Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weather sealing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Weather sealing

    Hallo allemaal,

    Een vraag ivm weather sealing van objectieven.

    Intss zijn er twee APS-C DSLRs op de markt waarvan ik weet dat ze expliciete weather sealing hebben, de Nikon D200 en de Pentax K10D.

    Ik heb een vriend die twijfelt tss de Pentax K10D en de Nikon D80. Een verschil dat hem erg doet leunen in de Pentax-richting is de weather sealing, waarvan ik persoonlijk reeds ondervond dat ze goed werkt. De D200 is een stuk duurder (te duur voor hem meen ik begrepen te hebben), maar toch sturen alle verkopers waar hij mee sprak hem in die richting, met als argument dat Pentax geen weather sealed objectieven heeft. Dat klopt natuurlijk slechts voor een deel, want de DA* objectieven die er aan komen zijn juist wel gesealed...

    Gesealede bodies zorgen voor minder problemen, maar toch zijn objectieven net iets gevoeliger aan stof en vocht. Ik heb immers al enkele oudjes op pensioen gestuurd omdat hun zoomringen aardig knarsten van het stof. Onzuiver vocht in het objectief geeft bovendien een permanent kwaliteitsverlies vermits dat niet zonder sporen uitdroogt.

    Maar mijn vraag is de volgende. Heeft Nikon weather sealed objectieven? Zo ja, dewelke? De prijs van de DA* die hij zou kopen bij de K10D is namelijk erg stevig (EUR 800 richtprijs voor de DA*16-50/2.8), mss kan hij voor minder een D80 kopen met een sealed objectief.

    In dit concrete verhaal kwam Canon niet ter sprake, maar het zou mij persoonlijk wel interesseren hoe het verhaal daar gaat, dus commentaar in die richting mag ook.

    tx, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: Weather sealing

    ik dacht dat bij canon de 1D-reeks [en 5D NOT] weathersealed waren.

    mm
    Last edited by mm; 23 mei 2007, 15:46. Reden: zie hieronder ...
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Weather sealing

      De 5D zeker niet!
      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
      Uit: Apocrief

      Comment


      • #4
        Re: Weather sealing

        De 1 reeks is wheathersealed sinds de 1v. Alle 1D's zijn van na de 1v en dus allemaal sealed.

        Enkel L lenzen zijn eventueel wheathersealed. Geen enkele niet L is wheathersealed. Voor de rest moet je dit lens per lens bekijken.
        Volgende lenzen zijn sealed naar mijn weten:

        * Canon EF 16-35mm/2.8L USM
        * Canon EF 17-40mm/4L USM
        * Canon EF 24-70mm/2.8L USM
        * Canon EF 24-105mm/4L IS USM
        * Canon EF 70-200mm/4L IS USM
        * Canon EF 70-200mm/2.8L IS USM
        * Canon EF 28-300mm/3.5-5.6L IS USM
        * Canon EF 50/1.2L USM
        * Canon EF 300mm/2.8L IS USM
        * Canon EF 400mm/2.8L IS USM
        * Canon EF 400mm/4DO IS USM
        * Canon EF 500mm/4L IS USM
        * Canon EF 600mm/4L IS USM

        Er zijn er mischien nog maar dat vult iemand anders misschien aan.

        Nikon heeft naar het schijnt sealed lenzen maar nikon is er zelf nogal onduidelijk over. Wat maakt dat het eigenlijk nog nooit erg duidelijk is welke nu sealed zijn en welke niet. Er zijn mensen die denken dat hun lens sealed is omdat er een rubberen ring rond de mount zit maar dat is natuurlijk geen sealing. En dan kan je nog heel wat canon's aan dat lijstje toevoegen moest je willen. Of er dus echt sealed lenzen zijn bij nikon weet misschien iemand anders.

        Maar in alle eerlijkheid waarom denkt je vriend nu echt weathersealing nodig te hebben. Het maakt een body of lens niet waterdicht he verre van. Als je in een stortbui zit gaat het ook in je body of lens terechtkomen. Krijg je een emmer water over je body hetzelfde. Stof hetzelfde een echte stofbui en je hebt het toch zitten. En een niet sealede lens of body gaan ook wat vochtigheid en stof probleemloos overleven. De grens ligt zeker verder maar of dat nu de moeite is om een bodykeuze over te maken....
        Een raincover gebruiken gaat je veel meer beschermen dan dergelijke sealing. Je moet maar al die sportfotografen eens bekijken zodra het begint te regenen beschermen ze hun body's en lenzen alhoewel ze wheathersealed zijn. De kostprijs van zo een raincover is ook nogal klein in vgl met je syteem.

        Comment


        • #5
          Re: Weather sealing

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          Maar in alle eerlijkheid waarom denkt je vriend nu echt weathersealing nodig te hebben. Het maakt een body of lens niet waterdicht he verre van. Als je in een stortbui zit gaat het ook in je body of lens terechtkomen. Krijg je een emmer water over je body hetzelfde. Stof hetzelfde een echte stofbui en je hebt het toch zitten. En een niet sealede lens of body gaan ook wat vochtigheid en stof probleemloos overleven. De grens ligt zeker verder maar of dat nu de moeite is om een bodykeuze over te maken....
          Een raincover gebruiken gaat je veel meer beschermen dan dergelijke sealing. Je moet maar al die sportfotografen eens bekijken zodra het begint te regenen beschermen ze hun body's en lenzen alhoewel ze wheathersealed zijn. De kostprijs van zo een raincover is ook nogal klein in vgl met je syteem.
          Hij hecht er waarde aan. Ik denk dat het vooral gemoedsrust is...

