Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

klein vraagje over merken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • klein vraagje over merken

    in de klasse van de digitale reflex tot 1000euro... Naar welk merk gaat jullie voorkeur dan uit en vooral... waarom?
    Last edited by indroes; 23 mei 2007, 16:07.

  • #2
    Re: hulp aankoop camera

    Misschien toch eens de laatste onderwerpen in dit forum nalezen, zowat alles is de laatste tijd al een paar keer herschreven.
    Denk aan de cashbackactie van Canon, 't kan heel wat euri schelen.

    ---later aangepast---
    Ja zeg, wijzig de originele vraag dan slaat het antwoord ook nergens op, tof zenne...
    Last edited by Compumax; 23 mei 2007, 22:35.

    Comment


    • #3
      Re: klein vraagje over merken

      samenvatting : je kan geen slecht toestel kopen, elk merk heeft zijn voor en nadelen.
      Ga naar een fotowinkel en pak ze allemaal eens vast ...


      PS Ik heb een sony gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
      like.no.other

      Comment


      • #4
        Re: klein vraagje over merken

        Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
        Ga naar een fotowinkel en pak ze allemaal eens vast ...

        Dat is een héél goede tip van "Grf".
        Heb zelf serieus getwijfeld tussen Canon en Nikon, ben naar de winkel gegaan en heb ze beiden getest.
        Ik heb uiteindelijk voor Nikon gekozen want daar had ik het beste gevoel bij (en nog steeds)
        There are no problems, only solutions!

        Comment


        • #5
          Re: klein vraagje over merken

          Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
          Ga naar een fotowinkel en pak ze allemaal eens vast ...
          en nadien mag je het gaan uitleggen thuis
          maar toch een goede tip!

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: klein vraagje over merken

            tja, ik heb Canon gekocht omdat ik na 3 jaar Canon helpdesk wel een boontje heb gekregen over Canon en ik weet dat Canon, samen met Nikon zeker, de absolute top is op het gebied van digitale cameras...

            maar zoals idd al gezegd : er zijn er geen slechte meer denk ik ook... ze hebben allemaal voor- en nadelen en het beste is idd om ze eens gaan vast te pakken.

            Veel succes met je keuze!

            ah ja, ik ben heeeeel content met mijn 400D
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: klein vraagje over merken

              Vergeet de Pentax K100D niet ....
              Hij is niet overal aanwezig zoals Nikon en Canon,
              maar als je die eens vatgepakt hebt ......
              Als je nog geen objectieven hebt, kan je idd alle kanten uit.
              Wil je beginnen met een zoom objectief om alles wat uit te proberen, dan speelt het idd niet zo een grote rol wat je koopt, zolang je maar de discipline hebt om de meest nuttige/nodige onderdelen met elkaar te vergelijken : voeding, zoeker, autofocus, programma's, type sensor, aantal megapixels, body, materiaal, beeldstabilisatie, ...
              Over smaak valt niet te twisten. De ene zal beter werken met produkt A, ook al zou dat wat minder kwaliteit hebben dan produkt B. Het gaat hem over gebruiksvriendelijkheid, gemak, doeleinden, ....
              Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

              Comment


              • #8
                Re: klein vraagje over merken

                De vraag is ook of je al lenzen hebt. Die zijn namelijk niet "merkoverschrijdend".

                Comment


                • #9
                  Re: klein vraagje over merken

                  Ik ben zeker een fan van de Nikon d80 en d200, maar een Canon 30d komt ook zeker in aanmerking.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: klein vraagje over merken

                    Toen ik mijn eerste digitale reflex kocht, had ik geen andere optie dan voor Canon te kiezen. Die hebben met de 300D de eerste "betaalbare" DSLR op de markt gebracht. En omdat ik dan ook nog flink wat geld geinvesteerd had in glaswerk, ben ik maar bij Canon gebleven (en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad ).

                    Maar als je nu moet beginnen, dan heb je heel wat meer keuzemogelijkheden, want de verschillen tussen de "instap-modellen" van verschillende merken worden steeds kleiner. Daardoor kan je niet echt een verkeerd merk kopen .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: klein vraagje over merken

                      Ben zelf erg te spreken over Pentax en Olympus. Waarom? Daar is eigenlijk geen logische reden voor. Ik had als eerste digicam een Olly en ben daarbij een beetje blijven hangen. Pentax na een heleboel andere merken geprobeerd te hebben. Een ding heb ik er wel van geleerd. Eigenaren vinden vaak hun eigen camera het beste, ze hebben dat model immers gekocht. Je kunt het echt beter zelf uitzoeken en daarna nooit meer dit soort topics lezen. Met elke camera is het namelijk wat en daar zul je omheem moeten werken.

                      Wat tips:

                      Controleer of de camera voor jou de beste ergonomie heeft.
                      Bekijk de beelden die rechtstreeks uit de cam komen. Hoewel je later leert bewerken wil je toch ook redelijke beelden die er zo uit komen rollen. Dat werkt motiverend.
                      Wat wil je gaan fotograferen (voor de objectieven) en Wat voor fotograaf ben jij (Sommige mensen zweren bij RAW ik ben meer van de JPEG. Heb geen zin om te gaan zitten bewerken ed... Het resultaat moet direct al in de goeie richting zitten. Alleen bij echt belangrijke opnames gebruik ik RAW) Maar misschien zit dit bij jou anders.
                      De zoeker. Als ik de zoeker van de Pentax bekijk heeft Olly daar bijvoorbeeld nog heel wat te leren.
                      De autofocus. Een rappe en nauwkeurige autofocus is prettig, zeker als je geen manuele focus gewend bent of de zoeker zo klein en donker is dat het eigenlijk niet te doen is.
                      En de extra's.... beeldstabilisatie, stofverwijdering enz enz... Wat is voor jou van belang.

