Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro voor D50, niet te duur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro voor D50, niet te duur

    Ik ben op zoek naar een goede macro lens voor mijn Nikon D50.

    Mijn eisen zijn;
    * Niet te duur (rond de 400 euro)
    * Goed bereik, bedoeld voor insecten en andere miniscule dingetjes

    Heb echt totaal nog geen verstand van alle mogelijkheden hierin dus alle tips zijn welkom!!

  • #2
    Re: Welke macro voor D50, niet te duur

    sigma 105 2.8... die kost je 409 euro en wordt als goede macrolens beschouwd

    maar ik zie hier ook nog ander lenzen met min of meer zelfde werkafstand zoals
    Bekijk hier het overzicht van onze Tamron Vast Brandpunt objectieven; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!




    nu is mijn vraag hier ook welke van deze lenzen mij de beste beeldkwaliteit gaat leveren (scherpte is voor mij alles...)
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro voor D50, niet te duur

      Welke van deze drie lenzen je ook kiest, je zal er geen verkeerde keuze met gemaakt hebben.

      Maar als ik ze op Photozone vergelijk wat betreft scherpte is het onderlinge verschil zeer klein en ik betwijfel of je daar in de praktijk iets van zal merken, maar de tamron komt er precies iets scherper uit.

      Ik gebruik deze zelf ook en wat voor mij ook een belangrijk voordeel is, is dat je de lens nog kan gebruiken voor portretten, terwijl dit bij 100mm of 105mm meestal net iets teveel is.

      Maar ik denk (want ik heb nog niet echt kunnen vergelijken met de andere) dat de bouw kwaliteit van de tamron dan weer wel net iets onder die van de ander ligt.
      Nice pen, bet you write good stories with it.
      Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro voor D50, niet te duur

        Ik heb een D50 en heb mij onlangs bij fotokonijnenberg een lens aangeschaft nl. de Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2. Ik heb daar reeds een paar degelijke en scherpe foto's mee gemaakt. Je moet wel je toestel op manueel zetten in plaats van autofocus. De prijs ligt een stuk lager dan je budget. www.fotokonijnenberg.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro voor D50, niet te duur

          Oorspronkelijk geplaatst door Zorbela Bekijk bericht
          Ik heb een D50 en heb mij onlangs bij fotokonijnenberg een lens aangeschaft nl. de Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2. Ik heb daar reeds een paar degelijke en scherpe foto's mee gemaakt. Je moet wel je toestel op manueel zetten in plaats van autofocus. De prijs ligt een stuk lager dan je budget. www.fotokonijnenberg.be
          Da's dan ook geen macrolens hé. Dat is een zoomlens met een beperkte macrofunctie, nl. 1:2. Een echte macrolens haalt een vergroting van 1 : 1 en is door de bouw en het feit dat het een prime is een heel stuk scherper bovendien.
          De Sigma 105 2.8 is een heel goede en heel scherpe lens, maar voor vliegende beestjes aan de korte kant. Met de 150mm 2.8 ben je dan beter af, maar die is dan weer duurder.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro voor D50, niet te duur

            Tokina 100 mm is ook niet slecht, heb deze zelf onlangs gekocht, is zeer scherp en goeie macro. Iets minder bekend dan de Sigma 105 en de Tamron 90 maar eveneens goede commentaar op photozone.de.
            Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
            Mijn foto's
            Mijn blogje

            Comment


            • #7
              Re: Welke macro voor D50, niet te duur

              De Sigma 105 2.8 is een heel goede en heel scherpe lens, maar voor vliegende beestjes aan de korte kant. Met de 150mm 2.8 ben je dan beter af, maar die is dan weer duurder.
              Op zich zal dit idd zo zijn en ik lees dit argument wel vaker. Toch valt het me met een 90mm macro over het algemeen wel mee hoor, om vliegende beestjes te fotograferen. Maar goed, ik heb nog nooit een andere macrolens gebruikt dus ik ben niet echt objectief hierin...
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Op zich zal dit idd zo zijn en ik lees dit argument wel vaker. Toch valt het me met een 90mm macro over het algemeen wel mee hoor, om vliegende beestjes te fotograferen. Maar goed, ik heb nog nooit een andere macrolens gebruikt dus ik ben niet echt objectief hierin...
                Vliegende beestjes kun je met geen enkele macro-objectief scherp vastleggen.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                  Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Vliegende beestjes kun je met geen enkele macro-objectief scherp vastleggen.
                  't Zijn opmerkingen van deze soort die de mensen aansporen om anderen te helpen.
                  Goe bezig.
                  Last edited by elsan; 21 mei 2007, 09:58.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Vliegende beestjes kun je met geen enkele macro-objectief scherp vastleggen.
                    Moet je me toch eens vertellen welke lens jij gebruikt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Vliegende beestjes kun je met geen enkele macro-objectief scherp vastleggen.

                      al ligt het hier niet aan de lens alleen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Vliegende beestjes kun je met geen enkele macro-objectief scherp vastleggen.
                        Met 'vliegende beestjes' bedoel ik beestjes die kunnen vliegen. Die dus weg zouden kunnen vliegen als je er met de camera te dicht bijkomt.... En trouwens, ik heb ook op dit forum al meerdere foto's gezien waarop het onderwerp daadwerkelijk vliegt op het moment van afdrukken... Dat mij dat nog niet is gelukt is mijn onervarenheid, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is met een macrolens.....
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          sigma 105 2.8... die kost je 409 euro en wordt als goede macrolens beschouwd

                          maar ik zie hier ook nog ander lenzen met min of meer zelfde werkafstand zoals
                          Bekijk hier het overzicht van onze Tamron Vast Brandpunt objectieven; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!




                          nu is mijn vraag hier ook welke van deze lenzen mij de beste beeldkwaliteit gaat leveren (scherpte is voor mij alles...)
                          Oorspronkelijk geplaatst door Seppe86 Bekijk bericht
                          Welke van deze drie lenzen je ook kiest, je zal er geen verkeerde keuze met gemaakt hebben.
                          Ik vermoed dat je die Canon versies toch moeilijk op een D50 gaat krijgen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Vliegende beestjes kun je met geen enkele macro-objectief scherp vastleggen.
                            Moet daar niet "kan ik" staan ipv "kun je"?
                            Of een "want enz..."?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke macro voor D50, niet te duur

                              Als je dan toch een groter budget hebt, kies je dan beter voor de Sigma 150mm f/2.8 of de 180mm f/3.5?

                              De €150 die je meer betaalt moet het de 180mm dan wel waard zijn he...
                              "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
                              Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

                              Comment

                              Working...
                              X