Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

    Hallo,
    Een polarisatiefilter heeft invloed op (dag/zon) licht heb ik begrepen als ik de info op deze site lees. Maar hoe is het met nachtfotos van bijvoorbeeld verlichte steden? Is een polarisatiefilter daarvoor geschikt of is dit een pure filter voor 'dag' gebruik.
    Als een polarisatiefilter niet de juiste keuze is van nachtshots, welke filter is dan het beste om het kunstmatige licht s'nachts beter tot zijn recht te laten komen?
    Mvg
    William

  • #2
    Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

    Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je 's nachts gepolariseerd licht van ergens hebt .. waar nog bij komt dat uw pola filter zich normaal gedraagt als een ND filter ttz je moet rekenen dat je nog ong. 2 F stops aan licht moet inboeten als je dit filter gebruikt, wat 's nachts IMHO niet echt ideaal te noemen is ..
    FWIW

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

      Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
      Als een polarisatiefilter niet de juiste keuze is van nachtshots, welke filter is dan het beste om het kunstmatige licht s'nachts beter tot zijn recht te laten komen?
      Geen?
      'k Zou zeggen experimenteer wat met je witbalans. Als je wat minder rood wil, neem dan "Sunny", wil je er meer neem "Shady", wil je groen/blauw neem dan "TL-lamps".
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

        Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
        Geen?
        'k Zou zeggen experimenteer wat met je witbalans. Als je wat minder rood wil, neem dan "Sunny", wil je er meer neem "Shady", wil je groen/blauw neem dan "TL-lamps".
        Dan zou ik het gewoon RAW doen en thuis op het gemakje de mooiste wb uitzoeken.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

          Ja, de WB op gloeilamp maakt fotos s'nachts 'blauwer' en ook natuurlijker (het neemt die rode schijn weg)
          Maar zijn er filters special voor 's nachts om lichtsteden (Hong Kong, Las Vegas) scherper en beter te kunnen fotograferen?

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

            IMHO zal gelijk welk filter dat je extra op je lens zet de scherpte zeker geen goed doen.
            Voor scherper en beter zou 'k zeggen RAW trekken, WB op auto (maakt niet veel uit in raw) , ISO 100 (of lager) , zwaar statief gebruiken en de "anti-spiegelklap-optie" (hoe noemt die weer?) aan zetten om zo veel mogelijk trilling te vermijden , en ook je diafragma op 'n goed gemiddelde zetten (dus niet 2.8 of 32).
            Nadeel: veel tijd nodig.

            'n Andere IMHO: die rode schijn vind ik toch niet zo ambetant, kan zelfs 'n extra sfeer geven, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Bekijk anders eens de paar nachtfotos van NYC die op m'n site staan.
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

              Voor zover ik het begrepen heb, wordt een pol-filter in fotografie gebruikt om reflecties te controleren. Met een pol-filter kan je een mooie foto van een vis onder water trekken zonder de reflectie van de boom langs het water te zien.

              Overdag wordt een lichtblauwe lucht donkerder blauw gekleurd met een pol-filter. Ook hier gaat het om reflecties die bijgestuurd worden...

              Ik zou denken dat het 's nachts ook gebruikt zou kunnen worden om reflecties te controlleren (om bv. doorheen een vitrine of doorheen het wateroppervlak te schieten)... De opmerkingen hierboven blijven echter wel geldig (pol-filter houdt heel wat licht tegen waardoor je sluitertijd de hoogte ingaat, ...).
              1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
                Voor zover ik het begrepen heb, wordt een pol-filter in fotografie gebruikt om reflecties te controleren. Met een pol-filter kan je een mooie foto van een vis onder water trekken zonder de reflectie van de boom langs het water te zien.

                Overdag wordt een lichtblauwe lucht donkerder blauw gekleurd met een pol-filter. Ook hier gaat het om reflecties die bijgestuurd worden...

                Ik zou denken dat het 's nachts ook gebruikt zou kunnen worden om reflecties te controlleren (om bv. doorheen een vitrine of doorheen het wateroppervlak te schieten)... De opmerkingen hierboven blijven echter wel geldig (pol-filter houdt heel wat licht tegen waardoor je sluitertijd de hoogte ingaat, ...).
                Inderdaad. Dat dacht ik ook. Ik zal gewoon eens proberen ('k vertrek volgende week naar Bangkok) om nachtfotos te maken, met en zonder pol-filter. Ja, de sluitertijd gaat de hoogte in, maar met een statief kan dat eigenlijk geen kwaad.

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
                  Voor zover ik het begrepen heb, wordt een pol-filter in fotografie gebruikt om reflecties te controleren. Met een pol-filter kan je een mooie foto van een vis onder water trekken zonder de reflectie van de boom langs het water te zien.

                  Overdag wordt een lichtblauwe lucht donkerder blauw gekleurd met een pol-filter. Ook hier gaat het om reflecties die bijgestuurd worden...

