Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

    Op dit moment fotografeer ik met een Kodak Z 740 maar wil binnenkort een nieuwe camera aanschaffen en heb ongeveer € 1000,- te besteden.
    Vooral nu ik besloten heb om in het najaar een cursus fotografie te gaan doen lijkt het me prettig om een camera met meer mogelijkheden te hebben.
    De camera zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor landschap, natuur/dier, macro en misschien in de toekomst voor portret, en wat er tijdens de cursus naar voren komt ?
    Het lijkt me ook gaaf om nachtshots uit te gaan proberen.

    Ik ben er alleen nog niet uit waar mijn keuze op moet vallen.
    Dixons (NL) heeft op dit moment een aanbieding van de Canon EOS 400D met twee lenzen 18-55 en 70-300 mm voor € 849,-
    Maar eigenlijk spreekt de Nikon D80 me ook wel aan.
    Volgens testen in het tijdschrift Zoom scoren beide gelijk...
    Ik zou graag eens ervaringen of advies horen van gebruikers van deze camera's.
    O, ja .... ik ben een leek op gebied van lenzen dus of die aanbieding van Dixons nu echt geweldig is weet ik niet.

    Ik ben benieuwd,
    alvast bedankt !
    Mieke

  • #2
    Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

    hoi Mieke,

    Heb hier met de beide kamera's gewerkt en die leveren beide prima resultaten.Wel waren ze beiden uitgerust met een batterijgrip...wat toch een stuk stabiler in de hand ligt.Wel is de Canon beter in prijs...maar heb een voorkeur voor nikon omdat ik de menu's makkelijker vind ( ben wel gewoon om met een nikon te werken)
    Het is en blijft een moeiljke beslissing.
    WAt ook een rol speelt is prijs van de toebehoren en de garantie voorwaarden..Maar daar kan ik niet over oordelen.
    succes met de aankoop.
    Groetjes
    Patrick

    Comment


    • #3
      Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

      voor de D80, heb zelf wel nog niet de 400d geprobeerd,maar het topdisplay op de D80 is ECHT wel handig, ook wanneer het donker is buiten (te verlichten).
      Handig in gebruik vind ik in het algemeen.

      -M-
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

        Oorspronkelijk geplaatst door Pelaya Bekijk bericht
        Vooral nu ik besloten heb om in het najaar een cursus fotografie te gaan doen lijkt het me prettig om een camera met meer mogelijkheden te hebben.
        De camera zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor landschap, natuur/dier, macro en misschien in de toekomst voor portret, en wat er tijdens de cursus naar voren komt ?
        Het lijkt me ook gaaf om nachtshots uit te gaan proberen.
        Mieke
        Als dat geen zoektocht naar een allrounder is.
        De discussie Nikon<>Canon aanwakkeren lijkt me niet erg nuttig, (ben er van overtuigd dat ze mekaar waard zijn) maar kijk eens wat je op sommige kits Canon 400D qua cashback kan terugkrijgen, dan heb je misschien wel meer voor je geld. Komende van een Ixus V was de 400D voor mij , en hoewel het een grote stap is zijn er zelfs al wat foto's gelukt (en mislukt jawel, leerproces heet zoiets...).

        Comment


        • #5
          Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

          Een aantal maanden geleden stond ik ook voor deze keuze. De D80 of 400D. Heel veel bekeken en ook heel sterk naar de prijs.

          Toch gekozen voor de 400D. Puur op de prijs. De D80 is mij net iets te duur. De D80 ligt wel lekkerder in de hand. Nog wel even gekeken naar de D50/D40 maar die vielen al snel af.
          Fotoapparatuur
          Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

            om je het helemaal makkelijk te maken: ook ik stond verleden jaar voor de zelfde keuze, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de Sony Alpha: beeldstabilisatie en lag me beter in de hand....
            Sony RX10 Mark IV
            nog een fijne dag verder!
            Guido

            Comment


            • #7
              Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

              In de laatste Digital Photo hebben ze een vergelijking gedaan tussen de Canon 400D en de Nikon .... D40X !
              Volgens hen komt het neer op 'n "draw" (gelijkspel). 'k Dacht eerst , maar eigenlijk is 't wel .
              Dus stel je eens voor wat 'n conclusie ze zouden trekken met 'n D80.
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

