Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewegende dieren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewegende dieren

    Ik ga mezelf binnenkort waarschijnlijk een digitale spiegelreflex aanschaffen.

    Nu ben ik aan het twijfelen voor de lens. Ik ben niet van plan om de kitlens erbij te kopen, omdat ik denk dat ik hier niet zo veel mee ga zijn.

    Ik gebruik mijn camera vooral voor het foto's nemen van bewegende dieren, voornamelijk honden. Daarvoor zoek ik dus ook de juiste lens.

    Welke lens zouden jullie me aanraden?
    Een fijne lens lijkt met de 70-200 f4. Zijn er nog andere lenzen die jullie me zouden kunnen aanraden.

    Het gaat waarschijnlijk een Canon 400d worden.

  • #2
    Re: Bewegende dieren

    de 70-200 2,8 is ook een fijne lens hoor ;-)
    Met vrgr, Richard Paas (Canon 5-D | ef 16-35/2.8 L usm | ef 24-70/2.8 L usm | ef 70-200/2.8 L is usm | ef 85 1:1.8)

    Comment


    • #3
      Re: Bewegende dieren

      Oorspronkelijk geplaatst door richardpaas Bekijk bericht
      de 70-200 2,8 is ook een fijne lens hoor ;-)
      Mja idd, maar mijn spaarrekening vind die niet zo leuk. Ik ben zowieso al aan het denken om de lens tweedehands te kopen.

      Die f2,8 zou ook vrij zwaar zijn?

      Comment


      • #4
        Re: Bewegende dieren

        Oorspronkelijk geplaatst door ~Tine~ Bekijk bericht
        Mja idd, maar mijn spaarrekening vind die niet zo leuk. Ik ben zowieso al aan het denken om de lens tweedehands te kopen.

        Die f2,8 zou ook vrij zwaar zijn?
        Wat is zwaar ? Ik vind mijn 70-200 2.8 juist lekker licht om mee te werken
        Honden buiten, qua lichtsterkte moet het wel lukken met een F4 lens, maar hou toch ook maar rekening met de snelheid.
        De Sigma 70-200 2.8 EX heeft HSM, is zeer scherp en zeer snel. Ik zou deze verkiezen boven een F4 lens, loop je niet het risico dat je binnen zes maand weer op zoek bent naar een betere lens.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Bewegende dieren

          trouwens wel moeilijk hoor een hond op snelheid en dan loepzuiver scherp te fotograferen. Vooral als ze op je af komen rennen. Het is dan net of je steeds net te laat bent zeg maar.

          Een paar probeersels van mijzelf met de EF 70-200 2.8 van Canon
          Onze reu apporteerde tot een week geleden alleen maar tennisballetjes. Dit mocht niet op de vereniging waar we trainen voor gedrag en gehoorzaamheid. In een week tijd ging hij van alleen maar tennisballetjes naar dummys en naar eend en fazant. Voor mensen die onbekend zijn met het ras: Nova Scotia Duck Tolling Retriever Foto
          Met vrgr, Richard Paas (Canon 5-D | ef 16-35/2.8 L usm | ef 24-70/2.8 L usm | ef 70-200/2.8 L is usm | ef 85 1:1.8)

          Comment


          • #6
            Re: Bewegende dieren

            Vermits je grote en gewicht ook toch van enig belang lijkt te vinden. Zit je toch best met die F4 versies. Want al die F 2.8 lenzen je moet al veel goesting hebben om daar een hele dag mee rond te lopen vind ik. Voor bepaalde situaties hebben deze lenzen natuurlijk een meerwaarde. Maar doe mij dan maar een prime. Maar daar doet natuurlijk iedereen zijn goesting mee.

            Beide F4 70-200 versies staan bekend als absolute toplenzen van canon. De recente IS versie krijgt zelfs zo stilletjesaan de naam van beste zoom die canon heeft. Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan en tweedehands ga je die niet zo snel vinden. De niet IS versie zou je tweedehands toch moeten kunnen vinden.

            Comment


            • #7
              Re: Bewegende dieren

              Grootte en gewicht vind ik belangrijk omdat de foto's waarschijnlijk vaak tijdens hondenwandelingen genomen worden.
              En meestal loop je dan toch wel enkele uren met de camera rond. Als het toestel ècht te zwaar is, zal ik het waarschijnlijk meer thuis laten en dan heeft het ook geen nut natuurlijk.

