Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

    Ik heb nu zo'n jaar m'n D50 (18-55 kit) en heb me daar al fantastisch mee geamuseerd. Zalig toestel voor z'n geld!

    In het afgelopen jaar heb ik vooral ontdekt dat ik eerder een "up close" fotograaf ben, wijdse landschappen e.d. zijn niet zo aan mij besteed. Kortom, ik ben op zoek naar een goede "all-round" telezoom. Ik heb de keuzemogelijkheden teruggebracht tot de Nikkor 70-300 VR, of de nieuwe 55-200 DX VR.

    De 55-200 is natuurlijk een flink stuk goedkoper, en weegt ook een pak minder. Sluit bovendien ook mooi aan bij de 18-55 kitlens. Anderzijds is het extra bereik van de 70-300 natuurlijk bijzonder verleidelijk, lig ik niet zo erg wakker van het 55-70 "gat", en vrees ik een beetje voor de "DX" van de 55-200 (minder kwaliteit langs de rand?).

    Heeft er iemand ervaring met deze lenzen? Is het 55-70 bereik een belangrijk voordeel (misschien wel voor portretten, maar anderzijds gebruikt m'n pa een 135 f/2.8 voor portretfotografie)? Die 300 lijkt me dan nuttiger voor foto's van "de beestjes" :-), maar is dat ook € 200,- waard?

  • #2
    Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

    het grote voordeel van de 70-300 is dat als nikon met een fullframe uitkomt dat die daarop nog bruikbaar is
    de 55-200 is niet bruikbaar bij een fullframe,deze is ontwikkelt voor een cropfactor camera

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

      Hier een foto met de 55-200.Voor mij is dit een goede lens,zeer voor z'n prijs.
      Als reislens prachtig!
      Gisteren aangekomen van bij "Geheugenkaart" en vandaag eerste test. (http://imageshack.us) (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)





      Wie heeft ze en wat is Uw oordeel. Heb ze sinds gisteren en vandaag eventjes getest op kleur en scherpte.Je kan ze natuurlijk niet vergelijken met de Nikon 180mm2.8 maar ze weegt niets,wat op de camera wel een ander gevoel geeft tegenover zwaardere lenzen. M'n eerste gedacht is dat het een goede reislens is. Test foto's:
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

        Merci macroshopper voor die prachtige "test" foto's :-) De balans slaat voor mij nu toch wel lichtjes door in de richting van de 55-200. De 70-300 was / is eigenlijk m'n "eerste gedacht", maar het prijsverschil van € 200,- weegt nu toch wel erg zwaar voor de 100mm extra.

        Ach ja, d'er zal weer niks anders opzitten dan een winkel te zoeken die ze allebei op voorraad heeft om eens te proberen, zekers :-)

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

          Ik zit dus exact met hetzelfde probleem. Alleen, ik heb nu de sigma 70-300 en ik zou die dus gaan vervangen door één van deze twee. 't Zou voornamelijk voor bv in de dierentuin ofzo zijn,en ik denk dat die 100mm dan misschien wel een goede zaak zouden kunnen zijn.
          Macroshopper, heb jij al die extra 100 gemist, of niet echt? Want ja, 200€ is wel al wat geld natuurlijk.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

            Voor dierentuin ga je die extra 100 mm echt wel missen, ga daar maar van uit . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

              Oorspronkelijk geplaatst door Elkevv Bekijk bericht
              Ik zit dus exact met hetzelfde probleem. Alleen, ik heb nu de sigma 70-300 en ik zou die dus gaan vervangen door één van deze twee. 't Zou voornamelijk voor bv in de dierentuin ofzo zijn,en ik denk dat die 100mm dan misschien wel een goede zaak zouden kunnen zijn.
              Macroshopper, heb jij al die extra 100 gemist, of niet echt? Want ja, 200€ is wel al wat geld natuurlijk.
              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Voor dierentuin ga je die extra 100 mm echt wel missen, ga daar maar van uit . . .
              Heb deze gekocht als verlof en wandellenske en dan gekeken wat de mogelijkheden zijn.Als je ze en beetje kent is het,voor mij althans,een hele goeie oplossing.
              Ga ik naar de zoo neem ik de Sigma 70-200mm 2.8 +m'n kenko's 1.4x en 2x mee.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                Ik ben alvast tevreden van het 55-200 VR lensje, scherpte valt zeer goed mee. Hieronder mijn eerste testjes, speciaal 'vogels' als onderwerp genomen omdat je op veren de scherpte goed kunt beöordelen.

                Enne.. over de zoo gesproken, ik ga ze donderdag eens uitgebreid gaan testen in de zoo van Antwerpen . Kan mij de tijd niet meer herinneren dat ik er nog eens geweest ben.





                It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                  Dus voor de zoo en dergelijke uitstapjes toch maar beter de 70-300 nemen? Ik gebruik mijn tele namelijk vooral daarvoor.
                  Zou zo'n convertor ook op die 55-200 passen? Of wordt die dan quasi onbruikbaar door het verlies aan diafragma?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                    Je kan er precies toch wel knappe close-ups mee maken, met die 55-200... ik ga hem binnenkort ook kopen (of wachten tot mijn verjaardag, als dat lukt )

                    en ik heb niet veel keuze aangezien m'n D40 zelf geen scherpstelmotor heeft... die moet wel in de lens zitten. Maakt alles wel wat duurder en beperkt de keuze in lenzen... hoewel Nikon zijn gamma wel meer en meer zal uitbreiden denk ik.
                    En wat de prijs betreft, voor een lens met VR kan je toch niet veel beter zitten dan die 55-200 denk ik, als hobbyist...
                    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                      Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                      Ik ben alvast tevreden van het 55-200 VR lensje, scherpte valt zeer goed mee. Hieronder mijn eerste testjes, speciaal 'vogels' als onderwerp genomen omdat je op veren de scherpte goed kunt beöordelen.
                      Ja watte, zijn dat foto's met de 55-200 genomen? Wat een scherpte voor dergelijke prijs, niet bijgewerkt met photoshop?
                      Op wat voor body vijs je deze lens?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                        ik vermoed dat hier wel wat scherpte aan toegevoegd is, wat trouwens vrij normaal is bij beelden van een DSLR.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                          ik vermoed dat hier wel wat scherpte aan toegevoegd is, wat trouwens vrij normaal is bij beelden van een DSLR
                          Inderdaad, een beetje verscherpen is praktisch een 'must' bij elke DSLR. Voor de rest enkel wat met contrast gespeeld, geen noemenswaardige ingrepen dus. (Camera: D70s). Prijs/kwaliteit is voor mij (als occasionele tele-gebruiker) in orde.
                          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                            Peter, dat is toch die lens die ik toen op zaterdag even heb geprobeerd, niet?
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 55-200 DX VR / 70-300 VR dilemma

                              Peter, dat is toch die lens die ik toen op zaterdag even heb geprobeerd, niet?
                              Yes Sir, that's the one !
                              It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                              Comment

                              Working...
                              X