              Comment


              • #8
                Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                Oorspronkelijk geplaatst door Pelaya Bekijk bericht
                Op dit moment fotografeer ik met een Kodak Z 740 maar wil binnenkort een nieuwe camera aanschaffen en heb ongeveer € 1000,- te besteden.
                Vooral nu ik besloten heb om in het najaar een cursus fotografie te gaan doen lijkt het me prettig om een camera met meer mogelijkheden te hebben.
                Ik denk dat ik in dat geval eerder voor een tweedehands body en een paar betere lenzen zou gaan i.p.v. een nieuwe body met kitlenzen... (300d, 350d, D50, D70, D70s,... om het bij de twee merken te houden die je zelf vooropstelt, waarbij ik persoonlijk dan een D50 of D70s zou kiezen wegens juister van omvang voor mij.)
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                  Eens naar een fotohandel gaan ze eens vasthouden en proberen, dan valt er vast één af. En als je er dan nog niet uitkomt: euro pakken en in de lucht gooien, kortom de knoop doorhakken. Eigenlijk weet ik ook niet meer waarom ik 20 jaar geleden van Pantax naar Nikon ben gegaan.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                    Mensen alvast bedankt voor jullie reakties.
                    Het is me niet te doen om de discussie tussen canon en nikon aan te wakkeren maar hoop hier echt iets uit op te kunnen pikken wat mijn keuze makkelijker maakt en doorslag geeft naar de een of de ander.
                    Ik ben echt een leek op dit gebied en heb tot nu toe alleen maar een digitale camera in handen gehad.
                    De neiging is om idd voor de voordeligste te kiezen dus in dit geval de canon waar twee lenzen bij zitten maar als ik in een van de reakties lees dat de nikon makkelijker is met zijn menu...

                    M.

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                      Ga eens naar de fotowinkel en vraag eens om beide toestellen vast te houden en kijk eens welk toestel het beste in je handen past...

                      edit: blijkbaar was ik al niet meer als eerste om dit antwoord te geven...

                      Kwalitatief zijn beide toestellen gelijk...

                      Greetzzz
                      Last edited by D. Serge; 22 mei 2007, 21:47.
                      NIKON D80 | Nikkor AF-S DX 18 - 135 F/3.5-5.6G | Nikkor AF 50 F/1.8D | Lowepro Slingshot AW200

                      ...De wereld van de digitale fotografie aan het ontdekken...

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pelaya Bekijk bericht
                        De neiging is om idd voor de voordeligste te kiezen dus in dit geval de canon waar twee lenzen bij zitten
                        M.
                        Er is ook een kit met een macro 60MM en eentje met de 17-85 en de BG-E3 erbij, stabiele grip met plaats voor een extra batterij.

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                          Stond voor net dezelfde keuze. Beste is inderdaad eens naar de winkel gaan en ze eens vasthouden. Na dit gedaan te hebben won voor mij de D80 met mijlen voorsprong. Voelt veel degelijker aan, ligt beter in de hand maar dit kan zeer persoonlijk zijn.

                          Verder zou ik ook de gridlijnen in de zoeker niet meer kunnen missen, alsook het top-lcd.. iets wat de canon mist. Je betaalt natuurlijk ook iets meer.

                          Ook zouden de batterijprestaties iets beter zijn bij de D80, maar hier kan ik niet over oordelen wegens geen ervaring 400D...

                          Belangrijkste is: hou ze beide eens vast en volg je gevoel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                            Een aantal weken terug, stond ik voor hetzelfde dilemma. Ik heb er redelijk veel zitten over opzoeken op allerlei sites, ook op fora zoals hier (de enigste vereiste is dan wel dat je de zever vantussen de bruikbare info filtert).




                            Uiteindelijk ben ik dan toch voor de 400D gegaan, en dat heb ik me nog geen seconde beklaagd. Integendeel zelfs....
                            Canon 400D + 18-55mm kit + 75-300 USM III

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel tussen Canon EOS 400D en Nikon D80

                              Zelfde keuze moeten maken.
                              De batterij van de 400D valt wel mee ik trek er 1000 foto's mee.

                              Ik koos de 400D omdat die goedkoper is en minder ruis heeft en je meer keuze hebt in randapparatuur (lenzen, flitsers...).
                              Voor de rest is waarschijnlijk de D80 een betere keuze. Deze camera heeft wat meer opties op de body maar is ook duurder natuurlijk. Voor mij moet je deze eerder met de Canon 30D vergelijken. Ik persoonlijk vond dat ik die extra mogelijkheden vandaag niet nodig had.

                              Koop nu de goedkopere body (nog eens met een cashback). Neem hem met een kitlens (of set) en leer er mee werken. Daarna zal je vanzelf weten in welke richting je graag werkt. Dan komt het erop aan om naar betere lenzen te gaan kijken.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X