              Wat bedoel je met een prime?

              Enne richard, leuk die foto's! Een tollertje, dat wordt ook één van mijn volgende honden .

              Comment


              • #8
                Re: Bewegende dieren

                Bewegende honden ok, maar ... binnen of buiten ? Windhonden of molossers ?

                Als snelheid een rol speelt zou ik toch opteren voor de f/2,8 versie. Door het grotere diafragma zal ook de AF meer licht krijgen en dus accurater kunnen werken.

                Zorg zeker voor een objectief met AF-S / USM / HSM (maw met een interne focusmotor) en niet voor het gebruik van de AF-motor in de body (veel te traag)

                Sigma 70-200 HSM f/2,8 is een knap objectief in dit segment. Op Nikon gaat die zeer goed (eigen ervaring), wat die op Canon doet, dat weet ik niet.

                Misschien even op de tanden bijten en wat langer sparen ?

                --- Aanpassing (ik moet sneller leren typen)

                OK, buiten dus. Wandelen en oproepen is (normaal gezien) redelijk controleerbaar. Hier zou je dus (om gewicht en euros te sparen) inderdaad voor een F4 kunnen gaan.

                ---
                Mvg,
                TravelToy.
                www.christian-bailleul.be | Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Bewegende dieren

                  Oorspronkelijk geplaatst door ~Tine~ Bekijk bericht
                  Grootte en gewicht vind ik belangrijk omdat de foto's waarschijnlijk vaak tijdens hondenwandelingen genomen worden.
                  En meestal loop je dan toch wel enkele uren met de camera rond. Als het toestel ècht te zwaar is, zal ik het waarschijnlijk meer thuis laten en dan heeft het ook geen nut natuurlijk.

                  Wat bedoel je met een prime?
                  Dat begrijp ik perfect ik heb daarom lenzen die zo goed mogelijk zijn maar ook gemakkelijk en comfortabel mee te nemen. En een setup van primes voor die gevallen waarvan ik weet dat ik de grotere diafragma's nodig heb.

                  Primes zijn dus geen zoom wat wil zeggen dat je er niet mee kan zoomen. een prime is dus bijv. 200mm of 135 mm enz maar kan dus niet zoomen van bijv 70 naar 200.
                  Dat verminderd dus ook het gebruiksgemak maar heeft als voordeel dat ze compacter, lichter en meestal beter zijn. Het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewegende dieren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Dat verminderd dus ook het gebruiksgemak maar heeft als voordeel dat ze compacter, lichter en meestal beter zijn. Het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken
                    Gebruiksgemak wil ik niet over zagen, hobby mag een beetje afzien zijn, maar ... ik wil toch even nuanceren.

                    Om een 70-200 (of 80-200) te vervangen wat betreft beeldhoek en vergroting kom je met 1 prime niet toe.

                    Je zou dan een 85 een 135 en een 180 kunnen nemen. Samen wegen die ca 2.000 gr. De 80-200 weegt "slechts" 1.300 gr.

                    Om ze te hanteren zijn ze inderdaad wat lichter, maar steek ze samen in de fototas, en je komt zwaarder uit.
                    www.christian-bailleul.be | Blog

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewegende dieren

                      Hoi,

                      Ik heb niet alle recties gelezen, hopenlijk ga ik geen dubbele dingen zeggen.

                      Ik ben van mening dat IS zeer wenselijk is dus in jou gevalk de 70-200 F4 IS.
                      Dit is een zeer goede lens die alleen kampt met een diafragma van F4 maar dat hoeft niet een probleem te zijn. Lichtsterker met dezelfde kwaliteit betekent nl behoorlijk veel hoger in prijs.
                      Is de 100-400 L IS niet een leuke optie voor je? Nadeel is dat die wel weer zwaar is vergeleken met de 70-200 F4.

                      Verder is de body die je wil (400d) voor mij perfect, ik heb niet veel meer wensen voor dat geld. Geen realiseerbare wensen in ieder geval op dit moment.

