Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is de beste camera voor €1000,- ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is de beste camera voor €1000,- ??

    Hallo ik heb een vraagje,

    Ik wil graag een nieuwe digitale spiegelreflex camera kopen, maar omdat het er zoveel zijn weet ik echt niet welke de beste is...

    Mijn eisen zijn:
    - een zoom van minimaal 15-200 mm (12x)
    - een goede kwaliteitsfoto ook in het donker
    - ingebouwde flitser
    - stabilisator

    Ik ga namelijk naar Thailand en wil een paar mooie foto's maken. Omdat ik ook de jungle in ga, ook goede kwaliteitsfoto's in het donker.

    Ik wil er maximaal 1000 euro aan uitgeven.

    Wat zou de beste camera zijn voor deze prijs?

    Alvast bedankt!

    Alexander Mentink

  • #2
    Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

    Oorspronkelijk geplaatst door alexz Bekijk bericht
    Hallo ik heb een vraagje,

    Ik wil graag een nieuwe digitale spiegelreflex camera kopen, maar omdat het er zoveel zijn weet ik echt niet welke de beste is...

    Mijn eisen zijn:
    - een zoom van minimaal 15-200 mm (12x)
    - een goede kwaliteitsfoto ook in het donker
    - ingebouwde flitser
    - stabilisator

    Ik ga namelijk naar Thailand en wil een paar mooie foto's maken. Omdat ik ook de jungle in ga, ook goede kwaliteitsfoto's in het donker.

    Ik wil er maximaal 1000 euro aan uitgeven.

    Wat zou de beste camera zijn voor deze prijs?

    Alvast bedankt!

    Alexander Mentink
    Nikon d50 met 18-200 VR
    Sony alpha 100 met 18-200 (tamron)

    Comment


    • #3
      Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

      Oorspronkelijk geplaatst door alexz Bekijk bericht
      Mijn eisen zijn:
      - een zoom van minimaal 15-200 mm (12x)
      - een goede kwaliteitsfoto ook in het donker
      - ingebouwde flitser
      - stabilisator

      Ik ga namelijk naar Thailand en wil een paar mooie foto's maken. Omdat ik ook de jungle in ga, ook goede kwaliteitsfoto's in het donker.

      Ik wil er maximaal 1000 euro aan uitgeven.

      Wat zou de beste camera zijn voor deze prijs?

      Alvast bedankt!

      Alexander Mentink
      kzou je een bridgetoestel aanraden ipv dSLR!
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

        goede kwaliteitsfoto's in het donker
        Zou dan toch voor een DSLR gaan, zodat de ruis aanvaardbaar blijft bij hogere iso waarde.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

          Pentax K100 met 18-200 tamron.
          Een Canon en een paar bokaalglazen.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Nikon d50 met 18-200 VR
            Sony alpha 100 met 18-200 (tamron)
            Idem.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Zou dan toch voor een DSLR gaan, zodat de ruis aanvaardbaar blijft bij hogere iso waarde.
              Zo zou ik het ook doen.
              Nikon D80 + 18-135mm f/3.5-5.6G (EU-WEBSHOP) > 1099 euro.
              Nikon D70S + 18-70 mm AF DX > 888 euro.
              Canon EOS 400D Body + EF-S 18-55 mm > 777 euro.
              (prijzen ergens in Hasselt )
              Last edited by theokus; 16 mei 2007, 22:13.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

                Een niet al te onbelangrijk iets : in hoeverre is je kennis qua fotografie ?

                De "beste camera" ligt helemaal aan hoe en waarvoor je deze gaat gebruiken.

                - een zoom van minimaal 15-200 mm (12x)
                wil je maar 1 lens of wil je meerdere betere lenzen ?

                - een goede kwaliteitsfoto ook in het donker
                met lange sluitertijden of korte?

                - ingebouwde flitser
                Je hebt het over "de beste camera" dan kan je voor het beste resultaat beter een losse flitser aanschaffen.


                "Ik ga namelijk naar Thailand en wil een paar mooie foto's maken"
                Ga je erg veel lopen en vind je het niet erg om wat gewicht mee te zeulen.
                Al aan gedacht hoeveel foto's ongeveer? qua aantal geheugenkaartjes of een imagetank.
                Goede tas ook voor in vochtige omstandigheden.
                Misschien een statief.


                In principe kan je dan beter een wat "goedkoper toestel" nemen en wat meer uitgeven voor je lenzen en flitser naar mijn mening.

                Maar wil je ook verder gaan met deze hobby of is het alleen voor deze vakantie en daarna de kast in om er sporadisch uit te komen?

