Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar of niet waar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar of niet waar?

    Vanmiddag naar de fotograaf geweest. En gevraagd hoe dat het kan dat mijn canon 400D met sigma 105mm niet scherp stelt.....
    Het is al vanaf de dag dat ik de lens heb een probleem.
    Volgens de fotograaf komt het doordat ik een UV filter voor op de lens heb zitten....die is overigens door hun aangeraden i.v.m stof e.d. ik heb gezien dat de foto's wel iets scherper zijn zonder lens.......maar zou dit kunnen kloppen? Het toestel en lens en fliter zouden voor een verkeerde berekening kunnen zorgen. Waardoor de foto's niet scherp zijn. maar dan zit ik nu wel met het probleem dat mijn lens beschadigd zou kunnen worden door stof en zand. Hij zou er naar kijken of er een fliter bestaat die ultra dun is en speciaal is gemaakt voor de macro-lens. Maar bestaat zoiets dan ook? (voor de kenners onder ons) En ik loop ook met het idee om voorzet filters te kopen om nog dichter bij het onderwerp te komen met de sigma 105mm, maar dan weer dat probleem van niet scherp stellen, dat zou toch niet mogen? zo kun je nooit een dioptrie lens erop zetten....kan niet denk ik dan, er zijn vast mensen hier die dat ook gebruiken.
    Tevens heb ik de sigma 170-500 uitgeprobeerd op het toestel, en ook daar komt een filter op, en heb ik dat probleem dan ook????
    ALLE HULP WELKOM
    Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

  • #2
    Re: Waar of niet waar?

    Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
    ik heb gezien dat de foto's wel iets scherper zijn zonder lens.......maar zou dit kunnen kloppen?
    Fotograferen, zonder lens, is de oplossing.

    Bepaalde kopieën van sigmalenzen, geven focusproblemen op canonbodys.
    Sigma 30 1.4, bijvoorbeeld. Gekend probleem, kijk maar op het net. Mensen die tot drie maal hun lens terugsturen, voordat ze een kopie hebben die correct foucst.
    Of dat dat ook zo is voor de 105.

    Indien filter het probleem zou zijn, zou je toch perfecte fotos moeten kunnen nemen zonder filter.
    Focusproblemen kunnen voorkomen bij heel zware nd-filters, maar bij een gewone uv-filter?

    Ben je zeker dat je instellingen op je cam goed zijn?

    Groeten
    JO
    Last edited by johanvansteenkiste; 23 mei 2007, 17:38.
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

    Comment


    • #3
      Re: Waar of niet waar?

      Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
      Fotograferen, zonder lens, is de oplossing.
      Dat zou wel een gigantisch bedrag uitsparen en je kan makkelijk van merk veranderen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Waar of niet waar?

        laat je toch direct niks wijsmaken. Doe zelf de simpele test. Toestel op statief, leuk motiefje voor de lens en dan fotograferen met en zonder filter. Persoonlijk geloof ik er geen kneit van. Ik weet wel dat macro 'uit de hand' alleen onder zeer gunstige omstandigheden lukt.
        Langs de andere kant, ik gebruik nooit beschermfilters op mijn lenzen. een oversized zonnekap en de nodige voorzichtigheid hebben mij nog nooit problemen bezorgd.

        Comment


        • #5
          Re: Waar of niet waar?

          Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
          Fotograferen, zonder lens, is de oplossing.

          Bepaalde kopieën van sigmalenzen, geven focusproblemen op canonbodys.
          Sigma 30 1.4, bijvoorbeeld. Gekend probleem, kijk maar op het net. Mensen die tot drie maal hun lens terugsturen, voordat ze een kopie hebben die correct foucst.
          Of dat dat ook zo is voor de 105.

          Indien filter het probleem zou zijn, zou je toch perfecte fotos moeten kunnen nemen zonder filter.
          Focusproblemen kunnen voorkomen bij heel zware nd-filters, maar bij een gewone uv-filter?

          Ben je zeker dat je instellingen op je cam goed zijn?

          Groeten
          JO
          Instellingen staan allemaal goed..
          Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

          Comment


          • #6
            Re: Waar of niet waar?

