Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 dode pixel - wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 dode pixel - wat nu?

    Ik heb mijn Nikon D80 sinds februari, en heb tot nu toe bijna enkel foto's gemaakt bij daglicht. Nu heb ik een tweetal weken geleden een concertshoot gedaan, en vandaag gemerkt dat er bij die foto's 5 dead (of hot?) pixels aanwezig zijn, gegroepeerd in een kruis. (de felste in't midden, iets minder felle erboven, eronder, links en rechts ervan). Teruggegaan in mijn foto's heb ik gemerkt dat deze er al waren vanaf zowat het begin (mijn allereerste testfoto's heb ik niet meer).

    Breng ik de camera binnen voor reparatie/valt dit onder garantie? Of heeft elke camera hier wel mee te maken? Het is wel zo dat deze in sommige van mijn concertfoto's zichtbaar is: bijvoorbeeld hier vlak boven de microfoon in het midden van de foto, of hier in het haar van de persoon met de streepjestrui.

    *edit: Ik heb een foto met de lensdop erop eens door een 'dead pixel tester' gehaald, blijkt dat ik last heb van nóg een 'hot' pixel. Deze is 6 pixels breed en 3 hoog, en is meestal niet te zien op foto's omdat ze dit kleur heeft.
    Last edited by joost_v; 9 juni 2008, 20:10.
    Nikon D80 en toebehoren.

  • #2
    Re: D80 dode pixel - wat nu?

    Valt dit niet onder de garantie?


    Grtz
    Momenteel geen fototoestel meer!

    Comment


    • #3
      Re: D80 dode pixel - wat nu?

      Volgens mij een productiefout. M.a.w. moet dit onder garantie vallen.
      Mooie foto trouwens.

      Groeten
      Hedgehog
      palenta !!

      Comment


      • #4
        Re: D80 dode pixel - wat nu?

        Ik had bij de aankoop van min 5D ook direct een hotpixel .

        Wat je moet proberen is in uw menu es uw sensor cleaning aan te leggen . dit mappete mijn hotpixel weg
        Gear: Canon Eos 5D 24-105 F4 IS
        Backup: Olympus E-1 x ZUIKO 14-45 kitlens x ZUIKO 50-200 F2.8 / 3.5 x flits: FL-30

        Comment


        • #5
          Re: D80 dode pixel - wat nu?

          Oorspronkelijk geplaatst door Diederik V. Bekijk bericht
          Wat je moet proberen is in uw menu es uw sensor cleaning aan te leggen . dit mappete mijn hotpixel weg
          Voor zover ik weet heeft mijn D80 geen dergelijke functie... Nu, ik zal dan sebiet eens Procirep en de winkel mailen, zien wat die mij wijzer kunnen maken. Laten we het beste hopen!
          Nikon D80 en toebehoren.

          Comment


          • #6
            Re: D80 dode pixel - wat nu?

            Mijn D80 heeft dit ook.
            Het is echter maar 1 dode pixel, geen 5.
            Ze zien eruit als een kruis (5 pixels) maar dit heeft puur te maken met de sensor opbouw (rgb).
            Dit is een probleem die bij de meeste camera's voorkomt. Je zal zelden een camera vinden die in deze gevallen geen dode pixel vertoont.
            Het is gelijkend met een lcd scherm.
            neem echter aan dat de d80 sensor veel kleiner is dan een lcd scherm. en op 10.000.000 pixels kan er idd al eens iets mis gaan.

            Nu, mijn camera is naar nikon betreffende probleem met batterij / lichtmeting, en ik heb mijn fotowinkel erbij laten zetten dat ze de sensor moeten controleren op dode pixels.
            Ben nu wel benieuwd wat ze ermee gaan doen.

            Gr

            Comment

            Working...
            X