Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

    Hallo,

    Dit is wederom het volgende Nikon en Canon verhaal. Ik heb intussen dit hele forum doorgelezen over posts over de vergelijkingen tussen Nikon en Canon.

    Wat mij daarbij overigens opviel is dat ongeveer 90% van die posts ging over dat iedere keer dezelfde vragen gesteld werden, maar dat terzijde.

    Voor de mensen die met de 'lees-dit-forum-eens-door' antwoorden willen komen: ik heb zowel hier als op andere sites de antwoorden op mijn vragen niet goed kunnen vinden. Ik weet dat hier heel wat mensen zijn die veel verstand hebben van apparatuur dus vandaar het volgende probleem dat ik jullie wil voorleggen:

    Ik ben een student van 21 en al erg lang (langer dan een half jaar) aan het kijken welke dslr ik wil gaan aanschaffen. Ik heb alle reviews van dpreview, megapixel.net, imaging resource e.d. allemaal doorgelezen. Ik heb ook bijna dit hele forum alsmede verschillende ander fora bekeken. Om een lang verhaal kort te maken kwam ik, na het inwinnen van verschrikkelijk veel info, voor mezelf uit bij de Nikon D80. Ik was er een lange tijd van overtuigd dat dit het beste toestel voor mij zou zijn icm met een tokina 12-24, een kitlens 18-70 of 18-135, een 50mm 1.8 en eventueel een 2e hands 80-200 2.8. Nu is het echter zo dat ik overal lees dat veel mensen inderdaad beginnen met Nikon en later overstappen naar Canon. Dit is volgens het duurste geintje wat je kan verzinnen en lijkt mij dan ook niks. Ik heb gelezen dat de goedkopere dslr's van Nikon erg goed zijn, maar dat ze het in het duurdere professionele segment afleggen tegen Canon. Ik heb geen zin om verschrikkelijk veel geld kwijt te zijn als ik merk dat ik zou moeten overstappen naar Canon over een aantal jaar, wanneer ik heb geinvesteerd in al dat Nikon glas. Ik ben vervolgens gaan kijken naar het lenzengamma van beide fabrikanten. Daar valt mij op dat bij het duurdere (bijv. 2.8) glas (waaronder L-serie van Canon) de vergelijkbare lenzen tussen Canon en Nikon erg veel van prijs verschillen ten faveure van Canon. Waar een standaard L-objectief bij Canon rond de 800 euro komt, liggen de nieuwprijzen voor een vergelijkbaar objectief bij Nikon ver boven de duizend euro.
    Ook heb je bij Canon meer keus in de objectieven heb ik het idee. Zo is er bijvoorbeeld de 70-200 4.0 L van Canon voor 680 euro, en kun je bij Nikon voor dat geld niks vergelijkbaars vinden.
    Het is natuurlijk niet zo dat ik onbeperkt geld heb om alle mooie en dure lenzen in 1x aan te schaffen. Maar ik wil graag een goede body als basis met 1 of 2 goede lenzen om te beginnen om vervolgens uit te bouwen zoals iedereen dat denk ik ongeveer doet.
    Ik ben dus vervolgens gaan kijken welke camera van Canon qua prijs en specificaties in de buurt kwam van de d80 en kwam zo al snel uit op de 30d. (de 400d heb ik mijn handen gehad en vond ik te klein)
    Ik ben dus sinds kort aan het rondkijken naar objectieven die ik dan bij zo'n 30d zou aanschaffen. Hierbij dacht ik aan bijvoorbeeld de 17-85 IS, de 10-22 3.5-4.5 en de 70-200 4.0 L. Ik kom er nu alleen achter dat bij Canon er weer een verschil zit tussen EF en EF-S lenzen, wat betekent dat mocht ik ooit een 5D of een andere fullframe kopen ik de eerste twee lenzen weg kan gooien. En dat is dus precies wat ik niet wil.

