Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-150 f2.8 vs Nikon 105VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50-150 f2.8 vs Nikon 105VR

    Dag allemaal,

    Enige tijd geleden heb ik een Nikon D40 gekocht met kitlens van 18-55mm, super toestel voor een beginner! Na een paar maanden heb ik de Sigma 30mm f1.4 gekocht om ook foto's te kunnen maken bij slecht licht: ongelofelijk hoe gevoelig dat die lens is.

    Nu ben ik op zoek naar een snelle lens (klein diafragma) met meer zoom (50mm +). Omdat de D40 enkel kan focussen met AF-S en HSM lenzen zijn er nog twee kandidaten over:
    - Sigma 50-150 f2.8 HSM
    - Nikon 105VR f2.8 AF-S (Macro)

    Nu mijn vraagjes:
    - is f2.8 snel genoeg om binnenshuis foto's te kunnen nemen zonder flits?
    - is de Sigma zijn geld waard?
    - de Nikon is eigenlijk een Macro lens, maar kan je die ook voor andere doeleinden gebruiken?

    Bedankt!
    Jan

  • #2
    Re: Sigma 50-150 f2.8 vs Nikon 105VR

    Elke macrolens (behalve de Canon MP-E 65) kan je gebruiken voor andere foto's dan macro.
    De 105mm zal dus ook perfect kunnen dienen voor portret, of eventueel voor bijvoorbeeld concertfotografie. Die lens zal ook volledig open heel wat scherper zijn dan de Sigma 50-150mm.
    De meeste zoomlenzen zijn volledig open vrij soft, er bestaan een paar uitzonderingen, maar die zijn dan ook niet goedkoop.

    f2,8 kan binnenshuis voldoende zijn om zonder flits te werken, maar dan heb je toch nog altijd genoeg licht nodig. Een 50-150 of een 105mm zijn beiden wel te lang om er de gewone familiefoto's binnenshuis mee te maken, daarvoor zal je beter een zoomlens zoeken die ergens rond de 18mm begint (maar je hebt al een 30mm f1,4 en die kan daarvoor ook gebruikt worden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50-150 f2.8 vs Nikon 105VR

      Een prime vergelijken met een zoom is feitelijk appels en peren vergelijken.
      Een zoom zal qua gebruiksgemak zeer hoog scoren, maar de optische kwaliteiten van een 'third'party zoom kunnen nooit opwegen tegen een uitmuntende macro-lens zoals de 105 VR.
      De 105/2.8 macro is eveneens te gebruiken voor andere doeleinden dan macro. Het is een uitstekende portretlens (al is dit op een 1.5 crop binnenshuis soms van het goede teveel).
      Nikkor primes zijn duurzame investeringen die je normaal gezien talrijke jaren onbezorgd plezier zullen opleveren.
      Eenmaal dat je van het professionele Nikon-gamma geproefd hebt, zal je waarschijnlijk minder geneigd zijn nog naar Sigma terug te keren.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment

      Working...
      X