                  Ik zou denken dat het 's nachts ook gebruikt zou kunnen worden om reflecties te controlleren (om bv. doorheen een vitrine of doorheen het wateroppervlak te schieten)... De opmerkingen hierboven blijven echter wel geldig (pol-filter houdt heel wat licht tegen waardoor je sluitertijd de hoogte ingaat, ...).
                  sorry maar je moet dringend wat theorie gaan lezen over de polarisatie van licht en de hoek waaronder een pol filter te gebruiken/te-draaien is ten opzichte van de lichtbron opdat het enig effekt zou hebben. De reflekties worden niet "bijgestuurd" maar al dan niet optimaal geblokkeerd .. hoe je trouwens in het donker je pol filter eventueel in de "goede hoek" gaat gedraaid krijgen zodanig dat de blokkering van het gepolariseerde licht optimaal is dat is mij een raadsel hoor .. maar proberen gaat mee ..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    .................................. polarisatie van licht en de hoek waaronder een pol filter te gebruiken/te-draaien is ten opzichte van de lichtbron opdat het enig effekt zou hebben. .................. maar proberen gaat mee ..
                    Je kan inderdaad altijd proberen.
                    Maar die (reflectie/licht) hoeken zijn heel belangrijk, om niet te zeggen : het is de basis van de werking van je pol filter.
                    Bij nachtfoto's heb je dikwijls meerdere lichtbronnen, zoniet heel veel als je een stadslandschap fotografeert.
                    Een pol filter zal je dus niet veel vooruit helpen.
                    Of het zou moeten zijn dat je het op de reflecties van één welbepaalde lichtbron gemunt hebt. Maar dan gaan al die andere lichtbronnen toch nog bijreflecties geven....

                    Groetjes
                    Skitch
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      sorry maar je moet dringend wat theorie gaan lezen over de polarisatie van licht en de hoek waaronder een pol filter te gebruiken/te-draaien is ten opzichte van de lichtbron opdat het enig effekt zou hebben. De reflekties worden niet "bijgestuurd" maar al dan niet optimaal geblokkeerd .. hoe je trouwens in het donker je pol filter eventueel in de "goede hoek" gaat gedraaid krijgen zodanig dat de blokkering van het gepolariseerde licht optimaal is dat is mij een raadsel hoor .. maar proberen gaat mee ..
                      Licht kan je zien als golven. Anders dan golven in water, zijn lichtgolven 3-dimensionale golven (zie het als allemaal sinusoïdale golven die onder hoeken met elkaar staan maar eenzelfde richting volgen per lichtstraal). Een polarisatie-filter zal enkel die sinusoïdale golven doorlaten die in één bepaald vlak vallen.

                      Wanneer lichtstralen weerkaatst worden, verandert de hoek van de sinusoïdale golven wat. Met de pol-filter kan je de reflectie dan weer wegwerken.

                      "Bijgestuurd" is technisch niet het juiste woord, maar ik had het over het effect vanuit het oogpunt van de fotograaf (= het corrigeren van reflecties) en dan doet het er niet toe of het nu gefilterd wordt of bijgestuurd.

                      Is deze uitleg beter?! Ik hou niet zo van reacties op de persoon ("sorry maar je moet dringend wat theorie gaan lezen"). Ik heb nergens beweerd dat mijn post 100% accuraat was en hoor het graag waar ik verkeerd ben (dan leer ik ook wat bij): ik probeerde de threadstarter hier wat te helpen. Ik heb zelf m'n pol-filter nog nooit 's nachts geprobeerd (idee is nooit in me opgekomen), dus kan ik enkel redeneren op basis van hetgeen ik wel weet...
                      1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                        Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
                        Licht kan je zien als golven. Anders dan golven in water, zijn lichtgolven 3-dimensionale golven (zie het als allemaal sinusoïdale golven die onder hoeken met elkaar staan maar eenzelfde richting volgen per lichtstraal). Een polarisatie-filter zal enkel die sinusoïdale golven doorlaten die in één bepaald vlak vallen.

                        Wanneer lichtstralen weerkaatst worden, verandert de hoek van de sinusoïdale golven wat. Met de pol-filter kan je de reflectie dan weer wegwerken.

                        "Bijgestuurd" is technisch niet het juiste woord, maar ik had het over het effect vanuit het oogpunt van de fotograaf (= het corrigeren van reflecties) en dan doet het er niet toe of het nu gefilterd wordt of bijgestuurd.

                        Is deze uitleg beter?! Ik hou niet zo van reacties op de persoon ("sorry maar je moet dringend wat theorie gaan lezen"). Ik heb nergens beweerd dat mijn post 100% accuraat was en hoor het graag waar ik verkeerd ben (dan leer ik ook wat bij): ik probeerde de threadstarter hier wat te helpen. Ik heb zelf m'n pol-filter nog nooit 's nachts geprobeerd (idee is nooit in me opgekomen), dus kan ik enkel redeneren op basis van hetgeen ik wel weet...
                        sorry hoor maar ge zijt er nog niet helemaal ..

                        zie
                        http://micro.magnet.fsu.edu/primer/l...lighthome.html

                        en bestudeer en speel misschien de bewegende plaatjes op de interactieve tutorial want er wordt over gepolariseerd licht nogal wat knudde verteld

                        http://micro.magnet.fsu.edu/primer/j...ers/index.html
                        http://micro.magnet.fsu.edu/primer/j...zed/index.html

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          sorry hoor maar ge zijt er nog niet helemaal ..
                          Op welk punt niet? Heb je bron gelezen en voor zover ik het zie klopt mijn eerdere uitleg wel (zij het in een vereenvoudigde versie).

                          Ik ken de werking van LCD-schermen wel (zie hier voor mijn volledige uitleg): 2 achter-elkaar geplaatste lineair-polariserende filters worden gebruikt waarvan de polarisatierichtingen 90° geroteerd zijn t.o.v. elkaar; kristallen tussen beide pol-filters kunnen het polarisatievlak meer of minder roteren onder invloed van een elektrisch veld.
                          Mijn uitleg hogerop is dan ook gebaseerd op de werking van de polarizers in LCD's.
                          1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                            waar een pola filter zeker helpt is bij interieur foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polarisatiefilter s'nachts gebruiken?

                              Oorspronkelijk geplaatst door pvphoto Bekijk bericht
                              waar een pola filter zeker helpt is bij interieur foto's
                              Verklaar u aub nader. Hoe kan een pol-filter helpen bij interieur fotos?

                              Comment

                              Working...
                              X