Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opnames vaak erg licht en beetje flets?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opnames vaak erg licht en beetje flets?

    Ik vind dat mijn opnames met mijn D80 en mijn Nikkor 50mm 1.8 vaak wat aan de lichte kant zijn. Histogram is vaak dan wat vlak.

    Bij portret en dichtbij opnames heb ik er minder last van.

    Ik gebruik over het algemeen diafragma 8 - 16

    Een stop onderbelichten helpt, maar dit zou toch niet nodig moeten zijn??

  • #2
    Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

    Ik dacht dat dit "overbelicht-effekt" een bekend "euvel" was bij de D80. (heb er al over gelezen maar heb zelf 'n D200, dus kan 't niet bevestigen)
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

      Denk ook dat de camera zal zijn, en niet de lens.

      Maar verbaas me wel over je diafragma keuzes. Blur, is de handtekening, van een dslr.

      Of is dit een macrolens? Of gerbuik je een studio?
      f8-f16, bij een toch wel goede lichtsterke lens, lijkt me zonde.
      Het verschil tussen f8 en f16, zal trouwens miniem zijn, behalve bij kortbijopnamens. Denk zelf dat de lens minder zal presteren, op f16, dan f8.

      Groeten
      JO
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

      Comment


      • #4
        Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

        Ik heb zelf een D50, en die heeft net hetzelfde probleem: neiging om op automatische piloot een beetje te overbelichten. Resultaat is dikwijls een wat levensloze foto met fletse, "uitgewassen" kleuren. 't ligt dus volgens mij zeker niet aan de lens, hoor.

        Zoals je al opmerkte kan je dit verhelpen door 1 of 2 stops te onderbelichten. Mijn D50 staat eigenlijk quasi permanent 1 stop onderbelicht. In fel daglicht helpt 't ook als je de saturatie op "+" zet, of de wit balans van de stand "auto" halen en op "bewolkt" zetten.

        Comment


        • #5
          Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

          Dit is inderdaad een probleempje bij de matrixmeting van de D80 en D40. Het toestel probeert bij wijze van spreken onderbelichting te voorkomen.Bij de D200 komt dit niet voor.
          Dit probleem wordt uitvoerig beschreven bij kenrockwell.com (zie onder D40 en D80). Hij stelt voor 2 stappen onder te belichten (-0.7). Weliswaar afhankelijk van de lichtsituatie. Want in sommige lichtomstandigheden is de standaard-matrixmeting wel correct. Ach, zo blijven we creatief.
          zie ook http://www.kenrockwell.com/nikon/d80...e.htm#exposure
          Last edited by Focus MP; 21 mei 2007, 13:24.
          Fujifilm S5 pro, Nikon D40, Nikon D750, Fuji X-E2s, Fuji X-T1, Fuji X-T10

          Comment


          • #6
            Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

            Oorspronkelijk geplaatst door Focus MP Bekijk bericht
            Dit is inderdaad een probleempje bij de matrixmeting van de D80 en D40. Het toestel probeert bij wijze van spreken onderbelichting te voorkomen.Bij de D200 komt dit niet voor.
            Eerlijkheidshalve.....soms heb ik wel de indruk dat m'n D200 hierin 'n beetje te ver gaat, m.a.w. dat hij effectief onderbelicht. Kan wel verbazende resultaten geven soms als ik m'n fotos thuis na kijk.
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

            Comment


            • #7
              Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

              Zelfs mijn D2X gaat altijd overbelichten. Ik zit ook hier bijna continu op -0,7 (en soms zelfs meer!) te werken. Ik heb vooral dit probleem bij buitenopnamen waar veel contrastverschillen zijn.
              Het enige dat helpt is spot metering op de meest opgelichte delen van het onderwerp en AE-Lock gebruiken, zoniet heb ik bijna gegarandeerd overbelichte foto's... Nog iemand dit probleem met een D2X?
              Let wel: ik heb gemerkt dat dit probleem sneller optreed met niet-D lenzen als D-lenzen, dus ik vermoed dat ook de lens hier voor iets tussenzit...

              Binnenopnamen zijn vrijwel 100% perfekt...

