Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

    Hallo,

    ik ben nieuw hier op dit forum en begin wsl met een standaard vraag: welk instapmodel van SLR moet ik kiezen? Ik neem mijn fototoestel (nu een Nikon L3) steeds mee op reis (lievelingshobby), maar ook op wandelingen enz. Omdat ik een paar grote nadelen begon te ondervinden van mijn huidige camera (snelheid: paar seconden wachten na een foto & wazigheid bij bewegende beelden). Ik dacht dus aan een verbetering. In eerste instantie was ik geïnteresseerd in een bridge (Sony H9 of Lumix FZ8), maar nu begin ik toch te denken aan een SLR. Omdat mijn budget beperkt is (700 euro alles incl.; d.w.z. kitlens, tas, kaart van 2GB en natuurlijk camera) dacht ik aan Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K.

    Wat ik er van vind:
    1/ Nikon D40:
    +punten: goedkoop (520 voor camera met kitlens), heb al een Nikon (dus SD), goede commentaren bij reviews qua beeldkwaliteit
    -punten: die stabilisator die ontbreekt in body
    2/ Olympus E400:
    +punten: gewicht
    -punten: 4:3-verhouding
    3/ Pentax D100K:
    +punten: die AA's lijken me positief
    -punten: gewicht (560gr is aan de hoge kant)

    Ik denk vooral aan de Nikon D40. Natuurlijk zijn er gebreken tov duurdere camera's (ook bvb de Canon 400), maar ik wil niet al mijn geld ineens kwijt. Wat denken jullie hiervan?

    Groeten, Filip.

    PS. Het kan zijn dat sommige dingen totale onzin zijn, maar ik ben dus beginneling...

  • #2
    Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

    Ik ben ook newbie in DSLR wereld. Heb compact en Prosumer.
    Zit met ongeveer dezelfde overwegingen.

    De E400 viel uiteindelijk uit mijn verlanglijstje. Het is wel een 10 Mp maar op de 4/3 sensor kik ik af. Bovendien voelt hij niet zo prettig aan in mijn handen. De body is vrij smal en wat eigenaardig gevormd.

    De D40 is erg interessant maar....geen stabilisatie en geen AF motor in body.

    De K100D zal het uiteindelijk halen vanwege zijn prijs, stabilisatie, aardige kitlens, ergonomie. Dat extra gewicht Komt van het metalen frame en de stabilisatie en sleur ik graag mee. De K100D voelt prettig aan en de bediening lijkt ergonomisch.

    Nu nog foto's kunnen maken...

    Succes met jouw keuze.
    Een Canon en een paar bokaalglazen.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

      Zelf zou ik niet twijfelen en voor de Pentax gaan.

      Enige nadeel dat je bij de Pentax zal ondervinden is dat er wat minder onderdelen voor de vinden zijn (lenzen, flitsers, etc)

      Ga eens naar een winkel en hou ze eens vast.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

        Mijn volgorde: 1.Pentax 2.Nikon 3.Olympus

        en 4 gewone AA batterijen is interessant.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

          Ik denk dat geen van de drie camera's een slechte keuze zou zijn.

          K100D: AA batterijen zijn erg handig inderdaad ('k vind het nog steeds een beetje jammer dat de K10D geen AAs neemt, maar dan was het allicht niet dezelfde camera geweest), en als je echt performantie nodig hebt kan je nog steeds een setje CRV3s bij de hand houden. Het extra gewicht zal je enigzins compenseren door de gemiddeld lichtere en compactere objectieven die Pentax maakt. Pentax aanbod komt wel in orde. Zo pas is bekend geworden dat Pentax tegen 2009 aan het huidige aanbod 25 nieuwe objectieven zal toevoegen (al dan niet incl de 10 objectieven op de road map).

          Olympus heeft idd nog steeds die 4:3 die me niet warm maken, maar de Nikon is zeker een alternatief, alleen jammer dat er enkel objectieven met interne focus motor op werken...

          Gewoon op 't gevoel afgaan!