            Ik persoonlijk denk dat je fotoboer eenders wat uit zijn nek slaat als hij maar jan verkopen.
            Zoals al gezegd : doe een opstelling binnen en test eens met en zonder filter.
            Die filter kan zorgen voor reflecties onder een bepaalde lichtinval (let wel : kan, in uitzonderlijke gevallen). Dat die de focuscapaciteit van je combinatie beînvloedt, daar geloof ik geen snars van. Persoonlijk gebruik ik geen filters. Enkel een zonnekap, al kan je die bij macro er soms liever niet op hebben om geen licht te verspelen als je heel dicht focust. Nu die 105 heeft nu ook weer geen lensopening zo wijd als een emmer, dus als je wat voorzichtig bent valt het allemaal best mee. Nog duurdere "slim" filters gaan aanschaffen, daar zou ik toch effe mee wachten, of je 105mm focust op je Canon, of hij focust niet, met of zonder filter.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Waar of niet waar?

              knofje, van waar ben je?

              (staat niet in je profiel, best vermelden).
              misschien dat je eens met iemand van het forum
              kunt afspreken om het te testen?

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Waar of niet waar?

                Zeg Knofje, ik ben rap eens naar die 105mm van mij gaan kijken :
                hoe krijgt ge daar een filter op ??
                Die "zonnekap" is volledig in metaal en vormt één geheel met de lens, die krijgt daar niet af. De kap zelf is al ruim 2.5cm diep en dan verzinkt het frontglas nog eens 2.5 cm veder in de lenstube. Ik snap niet dat ge daar een filter in krijgt ?
                Ik kan er nog geeneens met mijn vingers in, in die lensopening ?
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Waar of niet waar?

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Zeg Knofje, ik ben rap eens naar die 105mm van mij gaan kijken :
                  hoe krijgt ge daar een filter op ??
                  Die "zonnekap" is volledig in metaal en vormt één geheel met de lens, die krijgt daar niet af. De kap zelf is al ruim 2.5cm diep en dan verzinkt het frontglas nog eens 2.5 cm veder in de lenstube. Ik snap niet dat ge daar een filter in krijgt ?
                  Ik kan er nog geeneens met mijn vingers in, in die lensopening ?
                  de filter zit voor op de lens geschroefd...de zonnekap wat bij lens zat kan dus niet samen met de filter erop, maar echt waar, de filter zit erop geschroefd. hij zit erop he? niet erin..

                  @mm ik woon in limburg vlakbij roermond.
                  Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar of niet waar?

                    Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
                    de filter zit voor op de lens geschroefd...de zonnekap wat bij lens zat kan dus niet samen met de filter erop, maar echt waar, de filter zit erop geschroefd. hij zit erop he? niet erin..
                    Oké, ik heb het al gezien, ik heb een oude lens waar de zonnekap niet af kan,
                    bij de nieuwe kan dat wel en krijg je die filter er inderdaad voor geschroefd.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar of niet waar?

                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Oké, ik heb het al gezien, ik heb een oude lens waar de zonnekap niet af kan,
                      bij de nieuwe kan dat wel en krijg je die filter er inderdaad voor geschroefd.
                      Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waar of niet waar?

                        Misschien eens proberen zoals voorgesteld op statief, MET en ZONDER de voorzet MAAR in beide gevallen met MANUELE scherpstelling. Dit kan je ook een idee geven van het effekt van de voorzetfilter.Als je er echt niet in slaagt om een scherpe foto te hebben, zal het eerder aan de lens dan aan de voorzetfilter liggen.( denk ik toch. Correct me if I'm wrong!)
                        The problem of the male brain:
                        On the left side, there's nothing right.
                        On the right side, there's nothing left.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waar of niet waar?

                          ik ga morgenvroeg proberen met en zonder filter op statief...en zal de foto's (mits het mag) hier plaatsen.
                          Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waar of niet waar?

                            Ik ben geen voorstander van filters omdat deze aanleiding kunnen geven tot filterflare. Maar onscherpe foto's door een UV filter .

                            Nu, je vrees voor beschadiging van je lens door stof en zand is wel overdreven. Hoeveel krassen staan er op je autoruit door stof en zand?

                            Zie ook : http://www.luminous-landscape.com/co...m-feb-05.shtml

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waar of niet waar?

                              ja raar dus he?
                              Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                              Comment

                              Working...
                              X