Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens / tussenring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens / tussenring

    Hey,

    2 vraagjes ineens:
    Wat is het wezenlijke verschil tussen gewone en macro lenzen? Ik zie bvb de 50mm gewoon + de 50mm macro van cannon, behalve de f waarde zie ik geen beduidend verschil

    volgend vraagje
    wat zijn de voordelen van zo'n tussenring (wat uiteindelijk maar lucht is)
    kan er mij iemand een site geven waar ze foto's als voorbeeld hebben met zo'n tussenring... soort van met / zonder gewoon om even het effect te zien

  • #2
    Re: Macro lens / tussenring

    Een macrolens heeft een langere focusloop(focusloop=van kortste scherpstelafstand naar oneindig) waardoor je korter kan scherpstellen op je onderwerp wat resulteerd in meer vergroting. Een tussenring brengt de lens verder van de body waardoor het beeld van een gewone lens nog groter naar je sensor geprojecteerd wordt.Deze ringen maken dat je ook korter dan normaal kunt scherpstellen.Bij het gebruik van tussenringen verlies je wel de focus naar oneindig en bij dikkere tussenringen ook wat licht. Bij gebruik van meerdere tussenringen gelijk(bv een complete set) kan je in sommige gevallen en zeker bij tragere lenzen(f4.5-5.6 en meer) ook de autofocus verliezen.Er is evenwel geen echt optisch kwaliteitsverlies bij het gebruik van tussenringen omdat ze geen extra lagen glas bevatten.

    Google eens naar het woord "extension tubes" (Engels voor tussenringen) en je zal op verschillende interessante sites terechtkomen.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment

    Working...
    X