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

            Ik zou ook zeer zeker kiezen voor de Pentax (maar ik ben niet geheel objectief )

            De Nikon heeft geen AF motor in de body. Dit betekent dus dat je bij aanschaf van andere/ extra lenzen altijd rekening moet houden met lenzen waar een motor in zit (anders heb je geen autofocus en moet je handmatig scherpstellen...) en die zijn meestal duurder...

            De Pentax werkt op AA batterijen. Voor sommige een voordeel, voor andere niet. Ik heb zelf een *IstDL gehad die ik heb verruild voor de K10D. Het enige wat ik wel es mis aan mn K10D is de mogelijkheid om AA batterijen te gebruiken. (alhoewel imitatie accu's me toch 100% meevallen, qua prijs en prestatie)
            De in-body stabilisatie is wat mij betreft ideaal. Scheelt je een paar stops en dat bij elke lens die je op de body schroeft, ook al is het een 30 jaar oude, volledig manuele lens

            Enige nadeel dat je bij de Pentax zal ondervinden is dat er wat minder onderdelen voor de vinden zijn (lenzen, flitsers, etc)
            Op zich is dit wel waar, zeker 2e hands. Maar van de andere kant, op de Pentax is elke K-mount Pentaxlens probleemloos te gebruiken, dus ook alle oude manuele focus lenzen etc Bovendien leveren third party merken zoals Sigma, Tamron en Tokina ook prima lenzen met Pentax mount. En ook bijv. de Sigma flitsers zijn verkrijgbaar voor Pentax camera's.

            Dan is het overigens ook nog zo dat Pentax dit jaar met een serie nieuwe lenzen op de markt komt zie hier.

            De Olympus camera's weet ik niet veel van, maar het afwijkende sensorformaat heeft niet mijn voorkeur....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Op zich is dit wel waar, zeker 2e hands. Maar van de andere kant, op de Pentax is elke K-mount Pentaxlens probleemloos te gebruiken, dus ook alle oude manuele focus lenzen etc Bovendien leveren third party merken zoals Sigma, Tamron en Tokina ook prima lenzen met Pentax mount. En ook bijv. de Sigma flitsers zijn verkrijgbaar voor Pentax camera's.

              Dan is het overigens ook nog zo dat Pentax dit jaar met een serie nieuwe lenzen op de markt komt zie hier.

              Klopt helemaal
              Zoals ik al zei, ik zou voor de Pentax gaan

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                Alle 3 prima camera's.
                Alle DSRL camera's die op de markt worden gebracht zijn erg goed.
                Alle 3 de merken leveren voor een amateur genoeg keus aan objectieven en toebehoren.
                Ook het formaat sensor APS of 4/3 maakt niet veel uit, het is een kwestie van gewenning.
                Jou hobby is reizen dan gaat formaat van de camera(en objectief) een belangrijke rol spelen denk ik zelf.
                Ga naar de winkel en ga ze alle 3 vast houden.
                Je kunt geen verkeerde keus maken , alle 3 de camera's zullen aan je wensen voldoen en de verschillen in prestaties zijn niet erg groot.
                Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                  Is 3/4 een nadeel? Ik heb jaren met een prosumer gewerkt en nu met een DSLR op 2/3. Eerlijk gezegd het is geen echt verschil. Je moet alleen als je foto's besteld het juiste formaat kiezen (10x15 of 11x15). Leg ze naast elkaar en het enige wat je kan zien is dat die 3/4 foto ietsje groter is. Maar ik zou daar toch niet van wakker liggen.

                  Zijn AA batterijen een voordeel. Ik zie het niet. Die andere camera's bieden lithium batterijen aan die 1000 foto's meegaan. Koop er eentje in reserve en je hebt een autonomie van 2000 foto's. Zo'n extra batterij koop je ook voor 15 Euro dus duurder is het echt niet. Is er dan wel een voordeel met AA? Misschien heb je er nog liggen?
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                    Tja, elke keer weer anderen die voor de keuze staan. Het beste advies is inderdaad om alle toestellen eens uit te testen in de winkel.

