Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag over macro

    Ik ken de volgende manieren om een klein voorwerp groot weer te geven:
    1)een speciale macrolens (vergrootglas ?)
    2)een sterke telelens.
    3)de lens verder van de sensor zetten met een balg of tussenringen.
    4)een opsteeklens om de brandpuntsafstand van de bestaande lens te verkorten.
    5)met een zeer hoge resolutie fotograferen en sterk uitvergroten.
    Nu vraag ik mij af welke methode men moet verkiezen voor welke toepassing. In de fotoboeken van de nochthans rijkelijk voorziene gemeentebibliotheek kan ik het antwoord niet vinden.

  • #2
    Re: vraag over macro

    1)een speciale macrolens
    > als je van plan bent je serieus in macro-fotografie te verdiepen.
    1:1 macro met afhankelijk van de gewenste werk-afstand 100, 150 of 180mm lens.
    als je verder wil gaan: mpe 65mm met vergroting tot 5:1
    .

    of

    2)een sterke telelens in combinatie met
    3)tussenringen
    > een goede oplossing met goede tot zeer goede resultaten.
    tussenringen bevatten geen glas, dus optische kwaliteit van
    je objectief wordt niet aangetast. je verliest wel wat "licht".
    bij gebruik van tussenringen (balg) haal je de kortste scherpstelafstand dichterbij.
    het effect is groter bij standaard (50mm) lensen dan bij tele-lenzen
    .

    andere oplossingen zijn ook te doen, maar lijken me
    kwalitatief minder als de twee hierboven opgesomde
    methodes.


    just my 2c

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: vraag over macro

      Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
      Nu vraag ik mij af welke methode men moet verkiezen voor welke toepassing. In de fotoboeken van de nochthans rijkelijk voorziene gemeentebibliotheek kan ik het antwoord niet vinden.
      De te gebruiken methode hangt af van de hoeveelheid geld. En daarna hangt het af van het onderwerp. Als je een postzegel voor een tentoonstelling mag fotograferen, neem dan een goed vertekeningsvrij macro objectief.
      Als je heel precies wilt en kunt werken en je hebt goed (flits) licht, neem dan een balg.
      Als je eenvoudig en goedkoop wilt beginnen, met behoud van kwaliteit, neem een omkeerring op een 20 tot 40 mm prime.
      Voor gevorderden: de EL 150mm op een balg. Bereik van oneindig tot bijna 3:1.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: vraag over macro

        Als ik het juist interpreteer dan zijn (bijna) alle opgesomde manieren goed maar die waar wat geld moet tegenaan gesmeten worden zijn beter. Dus lens met balg zou het beste moeten zijn en gewoon tussenringen het minst goede. Wil ik dus best geloven, maar WAT is dan beter ? Dat is eigenlijk mijn vraag.

        Comment


        • #5
          Re: vraag over macro

          Ik wilde mij graag aansluiten bij de vraag van de TS,

          Ik was dit tegengekomen:
          Een Novoflex omkeerring met behoud van informatie en ik neem aan ook nog diafragma aansturing maar dit kan ik verkeerd hebben.

          En ik ken ook de variant van 2 lenzen op elkaar schroeven.

          Mij lijkt de eerste beter maar ik zie iedereen expiremnteren met de tweede.
          Komt dit omdat dit een goedkopere variant is of doordat het beter is ?

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: vraag over macro

            het beste is een echte macrolens , sigma of canon daar zit denk ik niet echt veel verschil in. Het is de simpelste manier (nog altijd niet simpel om foto's te maken ) , geen gerotzooi met andere toestanden maar niet de goedkoopste manier.

            Wil je nog groter ( en je bezit een canon ) kan je nog een mp-65 kopen maar die naar wat ik me laten vertellen heb niet voor beginners
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment

            Working...
            X