                      Denk er wel aan dat je probeert in eenmaal goed te kiezen. Overstappen kost namelijk veel geld. Eenmaal uit de winkel is je camera al een stuk minder waard.

                      Veel succes en plezier met je aanschaf en je nieuwe hobby. Fotograferen is namelijk echt heel heel erg leuk. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

                      Bart

                      Comment


                      • #12
                        Re: klein vraagje over merken

                        Oorspronkelijk geplaatst door indroes Bekijk bericht
                        in de klasse van de digitale reflex tot 1000euro... Naar welk merk gaat jullie voorkeur dan uit en vooral... waarom?
                        Voor mij werd het Pentax. Redenen?
                        - Ik had al wat Pentax glas en wou initieel niet teveel investeren. Ik kocht 2,5 jaar geleden een Pentax *istDS toen die pas uitkwam. Met de DA16-45/4 erop kwam dat toen op EUR 1300...
                        - Sindsdien met avondschool fotografie begonnen, en gezien dat m'n Pentax zeker z'n mannetje kan staan tg de 300D/350D/D70s die de anderen daar gebruikten. Vooral de megazoeker, de AF punten, de verregaande customisatiegraad, de mogelijkheid al het ooit door Pentax gemaakte glas zonder problemen te gebruiken... Telkens punten waarop m'n *istDS scoorde tov de anderen (maar dat kan ook deels aan de eigenaars van die anderen gelegen hebben).
                        - Een verzameling glas begonnen, en met de FA* en FA limiteds heb ik objectieven waarvan ik de gelijken eerlijk gezegd nog niet vasthad.
                        - Een half jaar geleden de K10D gekocht (EUR 900 zonder objectief), vooral omdat die nog flexibeler instelmogelijkheden heeft, spatwaterdicht is, plus in-body SR (shake reduction) heeft. Extra batterijgrip ook (had de *istDS niet). Ik lik sindsdien m'n duimen en vingers af van de beeldkwaliteit die die levert.

                        Vóór m'n K10D verdedigde ik Pentax omdat dit zeker even goed als de andere merken was (met mss andere accenten), maar sinds de K10D ben ik ervan overtuigd dat de Pentax K10D de beste camera is voor een prijs onder de EUR 1000.

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: klein vraagje over merken

                          als je ongeveer evenveel uitgeeft, zal je ongeveer evenveel krijgen bij de verschillende merken. de verschillen in kwalitiet zijn niet zeer groot, maar wat voor de ene een detail is, is voor de andere een wezenlijk voordeel.

                          Canon en Nikon hebben zeer vergelijkbare lenzen voor een vergelijkbaar budget, al is er af en toe een lens die slechts één van de twee "kampen" heeft.

                          Minolta/Sony, Pentax, Olympus hebben een beperkter aanbod in lenzen, en ook niet alle thirth party lenzen (sigma, Tamron, Tokina,...) brengen hun lenzen uit in alle lensvattingen. (of bv. niet iedentiek: een Sigma 50-500 zonder USM voor Minolta, een andere lens is dan weer niet beschikbaar met OS)

                          Een nadeel van Canon is dat je sigma lenzen in veel gevallen moet laten reshippen als je later een nieuwe body koopt. Maar ik dacht dat dat gratis gedaan werd. Je bent je lens we een tijdje kwijt, en moet ze liefst via de dealer waar je de lens kocht terugsturen naar Sigma.

                          ik koos destijds voor Nikon omwille van de ergonomie, en een slechte ervaring met Canon aftersales. Nikon had toen super goede service via De Beukelaar. Intussen is de service van Nikon terug top. (laatste herstelling van een body heeft 2 dagen geduurd, snelste dat ik ooit bij Canon ervaarde was 6 weken, maar 8 weken was meer courant)

                          Ik kies vandaag voor Nikon omdat ik een heel glasservies, flitssysteem, laders, batterijen, grips etc heb van dit merk.

                          Ik ben vandaag zeer tevreden over het iTTL flitssysteem om met meerdere SB-flitsen draadloos te flitsen. werkt gewoon perfect om verschillende groepen een andere EV correctie te geven. De meest draagbare studio die er is ! (al mis ik het instellicht: de strobe functie is niet echt een alternatief voor een instellicht van een echte studiolamp)

                          mijn huidige bodies voldoen 100% aan mijn verwachtingen en het gevoel is aangenaam, de ergonomie is zoals ik het wens. Dagen dat ik met Canon werk is het voor mij altijd even aanpassen aan de aangeleverde body. (maar iemand die gewend is met Canon te schieten zal dan moeten aanpassen aan een Nikon body)

                          Wat je vandaag ook kiest. Je "systeem" zal met de jaren groeien, en later zal je "vast" hangen aan je keuze van vandaag. Niemand heeft een glazen bolleke om te weten welke keuze je vandaag best maakt om over enkele jaren te kunnen terugblikken naar de goede keuze die je vandaag zal maken, maar ik weet dat ik mijn beslissing om destijds naar Nikon te gaan nog geen seconde betreurd heb.

                          Comment

                          Working...
                          X