                    Toch ga ik hier nog eens mijn mening geven. Zelf heb ik reeds meerdere toestellen gehad (kijk maar bij Aangeboden). Na een verandering van Olympus naar Canon, naar Olympus, naar Nikon, heb ik uiteindelijk opnieuw voor Olympus gekozen. Het gebruiksgemak is enorm en je kunt zonder (al te veel) naberking zeer goede foto's hebben. Over het formaat valt natuurlijk veel te zeggen, maar ik zie 4/3 niet als een nadeel. Kijk maar eens hier. Olympus gaat dit jaar ook nog extra lenzen op de markt brengen. De toekomst ziet er dus goed uit
                    De Nikon D40 vind ik persoonlijk geen optie vanwege het gebrek aan focusmotor in de body (dus enkel AF met AF-S lenzen).

                    Wat de prijs betreft, kan je veel geluk hebben. Olympus heeft nu een E410 (E400 met live preview, CMOS ipv CCD) en een E510 (E500 met IS in body en live preview, CMOS ipv CCD). De verwachting is dus dat de prijs voor de E400 nog wel zal zakken. Maar voor € 800,00 moet je toch al zeker body met 2 lenzen (beter dan Nikon kitlens) kunnen vinden inclusief CF & tas

                    Good luck met de keuze

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Is 3/4 een nadeel? Ik heb jaren met een prosumer gewerkt en nu met een DSLR op 2/3. Eerlijk gezegd het is geen echt verschil. Je moet alleen als je foto's besteld het juiste formaat kiezen (10x15 of 11x15). Leg ze naast elkaar en het enige wat je kan zien is dat die 3/4 foto ietsje groter is. Maar ik zou daar toch niet van wakker liggen.

                      Ik zou NOOIT een foto op 3:2 laten afdrukken op 4:3 formaat. Enkel en alleen al omdat het lab er dan langs de langste kant aan de twee uiteinden een stuk afknipt!! Ik zorg altijd nauwkeurig voor een relatief strikte kadrering van m'n foto, en wil zeker niet dat het lab deze om zeep helpt! Een 4:3 beeld op 3:2 formaat afdrukken lossen ze overigens ook op door langs de kortste kant een stuk af te knippen... The Horror!
                      Ok, 4:3 of 3:2 is een kwestie van voorkeur. Persoonlijk heeft 3:2 m'n voorkeur omdat dat meer met het menselijke gezichtsveld overeenstemt en dus een natuurlijker landschapsformaat is. Zeggen dat er geen verschil is, vind ik toch niet kloppen hoor! Tenzij je een P&S fotograaf bent die geen oog voor kadrering heeft en gewoon tevreden is dat het onderwerp min of meer op de foto staat zonder dat de foto op zich toegevoegde waarde heeft.

                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Zijn AA batterijen een voordeel. Ik zie het niet. Die andere camera's bieden lithium batterijen aan die 1000 foto's meegaan. Koop er eentje in reserve en je hebt een autonomie van 2000 foto's. Zo'n extra batterij koop je ook voor 15 Euro dus duurder is het echt niet. Is er dan wel een voordeel met AA? Misschien heb je er nog liggen?
                      AAs bieden een voordeel op reis. Je kan deze immers overal vinden, tot in de kleinste winkel in het meest afgelegen apenland (ik spreek uit eerste hands ervaring!). Ok, met die gewone AAs ga je maar een goede 30-40 foto's nemen, maar da's toch een volledig filmpje als je 't met de analoge dagen vglt.
                      Ander voordeel is dat je met AAs minder laders en/of reservebatterijen moet sleuren. In mijn geval heb ik op reis altijd een CompactDrive PD70x 80GB op AAs en een externe flash (Pentax AF540FGZ) op AAs mee. Zo had ik met m'n Pentax *istDS maar één lader nodig, en als ik ff ook door het reservesetje was, kon ik snel batterijen uit de drive of de flash gebruiken...
                      Toegewijde batterijen hebben inderdaad vaak een betere performantie en autonomie, maar de flash en de drive gebruik ik nog steeds nu ik m'n K10D heb, en die extra lader+batterijen voor de K10D zijn me toch een sleur hoor... Heb intss wel een lader gevonden die zowel AAs als de K10D batterijen kan laden, maar ook die heeft toch weer twee verschillende modules voor de verschillende batterijen, en ik heb m'n twijfels over het overlevingsvermogen van die lader (niet erg stevig)...
                      't Hangt een beetje van je voorkeur af natuurlijk...