    Ik kom er dus op dit moment echt niet uit wat betreft camera, omdat bij de Nikon de objectieven relatief duurder zijn, en er ook naar mijn mening minder keus is. Ook geldt daarbij dat Canon in het duurdere segment vaak de bovenliggende partij is. Daarentegen is er bij Canon weer het probleem met de EF-S lenzen die niet op een fullframe passen, als ik goed geinformeerd ben. Excuses voor mijn lange en warrige verhaal, ik hoop alleen dat iemand mij een gefundeerde tip kan geven voor welke camera van deze 2 ik het beste kan kiezen, of misschien heeft iemand nog een alternatief.

    Mvg.

    Thom

  • #2
    Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

    Het eerste dat in me opkomt is dat het probleem van lenzen die voor een cropped sensor ontwikkeld zijn, niet op FF gebruikt kunnen worden. Bij Canon zijn dit EF-S lenzen, bij Nikon de DX lenzen.

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

      De meeste mensen die zoals ik op Canon overstappen omdat ze iets missen bij Nikon gaan over op een 5D. Daar heb je full frame lenzen bij nodig, dus de EF-S lenzen van Canon zijn dan ook niet te gebruiken.
      Dus of je nou een set Canon met EFS lenzen tweedehands gaat verkopen of een set Nikon met DX lenzen... maakt weinig uit. Je schrijft het minste af als je goed zoekt naar bijna nieuw materiaal met 2e hands prijs. Genoeg te vinden, vooral omdat er natuurlijk mensen van Nikon op Canon overstappen en overigens ook vice versa.
      De 70-200L f/4 lens is inderdaad voor het geld erg goed, maar ook de Nikon 70-300 VR is een prima objectief en natuurlijk weer een stuk goedkoper dan de Canon variant met IS.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

        Canon of Nikon die keuze moet je zelf maken natuurlijk. Een verkeerde keuze is er toch niet.
        Waar ik mij wel vragen bij stel is waarom wil je absoluut lenzen kopen die ook op een FF passen? Uiteindelijk is die FF voor jou de eerste jaren niet aan de orde dus waarom zou je de eerste jaren dan gaan lenzen gebruiken die minder geschikt zijn om dan eventueel later de stap te maken naar FF? Het verlies dat je gaat maken door het verkopen van de lens weegt in mijn ogen echt niet op tegen enkele jaren rondlopen met lenzen die niet echt zijn wat je zoekt.

        Als je mijn mening vraagt dan denk ik dat gezien de huidige cashbacks je een verschrikkelijk goeie deal doet met het kopen van de 30D. Die sowieso een body is die toch van een hoger niveau is dan de D80. Maar body op zich is niet belangrijk kijk naar het systeem in zijn geheel en maak dan je keuze.

        PS: Euh spanjaart de 70-300 IS tov de 70-300 VR verschillen amper van prijs. Zonder de cashback van de canon mee te rekenen is de nikon 15€ goedkoper.

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

          Ik ben gisteren ook beginnen kijken om de prijzen van de verschillende merken te bekijken. Op de eerste site waar ik keek stond de 70-300 IS ook meer dan 1000 euro geprijsd.

          Er zijn echter twee verschillende bij canon denk ik:

          Canon 70-300/4,5-5,6 EF DO IS USM +- 1200

          Canon 70-300/4-5,6 EF IS USM +- 550

          Ik ken echter niet genoeg van canon lenzen om het verschil uit te leggen/begrijpen...

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

            Oorspronkelijk geplaatst door Tomassi Bekijk bericht
            Nu is het echter zo dat ik overal lees dat veel mensen inderdaad beginnen met Nikon en later overstappen naar Canon. Dit is volgens het duurste geintje wat je kan verzinnen en lijkt mij dan ook niks. Ik heb gelezen dat de goedkopere dslr's van Nikon erg goed zijn, maar dat ze het in het duurdere professionele segment afleggen tegen Canon. Ik heb geen zin om verschrikkelijk veel geld kwijt te zijn als ik merk dat ik zou moeten overstappen naar Canon over een aantal jaar, wanneer ik heb geinvesteerd in al dat Nikon glas. Ik ben vervolgens gaan kijken naar het lenzengamma van beide fabrikanten. Daar valt mij op dat bij het duurdere (bijv. 2.8) glas (waaronder L-serie van Canon) de vergelijkbare lenzen tussen Canon en Nikon erg veel van prijs verschillen ten faveure van Canon.
            Mvg.

