Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

    Weet iemand wat de Zeiss termen "biogon, "distagon", "planar" en "ZM" betekenen en vooral welke op een canon of nikon pro(sumer) DSLR kunnen gebruikt worden?

  • #2
    Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

    Biogon, Distagon, Planar geeft de "catogorie" beeldhoek aan. ZF=Nikon/Fuji bajonet, ZM=Leica M bajonet en ZV=Hasslblad bajonet. Gr, Paul
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

    Comment


    • #3
      Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

      Merci.

      Klopt het dat een biogon niet op een SRL past omdat het geen retro focus lens is?

      Comment


      • #4
        Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

        Als jij het zegt Biogon zit in ieder geval niet in de ZF reeks. Gr, Paul
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

        Comment


        • #5
          Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

          Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
          Biogon, Distagon, Planar geeft de "catogorie" beeldhoek aan. ZF=Nikon/Fuji bajonet, ZM=Leica M bajonet en ZV=Hasslblad bajonet. Gr, Paul
          Niet helemaal juist.
          De namen staan voor de het optisch concept (opbouw ) van de lens.

          Voor meer info: Zeiss
          Klik op Worth Knowing en scrol dan naar beneden en klik op Lens Names .

          Oh ja; en ZA staat voor Minolta/Sony A-vatting
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Niet helemaal juist.
            De namen staan voor de het optisch concept (opbouw ) van de lens.
            Klopt, en er bestaan (bestonden) er nog veel meer...Elke lens designer die zichzelf respecteerde had zo een of meerdere basis lensconcepten. Het is zo dat bepaalde types (namen) beter optimaliseerbaar (aberaties...) waren en dus gebruikt werden/worden voor specifieke beeldhoeken(groothoek/standaard/tele). Flotootje heeft dus niet helemaal ongelijk met zijn beeldhoek verhaal.

            Comment


            • #7
              Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

              Hi,

              Inderdaad deze termen staan voor een optisch concept, een reeks waarin enkele lenzen gemaakt werden.

              In het geval van de planar 50mm gaat die optische formule heeeel lang mee, decennia.

              Dat van die Biogon retrofocus weet ik niet maar er bestaan er in verschillende mounts.

              Als het geen "mirror-hitter" was had ik er een op mijn 5D.
              Reputatie (en prijs) van de beste portretlens.

              Ik ken fotografen die de biogon toch gebruiken op de 5D, omdat je voor portret bijna nooit op oneindig focust, dan zit de lens niet zo diep en raakt ze de spiegel niet.

              Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Dat van die Biogon retrofocus weet ik niet maar er bestaan er in verschillende mounts.

                Als het geen "mirror-hitter" was had ik er een op mijn 5D.
                Reputatie (en prijs) van de beste portretlens.

                Ik ken fotografen die de biogon toch gebruiken op de 5D, omdat je voor portret bijna nooit op oneindig focust, dan zit de lens niet zo diep en raakt ze de spiegel niet.
                Hi,

                Hier ben ik wat in de war en het is inderdaad voor de 5D dat ik die aan het bekijken ben .
                Biogons zijn blijkbaar breedhoeken volgens een symmetric lens design (en geen retro focus design)
                waardoor inderdaad er geen plaats genoeg is om er nog een spiegel tussen te krijgen (mirror-hitter).
                Maar typische portretlenzen ala 85 mm zijn toch geen biogons maar typisch planars?

                Comment


                • #9
                  Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                  Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                  Hi,

                  Hier ben ik wat in de war en het is inderdaad voor de 5D dat ik die aan het bekijken ben .
                  Biogons zijn blijkbaar breedhoeken volgens een symmetric lens design (en geen retro focus design)
                  waardoor inderdaad er geen plaats genoeg is om er nog een spiegel tussen te krijgen (mirror-hitter).
                  Maar typische portretlenzen ala 85 mm zijn toch geen biogons maar typisch planars?
                  Hi psg,

                  Sommigen zullen meer weten dan ik maar toch:
                  1) Biogon, Distagon , Planar, enz ... hebben niet echt met de beeldhoek te maken. Het is de naam van een optische formule, meestal door een "Herr Prof. Dr...enz" berekend.
                  2)Het is wel zo dat deze optische formule geschikt was binnen een bepaald bereik.
                  Zo ken ik distagon 28,35mmm enz. maar geen tele.
                  Ik ken een sonnar 135,180,300mm, maar geen 24mm.
                  Planar is er in 50 en 85mm denk ik. Een planar 85 is zeer goed, maar kost centen.