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                        Heb met beide formaten gewerkt. Nu heb ik een Pentax, daarvoor een Olympus. De 4:3 verhouding vond ik storend bij landschappen, maar bij portret en macro vond ik het juist weer prettiger. En Wim de meeste afdrukcentrales zetten nu ook je 4:3 foto er helemaal op hoor, zonder witranden of afgesneden delen. Dat is wel zo prettig voor de mensen met een compact die ook vaak 4:3 fotograferen. Wel een nadeel. Het opbergen van de foto's. De meeste fotoboeken hebben standaardinlegvellen van 10*15.

                        Olympus heeft een enorm goed recht uit de doos resultaat. Anders gezegd, zonder een stijle leercurve kun je toch in het begin al heel mooie foto's schieten. De Pentax heeft dit ook behoorlijk, maar toch iets minder. Er is wel wat bewerking nodig soms... Over Nikon kan ik niks zeggen, dat weet ik niet, maar misschien kan iemand dit aanvullen.

                        Van Olympus is de sensor iets kleiner: voordeel meer scherpte diepte, nadeel meer scherpte diepte. Als je portretfotografie doet is het minder eenvoudig om het beeld "los" te krijgen van de achtergrond. Voor macro-fotografie is het juist weer een klein winstpunt. Waar ligt je voorkeur? Heb de E400 vast gehad. Heb vrij kleine handen, dus bij mij lag die goed in de hand.

                        Bij de E300 zaten destijds 2 kitlezen waarvan ik achteraf gezien erg gecharmeerd was. In tegenstelling tot de pentax kitlens (behoorlijke vignettering) en de kitlens van de Konica-Minolta D5 (weinig scherp) produceerde deze kitlenzen toch behoorlijke foto's. Al het waar naar zijn geld natuurlijk, maar daar had ik werkelijk niets over te klagen.

                        Aan alle 3 de camera's ga je geen miskoop doen. Persoonlijk zou ik als beginner voor de Olympus gaan ivm de goede recht uit de doos resultaten. Pentax kleuren vind ik echter net iets echter. Olly kan nog wel eens net iets te veel kleur eraan toevoegen. Maar sommigen vinden dit juist weer mooi. De Nikon D40 zou ik niet kiezen i.v.m lenscompatibiliteit. Dan zou ik op zoek gaan naar de D50 die dit niet heeft. Misschien nog nieuw te krijgen of anders tweedehands.

                        Succes met je zoektocht en veel plezier met je hobby.

                        Bart

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                          Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                          Heb met beide formaten gewerkt. Nu heb ik een Pentax, daarvoor een Olympus. De 4:3 verhouding vond ik storend bij landschappen, maar bij portret en macro vond ik het juist weer prettiger. En Wim de meeste afdrukcentrales zetten nu ook je 4:3 foto er helemaal op hoor, zonder witranden of afgesneden delen. Dat is wel zo prettig voor de mensen met een compact die ook vaak 4:3 fotograferen. Wel een nadeel. Het opbergen van de foto's. De meeste fotoboeken hebben standaardinlegvellen van 10*15.
                          Idd, dat weet ik wel. Maar mss heb ik de post van FotoDirk verkeerd gelezen. Dat stukje over afdrukken bedoelde ik naar 4:3 in 3:2 afdrukken of vice versa. Sommigen doen dat idd nog steeds omwille van de fotoboeken. Maar ik zie nu in dat dat niet echt de boodschap van de poster was.
                          Blijft dat er een wezenlijk verschil is, maar dat enige voorkeur afhangt van persoonlijke smaak en onderwerp.