            Thom
            Dag Thom,

            Tegen de tijd dat je van plan bent hogerop in het gamma te klimmen zal er wel een en ander rechtgezet zijn in het Nikon pro gamma. Trouwens voor natuurfotografie staat de D2x heus wel zijn mannetje hoor Voor hoge ISO fotografie is die dan weer veel minder geschikt en dat is waar iedereen telkens weer op hamert...

            Overigens heb ik ook eens een paar objectieven vergeleken in dezelfde klasse, en bij de 70-200 f2.8 VR/IS is Canon toch weer de duurste

            In ieder geval zit je bij beide merken zeer goed door het grote aanbod aan beschikbare objectieven in verschillende prijsklassen en ook een niet te versmaden selectie aan superobjectieven

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

              Oorspronkelijk geplaatst door someguy Bekijk bericht
              Ik ben gisteren ook beginnen kijken om de prijzen van de verschillende merken te bekijken. Op de eerste site waar ik keek stond de 70-300 IS ook meer dan 1000 euro geprijsd.

              Er zijn echter twee verschillende bij canon denk ik:

              Canon 70-300/4,5-5,6 EF DO IS USM +- 1200

              Canon 70-300/4-5,6 EF IS USM +- 550

              Ik ken echter niet genoeg van canon lenzen om het verschil uit te leggen/begrijpen...
              De "DO" versie is een paar jaar geleden uitgekomen, en dat was toen een héél grote verbetering ten opzichte van de 75-300 versies die Canon toen verkocht. Het is een licht en vrij compact objectief, dat heel goede beeldkwaliteit geeft.

              Maar later heeft Canon dan de 70-300 IS USM uitgebracht, die een flink stuk goedkoper is dan de "DO", maar ook de beeldkwaliteit is heel sterk vebeterd ten opzichte van de oudere 75-300/90-300 modellen. De "DO" is net iets beter, maar het verschil zou niet zo heel groot zijn.
              Als je een polarisatiefilter wil gebruiken, dan zal de "DO" handiger zijn, want daar draait het front-element niet mee bij het scherpstellen.
              De autofocus van de "DO" zou ook wat sneller zijn, maar de andere heeft dan weer een iets nieuwere beeldstabilisatie (die ook wat verbeterd is).

              Als je de beste wil, dan koop je de "DO", wil je de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit, dan kies je best de 70-300 IS USM.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Overigens heb ik ook eens een paar objectieven vergeleken in dezelfde klasse, en bij de 70-200 f2.8 VR/IS is Canon toch weer de duurste
                Ik heb even op één website gekeken naar de prijzen, de Canon 70-200 f2,8 L IS kost daar 1795 euro, en de Nikon 1798 euro.

                Maar als je nu de Canon 70-200 f2,8 L IS koopt, dan krijg je van Canon nog eens 200 euro terug, en kost ze "maar" 1595 euro .

                Ik heb ze zelf 1699 euro betaald, begin dit jaar, net voor de prijzen overal omhoog gingen (op sommige websites kostte ze toen al bijna 2000 euro). Blijkbaar schommelen de prijzen van de Canon-lenzen heel erg, en moet je op verschillende plaasten zoeken om de laagste prijs te vinden...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  op sommige websites kostte ze toen al bijna 2000 euro). Blijkbaar schommelen de prijzen van de Canon-lenzen heel erg, en moet je op verschillende plaasten zoeken om de laagste prijs te vinden...
                  Het is dus die prijs die ik dus gezien had

                  Bij de supertele's is het verschil wel aanzienlijk. De 500mm f4 en 600mm f4 zijn bij Nikon een pak duurder en ze hebben dan nog geen VR