                      Succes met je keuze
                      Hier een foto van mijn site met bewegende dieren met de 100-400 L IS lens van Canon op een 400D body.
                      Herman Boer
                      Canon 40D - canon 50mm 1,8 - Canon 100mm F2.0 - Canon 17-55 f2,8 IS USM, Sigma 150mm f2,8 macro - Canon 100-400 F4,5-5,6 L IS
                      http://www.flickr.com/photos/hermanboer/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bewegende dieren

                        Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                        Gebruiksgemak wil ik niet over zagen, hobby mag een beetje afzien zijn, maar ... ik wil toch even nuanceren.

                        Om een 70-200 (of 80-200) te vervangen wat betreft beeldhoek en vergroting kom je met 1 prime niet toe.

                        Je zou dan een 85 een 135 en een 180 kunnen nemen. Samen wegen die ca 2.000 gr. De 80-200 weegt "slechts" 1.300 gr.

                        Om ze te hanteren zijn ze inderdaad wat lichter, maar steek ze samen in de fototas, en je komt zwaarder uit.
                        Wel kijk dit is wat ik meeneem in gevallen waar ik vgl bereik wil met die 70-200.

                        50 f1.4 + 135 f2.0 + TC 1.4.

                        Dat is in totaal 1260gr canon 70-200 L = 1310 gr mijn setup is dus lichter Maar veel belangrijker nog de lenzen die ik niet gebruik zitten in mijn zak en dat gewicht draag je dus veel gemakkelijker. Belangrijke extra bonus op dat vlak. Ook kan ik eventueel gewoon thuislaten wat ik weet dat ik toch niet nodig heb.
                        En zelfs qua grote haal ik niet de lengte van de 70-200L als ik al mijn lenzen achter elkaar leg. Die compactere combo vind ik in gebruik ook een serieus voordeel. Ik hou immers niet van te opvallende grote toeters die mijn bewegingsvrijheid belemmeren.
                        En vergeet niet mijn lenzen zijn sneller enkel op 200 mm zit ik met hetzelfde diafragma namelijk f2.8.

                        Maar het is geen zoom natuurlijk en in veel gevallen wil ik dat gebruiksgemak ook. Daarom dat ik ook een setup heb in dit bereik die wel met zoom is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bewegende dieren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          ...

                          50 f1.4 + 135 f2.0 + TC 1.4.

                          ...
                          Inderdaad een interessante combo.

                          Mvg,
                          TravelToy
                          www.christian-bailleul.be | Blog

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bewegende dieren

                            Beweging dus heb je een snelle focus nodig. Koop een Canon USM.

                            Ik heb pas een dansoptreden moeten fotograferen. Dus dat is beweging en weinig licht.

                            Ik heb met een Tamrom 17-50/F2.8, Canon 50/F1.8 en de Canon 70-200/F4 USM gewerkt.

                            De beste foto's kwamen uit de 70-200. En dat had ik eerst ook niet verwacht. Want deze start pas op F4. Dus de snelheid in sluiter die de 2 andere lenzen konden inwinnen wogen niet op tegen de focus snelheid van die F4 lens.

                            Denk er ook aan als je naar F2.8 of F1.8 gaat dan heb je ook minder scherpte diepte. Dus er is een veel beperkter deel scherp. Dit is prachtig voor portretten maar niet erg practisch bij bewegende onderwerpen.
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bewegende dieren

                              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                              Beweging dus heb je een snelle focus nodig. Koop een Canon USM.

                              Ik heb pas een dansoptreden moeten fotograferen. Dus dat is beweging en weinig licht.

                              Ik heb met een Tamrom 17-50/F2.8, Canon 50/F1.8 en de Canon 70-200/F4 USM gewerkt.

                              De beste foto's kwamen uit de 70-200. En dat had ik eerst ook niet verwacht. Want deze start pas op F4. Dus de snelheid in sluiter die de 2 andere lenzen konden inwinnen wogen niet op tegen de focus snelheid van die F4 lens.

                              Denk er ook aan als je naar F2.8 of F1.8 gaat dan heb je ook minder scherpte diepte. Dus er is een veel beperkter deel scherp. Dit is prachtig voor portretten maar niet erg practisch bij bewegende onderwerpen.
                              Akkoord over de snelle AF, maar het hoeft niet echt een Canon te zijn. Bij Sigma heb je HSM en dat is zeker zo snel als de Canon met USM. Daarbij krijg je het voordeel van de f/2,8 aan een betaalbare prijs.

                              Mvg,
                              TravelToy.
                              www.christian-bailleul.be | Blog

                              Comment

                              Working...
                              X