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                            Ja, blijkbaar zouden de meesten voor de Pentax gaan. Ik ben nu eens op de site van fotokonijnenberg aan het kijken en daar is enkel de body (zonder kitlens) beschikbaar. Het lijkt me ook zo te zijn dat er niet al te veel Tamron/Sigma lenzen zijn die op de camera passen (zeker niet in voorraad, waarschijnlijk ook omdat die niet al te vaak gevraagd worden). Is dit correct?
                            Ik had graag mijn nieuwe aanwinst meegenomen op reis (binnen een 10tal dagen), dus zou ik hem graag ergens in een winkel kopen. Zijn er andere alternatieven dan fotokonijneberg die economisch zijn?
                            Is het gebrek aan stabilisatie en AF motor zo een gebrek bij de D40 dat het moeilijk wordt lenzen ervoor aan te schaffen? Ik heb nog geen enkele lens, dus ik moet alles nieuw kopen.

                            Groeten, Filip.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Filiberke Bekijk bericht
                              Ja, blijkbaar zouden de meesten voor de Pentax gaan. Ik ben nu eens op de site van fotokonijnenberg aan het kijken en daar is enkel de body (zonder kitlens) beschikbaar. Het lijkt me ook zo te zijn dat er niet al te veel Tamron/Sigma lenzen zijn die op de camera passen (zeker niet in voorraad, waarschijnlijk ook omdat die niet al te vaak gevraagd worden). Is dit correct?
                              Ik had graag mijn nieuwe aanwinst meegenomen op reis (binnen een 10tal dagen), dus zou ik hem graag ergens in een winkel kopen. Zijn er andere alternatieven dan fotokonijneberg die economisch zijn?
                              Is het gebrek aan stabilisatie en AF motor zo een gebrek bij de D40 dat het moeilijk wordt lenzen ervoor aan te schaffen? Ik heb nog geen enkele lens, dus ik moet alles nieuw kopen.

                              Groeten, Filip.
                              'k Weet niet van waar je bent, maar Grobet op de Eiermarkt in Antwerpen heeft tgwoording bijna altijd Pentax in stock (vorige zaterdag zag ik er zowel de K100D als de K10D liggen). Je kan daar de meeste DSLRs wel uitproberen. Hun prijzen zijn meestal redelijk, maar allicht niet van het niveau van Konijnenberg.

                              Het standaardaanbod van Sigma/Tamron is meestal wel beschikbaar in Pentax vatting. In de professionele Sigma EX reeks is dat wat anders, maar Sigma is een inhaalbeweging aan het maken nu Pentax met de K10D ook een meer geavanceerd publiek aanspreekt. Enkel Tokina's ga je haast niet vinden in Pentax vatting, maar da's vooral omdat de meeste nieuwe Tokina's eigelijk hetzelfde design zijn als equivalente Pentax objectieven... Hierdoor mag Tokina geen Pentax-vatting versies maken, anders zouden ze de Pentax versies beconcurreren en dat is de bedoeling van de samenwerking natuurlijk niet.

                              Of je ze makkelijk en snel zal vinden is natuurlijk wat anders. Pentax verkoopt nu eenmaal nog steeds minder dan de grote twee, en dus nemen winkels minder objectieven in stock.

                              Jammer dat je tot 10 dagen voor je reis hebt gewacht... Normaal zou ik zeker 2 maanden inlooptijd adviseren bij de overstap van een P&S naar een DSLR. Je moet immers aan enkele dingen wennen. Ik heb al verschillende vrienden gehad die initieel teleurgesteld waren met de resultaten uit hun DSLR. Sommigen keerden weer naar P&S camera's, anderen namen de tijd om te leren en zouden nu niet meer terugwillen... Nu ga je moeten leren tijdens je reis, ik hoop dat het niet te veel met vallen en opstaan zal gebeuren. Wacht zeker niet te lang meer (het kleine verschil tss de toestellen is het dat niet waard), en maak en evalueer op voorhand zo veel mogelijk testfoto's. Ik wens je in elk geval erg veel succes!!! Mocht je voor Pentax kiezen, aarzel dan niet om me via PM rechtstreeks om hulp te vragen mocht je concrete vragen bij je toestel hebben. (vetjes gezet omdat dit toch wel belangrijk is, geen aggressie bedoeld!!!)

                              hth, Wim
                              Last edited by ishpuini; 23 mei 2007, 15:15. Reden: extra paragraaf
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X