          Ik moet eveneens in alle eerlijkrheid zeggen dat ik zelf nog geen vochtproblemen met m'n DSLRs ondervond, zelfs niet met de *istDS in de Costaricaanse nevelwouden. Daar gebruikte ik idd een raincover, maar dat maakt toch geen handige combinatie als je weet dat de zoomring op m'n Sigma EX70-200/2.8 eigelijk te stroef is om makkelijk onder een raincover te gebruiken, en macro-opportuniteiten mag je ook vergeten, want tg de tijd dat je je macro setup geïnstalleerd hebt is de vlinder meestal gevlogen... Eigen ervaring. Latere uitstappen nam ik het risico met veel betere resultaten en een veel gelukkiger fotograaf (ikke).

          Maar echt gerust was ik er niet in. Met m'n K10D trek ik het me niet aan. Ik gebruikte hem al in een constante drasch waarbij hij kloddernat werd en de hele tijd perfect bleef werken.

          Sportfotografie is natuurlijk anders... Die mannen hebben over 't algemeen veel minder flexibele setup nodig.

          Ik begrijp maw z'n vraag perfect, maar deze uitleg kreeg hij nog niet, hij leek immers al voor weather sealing gekozen te hebben dus argumenteerde ik zelfs niet...

          Maar zoals gezegd gaat het hier ook vooral over objectieven. Ik heb persoonlijk mijn aandeel van blokkerende zoomringen al gehad. Vooral Sigma's, zelfs m'n EX70-200/2.8 begint al last te hebben om voorbij het punt rond 135mm te geraken, allez, ik begin wat weerstand te ondervinden.

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Weather sealing

            Wel dat is het juist ik heb geen gesealde lenzen, noch een gesealde body.

            Maar ik heb al regelmatig water op mijn body gehad door regen, fotografie in een zwembad met joelende kinderen rond mij die echt niet op mijn camera letten en ga zo maar voort. Wordt hij nat droog ik hem met een doek zodra ik kan. Problemen ben ik echter nog nooit tegen gekomen. Je gezond verstand gebruiken is denk ik de beste sealing die er bestaat.

            Want allee zeg nu zelf je gebruikt je K10D zonder problemen in een drash maar je body is dan helemaal niet sealed he zolang die lens ook niet sealed is. Toch heb je geen problemen gehad. Het grootste gat in je camera stond nochtans helemaal open. Je lensmount.

            Pas op wil men mijn body sealen voor dezelfde kostprijs dan liever met sealing hoor. Maar er zijn heel wat andere zaken die ik veel waardevoller vind en waar ik gerust ook meer voor zou betalen.

            Ps: maar als hij zichzelf enkel veilig voelt met sealing moet je hem zeker niet ompraten. En dus moet zijn budget omhoog. Want zonder gesealde lenzen geen gesealde body ook niet. En D80 is niet geseald dus zelfs met een gesealde lens is het noch steeds geen oplossing voor hem.
            Last edited by Kevlar; 23 mei 2007, 22:53.

            Comment


            • #7
              Re: Weather sealing

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Maar mijn vraag is de volgende. Heeft Nikon weather sealed objectieven? Zo ja, dewelke?
              tx, Wim
              Bij mijn weten de 70-200/2.8 VR en de 17-55/2.8 AFS. Er kunnen er nog zijn.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Weather sealing

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Bij mijn weten de 70-200/2.8 VR en de 17-55/2.8 AFS. Er kunnen er nog zijn.
                Het zou kunnen maar het feit dat nikon zelf er helemaal niets over zegt doet mij toch heel erg twijfelen dat deze effectief weathersealed zijn. Er is immers toch geen enkele reden om erover te zwijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Weather sealing

                  De nieuwe Speedlite 580EX II is ook weather sealed!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Weather sealing

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Het zou kunnen maar het feit dat nikon zelf er helemaal niets over zegt doet mij toch heel erg twijfelen dat deze effectief weathersealed zijn. Er is immers toch geen enkele reden om erover te zwijgen.
                    Kevlar, Nikon heeft bij deze objectieven een rubber dichting bij de bajonet voorzien tegen stof en water.
                    Ik heb de tijd noch het geduld om het ganse net af te schuimen, maar Nikon heeft indertijd deze lenzen wel met dit bijkomend argument op de markt gebracht. VR en AFS waren toen de meest in het oog springende features.
                    En neen, ik ga hierover geen oeverloze discussie met jou aangaan.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Weather sealing

                      Sorry maar dat is geen sealing.
                      Daar kan zelfs geen discussie over bestaan dus dat hoeft ook niet.

                      En misschien hebben die lenzen sealing hoor maar waarom zegt Nikon daar nergens iets over? Dat is toch heel raar vind je ook niet?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Weather sealing

                        ...............
                        Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 15:58.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Weather sealing

                          ik snap eigenlijk niet goed dat mijn lens (70-200L F2.8) niet gesealed staat opgegeven. hij is immers net zoals alle andere volledig intern gezoomd

                          de 24-70 heeft zo'n ellendige grote zonnekap maar zonder die is die ook 0.0 gesealed

                          soit..zoals gezegd, het is SPATwaterdicht, niet mee gaan duiken eh
                          gezond verstand gebruiken
                          Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                          Comment

                          Working...
                          X