Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfstandig beginnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfstandig beginnen

    Ik zou graag binnen enkele jaren als beroeps beginnen. Ik ben zeker dat er hier nog zo mensen op BD zitten.
    Daarom wou ik al meteen ja zeggen; dergelijke vragen passeren hier wel meer op BD, en dit zijn steeds mooie kansen om ervaring op te doen, een portfolio uit te bouwen, ... en al iets te verdienen.
    Ik zie dus ook totaal niet in wat iemand verkeerd doet door zo'n vraag op dit forum te lanceren.


    (Maar in dit geval moet ik - helaas - toch passen; ik heb gezien dat Purmerend een dikke 200km rijden is, en dat 1 augustus een doordeweekse woensdag is.
    Echt jammer, anders meteen!)

  • #2
    Re: fotograaf

    Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
    dit zijn steeds mooie kansen om ervaring op te doen, een portfolio uit te bouwen, ... en al iets te verdienen.
    Het punt zit em in het "verdienen", als je géén factuur kan uitschrijven dan begeef je je op glad ijs (zwart werk).
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: fotograaf

      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
      Het punt zit em in het "verdienen", als je géén factuur kan uitschrijven dan begeef je je op glad ijs (zwart werk).
      Ik ben geen fiscaal deskundige maar je kan dit ook op een legale manier doen. Je kan deze inkomsten aangeven als "diverse inkomsten" en ze worden dan belast aan 33%. Deze inkomsten mogen wel niets met je hoofdberoep te maken hebben en het mag ook niet echt te veel zijn.
      Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

      Bezoek mijn foto's online

      Comment


      • #4
        Re: fotograaf

        Oorspronkelijk geplaatst door karlito Bekijk bericht
        Ik ben geen fiscaal deskundige maar je kan dit ook op een legale manier doen. Je kan deze inkomsten aangeven als "diverse inkomsten" en ze worden dan belast aan 33%. Deze inkomsten mogen wel niets met je hoofdberoep te maken hebben en het mag ook niet echt te veel zijn.
        jaja....en dat wordt zeker aangegeven hoor!

        Pasen viel dit jaar op een maandag zeker?
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5
          Re: fotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door karlito Bekijk bericht
          Ik ben geen fiscaal deskundige maar je kan dit ook op een legale manier doen. Je kan deze inkomsten aangeven als "diverse inkomsten" en ze worden dan belast aan 33%. Deze inkomsten mogen wel niets met je hoofdberoep te maken hebben en het mag ook niet echt te veel zijn.
          Daar heb je een punt.
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: fotograaf

            Oorspronkelijk geplaatst door karlito Bekijk bericht
            Ik ben geen fiscaal deskundige maar je kan dit ook op een legale manier doen. Je kan deze inkomsten aangeven als "diverse inkomsten" en ze worden dan belast aan 33%. Deze inkomsten mogen wel niets met je hoofdberoep te maken hebben en het mag ook niet echt te veel zijn.
            Dat is in principe juist, maar hoe lang dat als divers inkomen wordt gezien, hangt af van je controleur. Sommige kijken naar het totale bedrag en baseren zich daar op om te zien of het als divers of als beroepsinkomen wordt geklasseerd. Anderen kijken dan weer naar het aantal opdrachten die je hebt gedaan.

            Zo was er ooit een oud manneke die elk jaar een geitje of een schaap kocht en dat na een jaar doorverkocht voor een nieuw. 1 per jaar max, plots stond de BTW daar. Geregeld zelfstandig economische activiteit, dus BTWnr verplicht...

            Dus als je 3 communies, 2 huwelijken en nog paar modellen doet in een jaar, zal het nipt worden. Zowel qua bedrag als vallen onder 'geregelde' activiteit.
            Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
            Focaldesign

            Comment


            • #7
              Re: fotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
              Het punt zit em in het "verdienen", als je géén factuur kan uitschrijven dan begeef je je op glad ijs (zwart werk).
              een punt, zeker als je het verdiende "vergeet" in je belastingen in te brengen als diverse inkomsten. Net zoals een zelfstandige het zou kunnen "vergeten" in te brengen in zijn inkomstenboek.
              Last edited by peterfoto; 18 mei 2007, 17:26.

              Comment


              • #8
                Re: Zelfstandig beginnen

                Het belgisch belastingssysteem nodigt nu eenmaal uit tot zwartwerk, so why bother? Kreeg net een herziening op mijn inkomsten van 3 jaar zelfstandig zijn (ben gestopt in februari)... conclusie: zwartwerk loont... zelfstandig statuut? Nee bedankt want als je alles volgens de regels toepast pluimen de fiscus en de sociale kas je nog eens extra... Als ik nu terugkijk op mijn periode als zelfstandige leg ik er nog aan toe.
                Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

                Gratis kijkplezier Coming soon

                Comment

                Working...
                X