              T.
              Nikon stuff rocks :-)

              Comment


              • #8
                Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                Ik kan wat hierboven geschreven is alleen maar bevestigen. Ik heb hier een D200 en een D50. De belichting tussen beide scheelt ongeveer een volledige stop. De D50 heeft inderdaad de neiging om te overbelichten terwijl de D200 net het omgekeerde doet. Er moet voor de D200 al een groot lichtcontrast zijn eer er pixels uitgebrand worden weergegeven. Bij de D50 komt dit veel sneller voor. Voor de D50 is het best 0.7 tot 1.0 te onderbelichten. Volgens mijn opinie kan je beter iets onderbelicht hebben dan overbelicht.

                Comment


                • #9
                  Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Focus MP Bekijk bericht
                  Hij stelt voor 2 stops onder te belichten (-0.7).
                  Leg eens uit? 0.7 wat?

                  Comment


                  • #10
                    Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Focus MP Bekijk bericht
                    Hij stelt voor 2 stops onder te belichten (-0.7). Weliswaar afhankelijk van de lichtsituatie.
                    Normaal gesproken wordt onder 2 stops onderbelichten bedoeld -2, hier wordt waarschijnlijk 2 stappen bedoeld, als je je camera tenminste op 1/3 stop hebt ingesteld en niet op 1/2 stop.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Normaal gesproken wordt onder 2 stops onderbelichten bedoeld -2, hier wordt waarschijnlijk 2 stappen bedoeld, als je je camera tenminste op 1/3 stop hebt ingesteld en niet op 1/2 stop.
                      Dit had ik zo ook al geinterpreteerd.
                      Jij zet tenminste de mensen niet gewoon in 't openbaar in hun hemd...
                      Last edited by pol parasol; 21 mei 2007, 15:36.

                      Comment


                      • #12
                        Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                        Haal het filter er eens af. De f1,8 50 AF hoort bij de betere objectieven. Flets mag dan niet voorkomen. Of heeft er iemand met zijn vingers aan het achterste lens element gezeten?

                        Gebruik je wel een zonnekap??
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                          Ik gebruik inderdaad (nog) geen zonnekap.

                          Zou dit een oorzaak kunnen zijn van overbelichte en daardoor te fletse foto's ??

                          Comment


                          • #14
                            Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                            Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                            Ik gebruik inderdaad (nog) geen zonnekap.

                            Zou dit een oorzaak kunnen zijn van overbelichte en daardoor te fletse foto's ??
                            Volgens mij niet. Ik dacht dat een zonnekap diende om reflecties van zijdelings licht op het glas te verhinderen. Dit is volgens mij hier niet het geval. De sensor heeft een beperkt dynamisch bereik (het bereik tussen wit en zwart of licht en donker). Als je gaat overbelichten (waartoe de D50 de neiging heeft) gaat het hele spectrum opschuiven naar de hoge lichten en ga je dus niet voldoende zwarten meer hebben om diepte aan je foto te geven. De foto wordt dan flets, niet voldoende contrast. Dit is uiteraard op te lossen door, zoals reeds gezegd, iets te onderbelichten en je foto bij te werken met bvb niveaus of curves bij photoshop (of een ander beeldverwerkingsprogramma).

                            Als je zelf foto's print dan zal die nabewerking nodig zijn. Dat is nu eenmaal zo met foto's die uit een DSLR komen. Eveneens als je je foto's op scherm wil bekijken. Als je ze laat afdrukken worden ze automatisch bijgewerkt door de machines die je foto afdrukken of ontwikkelen. Ik heb dit een keertje uitgetest met de Fuji machines die her en der bij de fotografen verschijnen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: opnames vaak erg licht en beetje flets?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                              Haal het filter er eens af. De f1,8 50 AF hoort bij de betere objectieven. Flets mag dan niet voorkomen. Of heeft er iemand met zijn vingers aan het achterste lens element gezeten?

                              Gebruik je wel een zonnekap??
                              zelfs zonder zonnekap zou't niet mogen want die 50mm 1.8 is zo opgebouwd dat het eerste lenselement verdoken licht in plastiek (maar dat wist je zelf ongetwijfelt al )

                              je moet natuurlijk niet pal tegen de zon fotograferen of om 14u buiten komen en dezelfde foto's als 's morgens of 's avonds willen nemen!
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X