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

                    Dank voor alle reacties. Misschien heeft kevlar inderdaad gelijk wat betreft de fullframes. Ik ga denk ik toch voor de canon 30d. Ik heb het idee dat die camera iets meer mogenlijkheden biedt zoals 5 fps ipv de 3 van de d80. Het verschil in megapixels tussen 8,5 en 10 is volgens mij ook te verwaarlozen. Ik heb de 30d bij Kamera Express gezien voor 899 (+100 cashback van canon) De body van de 30d en d80 zijn dus ongeveer even duur op dit moment, en ik heb een beetje het idee dat dit het juiste moment is om een 30d voor (relatief) weinig aan te schaffen. Juist omdat deze camera een jaar geleden al snel 1400 a 1500 euro kostte en de d80 rond de 1000 a 1100 is gelanceerd heb ik het idee dat op dit moment de canon iets meer waar voor het geld is.

                    Ik wil waarschijnlijk de tamron 17-50 2.8 (395 bij Konijn) als basislens gaan gebruiken. Ik hoor daar veel goede verhalen over. Is er iemand die deze lens heeft en er iets zinnigs t.o.v. de Canon 17-85 erover kan zeggen.

                    Ik wil later een groothoeklens erbij kopen, waarbij ik twijfel tussen de tokina 12-24 en de Canon EF-S 10-22. De eerste is 450 euro en de laatste 700. Moet ik daar voor de canon blijven sparen en die extra 2mm vol open meepakken?

                    Als tele ga ik denk ik voor de 70-200 4.0 van Canon met evt een kenko 1.4x teleconverter. Ik geloof dat dit wel een goede combi is voor het geld (600+185) Ik zat ook nog te kijken naar de Canon Ef-s 60mm als portret en macrolens.

                    In welke volgorde zal ik de lenzen aanschaffen? Ik heb op dit moment net genoeg voor de body en tamron 17-50. Eerst tele? Of groothoek?

                    Alvast bedankt voor de reacties..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

                      Op dit moment, met de cash back is de Canon zeker de beste prijs/kwaliteit keuze, sta zelf op het punt om een 30D body bij te kopen en mijn 350D als 2e body te gebruiken.

                      Voor de lenzen, de Tamron 17-50 is zeker een goede lens voor zijn geld, en met f2.8 kan je een mooie dof krijgen op portretten wanneer je vergelijkt met de 17-85, maar deze laatste heeft dan weer wel USM wat sneller scherpstelt én IS.
                      Ik weet natuurlijk niet wat jij vooral zal fotograferen uiteindelijk, maar ik gebruik mijn set vooral om auto's te fotograferen, en dan moet je toch al naar f4 of f5.6 gaan. Als je dan ook nog eens binnen moet werken met wat minder licht komt de IS meer van pas dan de 2.8 opening ... heb mijn 17-85 wel na zes maanden vervangen door de 17-55 IS 2.8 om zowat het beste van beide te hebben, maar toen ik ze kocht was deze lens nog 1000 Euro, vrij veel geld toch.

                      Volgorde van lenzen, ben begonnen met de kitlens (18-55), vrij snel een 17-85 IS op de kop kunnen tikken tweedehands, en deze na zes maanden gebruik met minimaal verlies kunnen verkopen om de 17-55 IS 2.8 te financieren.
                      Mijn volgende lens is de 70-200 f4 IS, heb de 2.8 niet nodig, dus spaar ik 700 euro uit die ik in een 10-22 zal investeren binnenkort.

                      De volgorde van de lenzen die je aankoopt hangt ook weer volledig af wat je zal 'trekken', bij mij was het dus een standaard lens, dan de tele en daarna de ultra wide ... nog later waarschijnlijk een 100-400 IS of de 50-500 van Sigma om meer bereik te hebben.

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel Nikon D80 vs. Canon 30D

                        Geen twijfel >> De 30D it is, all the way!!
                        (nog een dikke maand de tijd)

                        Comment

                        Working...
                        X