Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies vervanger Nikkor kitlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies vervanger Nikkor kitlens

    Komende Zaterdag ga ik richting Konijnenberg in Tunhout Belgie. Ik zoek een
    goede vervanger voor mijn 18-55mm kitlens van Nikkor.
    Op mijn lijstje staan:

    *Tamron AF SP 17-50/2,8 Di II
    *Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC
    *Nikkor AF-D 18-35mm F 3.5-4.5 77S

    De lens gaat vooral gebruikt worden om landschappen mee vast te leggen, mijn
    huidige exif gegevens vertellen me dat ik het meest tussen 18 en 30mm
    fotografeer qua landschap, een beetje reserve bereik zou welkom zijn maar
    hoeft niet perse.

    Over alle 3 de lenzen lees ik goede recensies dus ik weet het nu even niet
    meer.....................mijn gevoel zegt dat ik de Nikkor zou moeten nemen.
    Goede robuuste bouw en goede inruilwaarde bij eventuele latere verkoop.
    Bovendien ziet de Nikkor het van deze 3 het lekkerst uit, maar dat is maar
    voor de looks en heeft verder ook geen toegevoegde waarde als het om goede
    scherpe plaatjes gaat. Nadeel van de Nikkor is dat ie geen eigen focus motor
    heeft en toch redelijk aan de prijs is.

    Wie adviseert mij even hierin? Wie heeft er ervaring met 1 van deze 3 lenzen
    en overtuigd me ervan dat ik 1 van deze 3 zou moeten
    nemen.............................en nee, ik ga niet voor de veel duurdere
    Nikkor Nikkor AF-S 12-24mm F4.0 G DX of Nikkor AF-S 17-35mm F 2.8 Zo'n
    dure lenzen zijn niet aan een amateurtje als mij niet besteed, 1000 euro of
    meer voor een vervanger van de kitlens gaat me net wat te ver.

    Tevens laat mijn budget het deze zomer toe om eventueel nog voor de Nikkor 300mm/f4 te gaan, maar................................ik bezit al de Nikkor Af-D 80-200/2.8.
    Zou ik deze laatste niet beter kunnen uitbreiden met een Kenko 1.4 TC? Ik verlies dan 1 stop licht en kom dan uit op 280mm/f4. Voordeel van deze combinatie is de flexibiliteit van 112-280mm zoom en natuurlijk de 80-200mm zoom zonder TC. Ik weet natuurlijk dat de 300mm veel scherper zal zijn dan de 80-200mm maar ik gebruik mijn foto's vooral op internet voor mijn website.


    Alvast bedankt voor het advies..........
    Last edited by Superbamboe; 22 mei 2007, 16:04.

  • #2
    Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

    Dat je meestal tussen de 18mm en de 30mm blijft bij de landschappen die je fotografeert kan ik goed geloven : je lens gaat niet wijder nu. Toch vind ik dat als je echt heel graag landschappen fotografeert je een lens moet aanschaffen die dat ook echt toelaat.
    Eén van de betere op dit vlak is de Tokina 12-24 ATX Pro.
    Troost je tenminste eens de moeite bij Konijn om ze eens op je body te zetten.
    Een droom van een lens en niet eens zo duur.
    De andere lenzen die je daar aanhaalt zijn natuurlijk beter inzetbaar voor andere doeleinden, maar voor pure landschapsfotografie zijn ze vanwege minder groothoek toch niet echt geschikt. Reken er ook maar direct de 1.5 cropfactor bij die je 18mm al snel 24mm maakt.
    Als je het even bij de converter houdt en de rest van je budget gebruikt voor een goeie 2.8 lens in het bereik 24-70/24-80 zit je met een aardige set lenzen.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

      Bon dan is't vrij simpel

      De 300 F/4 kost u 1265 "ballen" en de andere rond de 400 "ballen". Je hebt dus ongeveer 1670 euro te spenderen

      Laat die 300 F/4 (hoe goed ze ook is) voor wat ze is als je niet absoluut verder wil gaan dan die 280 mm en koop u :

      - Tamron 17-50 F/2,8 aan 401,64 (volgens mij op digitaal iets beter bruikbaar dan een 24-xx of 28-xx, tenzij voor portretten)
      - Tokina 12-24 f/4 aan 465,70 (knap stuk glas voor relatief weinig geld en schitterende dingen mee te doen)
      - Kenko 1,4 TC aan 189,53

      Je komt dan aan 1056,87 euro. Je hebt dan nog 600 euro over ... te verdelen onder de eerste 2 tipgevers

      Prijzen kunnen misschien nog lager als je wat rondneust, maar je begrijpt wat ik bedoel hé.

      Mvg,
      TravelToy.
      Last edited by TravelToy; 22 mei 2007, 17:24.
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #4
        Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

        Lijkt me inderdaad ook de beste optie. De sigma 10-20 is eventueel ook te overwegen ipv de 12-24.

        Nu nog wachten op de Nikkor-nerd die komt melden dat je best enkel Nikkor-glas koopt

        Comment


        • #5
          Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

          Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
          Lijkt me inderdaad ook de beste optie. De sigma 10-20 is eventueel ook te overwegen ipv de 12-24.