                  3)Je hebt gelijk mbt. biogon. Ik zat te denken aan de toepasbaarheid op reflex camera's, en nu valt mijn euro dat die biogons natuurlijk voor contax G enz. bedoeld zijn, en niet voor reflex (dus mirror hitter avant la lettre). De naam die ik had moeten schrijven was biometar van Carl Zeiss. Dat zijn de fameuze portret lenzen die de 5D spiegel raken. (En die dus door sommigen niet volledig ingeschroefd gebruikt worden op de 5D)

                  Paul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                    De naam die ik had moeten schrijven was biometar van Carl Zeiss
                    En om precies te zijn Biometar Carl Zeiss aus Jena . Eigenlijk hebben deze lenzen totaal niets te maken met de moderne Carl Zeiss lenzen . De Biometar is een OostDuitse lens oorspronkelijk voor op de Pentacon Six , nu met een adapter te gebruiken op Canon. Wel nagemaakt van de oorspronkelijke lenzen van Carl Zeiss , welke fabrieken in de buurt van Dresden of Leipzig lagen. Na de 2de WereldOorlog gingen de Russen en Oost duitsers deze fabrieken heropbouwen en gebruikte men de oorspronkelijke ontwerpen. Jammer genoeg waren hun kwaliteitsnormen niet zo schitterend.
                    Sonnars Carl Zeiss aus Jena zijn er ook nog op de markt te vinden. deze samen met de biometars worden door slimme verkopers aangeprezen als dure kwaliteitslenzen, maar in de jaren 70 , 80 en 90 waren deze voor een appel en een ei te koop.
                    Last edited by beeldmaker; 19 mei 2007, 15:17.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                      Ik ben vandaag eens in de winkel de 5D in mijn pollen gaan nemen.
                      Tof machientje !

                      De verkoper (die wel degelijk wist waarover hij praatte; geen praatjesmaker) raadde wel af om Zeiss lenzen erop te gebruiken.
                      Ik heb het hier over de reguliere distagons en planars die dus zonder problemen op een SLR kunnen gebruikt.
                      De lens adapters zijn niet door Canon gemaakt en ook niet ondersteund.
                      Als ze uw body beschadigen, ben je gezien.

                      Iets van aan of speelt die man gewoon op safe (als er iets gebeurt, kom ik met de problemen natuurlijk naar hem toe en dat gaat hij liever uit de weg neem ik aan ). Dus, ik bedoel, heeft iemand weet dat het gebruik van die adapters een reëel probleem kunnen veroorzaken of is het wat met het haar erbij gesleurd?
                      Last edited by PSG; 19 mei 2007, 19:22.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                        Zeiss lenzen zijn kwalitatief de beste lenzen!!!
                        Op het werk doe ik optische microscopie en bij elke aankoop worden verschillende vertegenwoordigers (lees merken) gevraagd een demonstratie te geven en telkens (hoewel prijs maal 3) wordt gekozen voor Zeiss microscopen.
                        Trouwens veel van de toplenzen bevatten slijpwerk van Zeiss
                        www.kdfotografie.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                          Oorspronkelijk geplaatst door Trukje Bekijk bericht
                          Zeiss lenzen zijn kwalitatief de beste lenzen!!!
                          Dit begrijp ik en daarom wil ik ze ook heel graag gaan gebruiken.

                          Mijn vraag is evenwel of het gebruik van adapters een reeel gevaar tot beschadiging van uw body vormt. Dan gebruik ik ze dus niet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Dit begrijp ik en daarom wil ik ze ook heel graag gaan gebruiken.

                            Mijn vraag is evenwel of het gebruik van adapters een reeel gevaar tot beschadiging van uw body vormt. Dan gebruik ik ze dus niet.

                            Mij is nog niet heel duidelijk welke lens je nu wil gaan gebruiken op de 5D. Biogon voor de contax G (meetzoeker) is onmogelijk. Honderden andere wel.

                            Dat een adapter de body zou beschadigen is een van die urban legends verspreid door personen die hun info hebben van "horen zeggen". Een adapter beschadigt de body evenveel als een macro tussenring. Niet dus.

                            Vanochtend nog naar de fotografiebeurs in Antwerpen geweest, en ik moet zeggen het was lang geleden dat het aanbod nog zo goed was. Ik heb de indruk dat het aantrekken van meer Duitse exposanten een positieve zet is. Ik zag vele kwalitatief hoogstaande MF lenzen, zelfs in het telebereik.

                            DPaul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

                              Bedankt DPaul.

                              Ik denk om op termijn de Zeiss Distagon T* 25mm f/2.8 op de 5D te zetten (landschappen is mijn favoriete ding).
                              Deze bestaat nu als in ZF mount maar op een crop camera kan ik daar niet veel mee doen (ik wil een breedhoek).
                              Da's één van de redenen waarom ik naar de 5D zou gaan.
                              Op een full frame wordt het een breedhoek (niet super wide maar OK).
                              Dit is echt wel een super lensje.

                              De Distagon 25mm zou later dit jaar in M42 mount moeten verschijnen en dan zou ik die met een adapter op de 5D kunnen zetten.

                              Deze thematiek is heel nieuw voor mij (heb me er pas de laatste dagen wat op toegelegd via internet) dus moest je bedenkingen of advies hebben, dan hoor ik dit heel graag.
                              Last edited by PSG; 20 mei 2007, 13:15.

                              Comment

                              Working...
                              X