Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegelreflex met grid view?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spiegelreflex met grid view?

    Ik ben op zoek welke spiegelreflexen een grid view hebben. Ik heb gelezen dat de D80 dit heeft maar ik vroeg me af of er nog andere spiegelreflexen deze handige functie hebben.

    Alvast bedankt voor de hulp

  • #2
    Re: spiegelreflex met grid view?

    De meeste Nikons hebben dit (mijn D200 bv. ook), maar bij de meeste trek je dan nog steeds (consequent) scheef - licht afhellend naar rechts. Sorry dat ik hiermee de pret misschien een beetje bederf, maar alle Nikons die ik testte waren scheef (5 stuks) en Thom Hogan heeft gelijkaardige ervaringen. Ik vind dit persoonlijk tamelijk erg (maar het is gelukkig bijna het enige dat ik niet goed vind aan mijn D200 ).
    Kris

    Comment


    • #3
      Re: spiegelreflex met grid view?

      Hallo,

      Voor een aantal toestellen kan je andere focus schempjes kopen waaronder ook met grid ...



      Groetjes.

      Frank.

      Comment


      • #4
        Re: spiegelreflex met grid view?

        De Fuji S5, gebaseerd op D200 body, heeft dit ook. Die afhelling naar rechts heb ik nog niet getest.

        Grtz

        Comment


        • #5
          Re: spiegelreflex met grid view?

          D70s en fuji S3 hebben ook een grid
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: spiegelreflex met grid view?

            Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
            De Fuji S5, gebaseerd op D200 body, heeft dit ook. Die afhelling naar rechts heb ik nog niet getest.

            Grtz
            Mijn Fuji S2 had het alleszins ook...
            Kris

            Comment


            • #7
              Re: spiegelreflex met grid view?

              D70s heeft dit idd ook, kun je zelf aan of uit schakelen.
              Wat betreft die afhelling naar rechts, heb ik nog niet ondervonden, ik gebruik die grid regelmatig als referentie en alles lijkt me recht ...

              ofwel staat mijn hoofd scheef op mijn schouders
              Clueless ...

              Comment


              • #8
                Re: spiegelreflex met grid view?

                5D met custom grid, maar dat is wel een andere prijsklasse
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: spiegelreflex met grid view?

                  Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                  5D met custom grid, maar dat is wel een andere prijsklasse
                  Euh ja, want het is geen software optie, maar je moet echt uw hardware gaan aanpassen .

                  Comment


                  • #10
                    Re: spiegelreflex met grid view?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Euh ja, want het is geen software optie, maar je moet echt uw hardware gaan aanpassen .
                    Maar je hebt dan wel een écht grid pattern, geen electronisch grid. En bovendien kan je dan ineens een meer aangepast matglas gebruiken dat MF vergemakkelijkt
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                    http://supermasj.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: spiegelreflex met grid view?

                      Bedankt voor de reacties. Ik zal waarschijnlijk de D80 kopen omdat ik die grid view belangrijk vind. Op de D40 (en D40X) ontbreekt de grid view denk ik (correct me if I'm wrong).

                      Comment


                      • #12
                        Re: spiegelreflex met grid view?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mark82 Bekijk bericht
                        Bedankt voor de reacties. Ik zal waarschijnlijk de D80 kopen omdat ik die grid view belangrijk vind. Op de D40 (en D40X) ontbreekt de grid view denk ik (correct me if I'm wrong).
                        Volgens mij ook ja. Mijn Nikon D50 heeft het in ieder geval niet
                        One day, I would like to make nice pictures :-)
                        www.lucaskoijen.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: spiegelreflex met grid view?

                          Yep, geen grid in D40(X)
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

                          Comment


                          • #14
                            Re: spiegelreflex met grid view?

                            Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                            Maar je hebt dan wel een écht grid pattern, geen electronisch grid.
                            Wat is het voordeel daarvan ? Een grid is een grid.
                            Bovendien : Canon recommend using lenses f2.8 or faster with the alternate screens.

                            Comment


                            • #15
                              Re: spiegelreflex met grid view?

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Wat is het voordeel daarvan ? Een grid is een grid.
                              Ik verkies een lijnengrid boven electronische lijntjes (oa mbt nauwkeurigheid uitlijning).
                              Maar een electronische grid zou Canon ook al jaren in hun DSLR moeten aangebracht hebben

                              Bovendien : Canon recommend using lenses f2.8 or faster with the alternate screens.
                              Met microprism MF grids is het altijd afwegen geweest tussen helderheid van de zoeker en het contrast tussen scherp en onscherp weergeven. Het alternatieve MF matglas van Canon is vrij donker, en laat AF toe voor lenzen met als maximaal diafragma 1/4.0... 1/2.8 geeft natuurlijk een helderdere zoeker
                              En, wie zegt dat je een matglas van Canon moet kopen. Er zijn (veel betere) alternatieven dan het Canon matglas (maar die zijn wel redelijk duur)
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X