          Nu nog wachten op de Nikkor-nerd die komt melden dat je best enkel Nikkor-glas koopt
          Je koopt best enkel Nikkor-glas
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

          Comment


          • #6
            Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

            Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
            Je koopt best enkel Nikkor-glas
            Zeker als je er blonde leffe in wil doen
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

              Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
              Lijkt me inderdaad ook de beste optie. De sigma 10-20 is eventueel ook te overwegen ipv de 12-24.
              In het huidige nr van digitalPhoto stond een test van breedhoek lenzen.
              De Sigma 10-20 EX DC HSM kwam als beste uit de test.

              De nikkor heeft inderdaad de hoogste wederverkoopwaarde...dat verschil moet je voor jezelf uitmaken.

              Voor landschappen zou ik de Sigma 10-20 aanraden, uit je lijstje weet ik uit literatuur dat de tamrom 17-50 zeer hoog aangeschreven staat.

              Comment


              • #8
                Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                De nikkor heeft inderdaad de hoogste wederverkoopwaarde...dat verschil moet je voor jezelf uitmaken.
                En zelfs dat is nog te zien hoe je het bekijkt. Voorbeeld 1: je koopt de Sigma 10-20 voor 500€ en later verkoop je die voor 350€. Voorbeeld 2: je koopt de Nikkor 10-20 voor 1100€ en die verkoop je later voor 950€. Dan doe je exact evenveel verlies namelijk 150€. 't is natuurlijk een fictief voorbeeld, maar gewoonlijk is het zo, dat percentueel gezien ten opzichte van de nieuwprijs de Nikkors beter hun waarden houden, maar als je het in absolute cijfers bekijkt is je verlies vaak vergelijkbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                  In het huidige nr van digitalPhoto stond een test van breedhoek lenzen.
                  De Sigma 10-20 EX DC HSM kwam als beste uit de test.

                  De nikkor heeft inderdaad de hoogste wederverkoopwaarde...dat verschil moet je voor jezelf uitmaken.

                  Voor landschappen zou ik de Sigma 10-20 aanraden, uit je lijstje weet ik uit literatuur dat de tamrom 17-50 zeer hoog aangeschreven staat.
                  'n Andere mogelijkheid voor "breedhoek", maar je moet er wel aan zijn, is de Tokina fisheye 10-17mm. 'k Heb er nog niet echt "landschapsfotos" mee gemaakt, maar wel "cityscapes" in m'n recent bezoek aan NYC. Bekijk anders eens m'n site.
                  Voordeel van 'n fisheye: grotere beeldhoek dan een rectilineaire breedhoek lens, kan spektaculaire beelden geven
                  Nadeel: het fisheye effect, is niet altijd wenselijk
                  Bezie anders eens m'n NYC fotos op m'n site.
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                    Zeker als je er blonde leffe in wil doen
                    ....dat is de beste die ik hier ooit heb gelezen.
                    sorry mod voor het off topic gaan, maar moest dat toch effe kwijt.
                    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                      En zelfs dat is nog te zien hoe je het bekijkt. Voorbeeld 1: je koopt de Sigma 10-20 voor 500€ en later verkoop je die voor 350€. Voorbeeld 2: je koopt de Nikkor 10-20 voor 1100€ en die verkoop je later voor 950€. Dan doe je exact evenveel verlies namelijk 150€. 't is natuurlijk een fictief voorbeeld, maar gewoonlijk is het zo, dat percentueel gezien ten opzichte van de nieuwprijs de Nikkors beter hun waarden houden, maar als je het in absolute cijfers bekijkt is je verlies vaak vergelijkbaar.

                      @Wim: kan je eens zeggen over welke lens je het hebt, ik vind deze nergens??
                      Bij Nikon vind ik enkel ( fisheye niet inbegr.) de 12-24mm f/4G ED-IF
                      BD0723BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                        @Wim: kan je eens zeggen over welke lens je het hebt, ik vind deze nergens??
                        Bij Nikon vind ik enkel ( fisheye niet inbegr.) de 12-24mm f/4G ED-IF
                        't Zal een typo zijn, inderdaad 12-24. (don't nit-pick )
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                          @Wim: kan je eens zeggen over welke lens je het hebt, ik vind deze nergens??
                          Bij Nikon vind ik enkel ( fisheye niet inbegr.) de 12-24mm f/4G ED-IF
                          't is een vergissing, ik bedoelde dus de Nikkor 12-24.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                            Ik kan jullie melden dat ik de Tamron 17-50/2.8 heb gekocht. En voor mijn Nikkor 80-200/2.8 de TC van 1.7x.
                            De TC werkt overigens perfect op deze lens, dus ben er erg blij mee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies vervanger Nikkor kitlens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                              Ik kan jullie melden dat ik de Tamron 17-50/2.8 heb gekocht. En voor mijn Nikkor 80-200/2.8 de TC van 1.7x.
                              De TC werkt overigens perfect op deze lens, dus ben er erg blij mee.
                              Proficiat met de aankoop. De rest van de centen moet je nog wel verdelen hé

                              Mvg,
                              TravelToy
                              www.christian-bailleul.be | Blog

                              Comment

                              Working...
                              X