                En zoals gezegd zijn er genoeg Bridgetoestellen te krijgen die een stuk goedkoper zijn.

                Bijv. de: olympus sp-550 uz voor zo'n 420€ en deze heeft alles wat jij aangeeft ( t is alleen geen slr )

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

                  Helemaal eens met wat door Drjeckyl aangehaald wordt......iemand zei terecht 'opletten voor vochtigheid' zeker in de jungle....uitkijken naar weathersealed toestel...Pentax K10d heeft gelijk ook stabilizer...standaardlens 18-55 en 70 - 200 zoom bijkopen (eventueel tweedehands)...enkel op voorwaarde dat je inderdaad ervaring hebt met DSRL.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

                    Echt weather sealed hoeft niet echt in de jungle, maar 't is wel handig en bovendien zorgt het voor enige gemoedsrust...

                    Ik gebruikte m'n Pentax *istDS in de Costaricaanse jungle in extreem vochtige omstandigheden en hij overleefde perfect. Maar ik stak 'm wel steeds weg en miste daardoor enkele shots, en bovendien had ik 'm in een regenhoes tijdens de tochten door de nevelwouden (=constante motregen), waardoor een stuk flexibiliteit verloren ging (geen objectiefwissels of flash mogelijk...). Met m'n K10D zou het een ander verhaal geweest zijn, maar uiteindelijk was ik niet minder tevreden met m'n foto's dan dat ik met nu de K10D zou zijn denk ik.

                    Nu ga je onder de EUR 1000 geen weather sealed DSLR vinden met het bereik dat je zoekt.

                    Ik denk dat alle instappers wel een optie bieden met stabilisatie onder de EUR 1000, met uitzondering van Canon, daar denk ik (ik ben niet zeker) dat het objectief je boven de EUR 1000 gaat doen uitkomen. Zoals gezegd heb je bij Nikon een 18-200 VR met stabilisatie in het objectief, terwijl Sony en Pentax in-camera stabilisatie hebben waardoor ieder objectief gestabiliseerd is, incl dus de 18-200 objectieven van de diverse derde partijen.

                    Als je op de 15-200mm staat (tenzij je een tikfout maakte en 18-200 bedoelt?), ga je allicht bij Pentax het dichtst in de buurt komen. Daar heb je nl een goede DA16-45/4 (weliswaar EUR 400) die je 16mm geeft. Da's 't minste dat je op een standaardzoom gaat vinden. Voor mij één van de voordelen van 't Pentax systeem, want ik was in m'n analoge dagen een grote fan van m'n 24mm objectief, en 16mm geeft ongeveer 't zelfde op DSLR als 24mm op analoog kleinbeeld. 18mm is me niet breed genoeg. Staar je niet blind op 17mm op Canon, want de Canon heeft een iets kleinere sensor dan de anderen waardoor die 17mm in praktijk 't zelfde is als 18mm op de anderen.

                    Pentax K100D + DA16-45 + DA50-200 is denk ik het dichste bij gestabiliseerde 15-200 dat je kan geraken, maar ik vrees dat dat net boven de EUR 1000 gaat uitkomen.

                    Dit stukje gaat uit van 18mm... Als die 15mm idd een tikfout is, ga je met de K100D+DA18-55+DA50-200 een erg compacte setup hebben die allicht wel binnen budget zal zijn. Bij Nikon kan je helaas in geval van stabilisatie enkel voor het 18-200 VR objectief gaan wil je min of meer binnen budget gaan, maar zowel op Sony als op Pentax zou ik eerder voor de combinatie van twee objectieven gaan. Dat gaat allicht een lichtere en compactere setup geven. Maar da's mijn persoonlijke voorkeur. Anderen geven de voorkeur aan één groot objectief opdat ze geen objectieven moeten wisselen... Ikzelf duw niet zo graag een megatoeter in het gezicht van de minder fortuilijke medemensen uit de derde wereld. Discretie en bescheidenheid doen wonderen om een beter contact te hebben en dus spontanere foto's.

                    Wat ik je wel kan meegeven is dat de jungle een erg leuke plek is voor macrofotografie, en een macro-objectief en extra flitser ook een mooie extra kan zijn. Maar allicht niet binnen je budget...

                    Als je voor een niet sealed oplossing kiest, vergeet dan zeker geen regenhoes voor te bereiden. Dat kan een simpele plasticzak met gat voor het objectief zijn (randjes afgeplakt om doorscheuren te voorkomen), maar ook een commercieel product met aansnorriempjes, extra mouw voor je hand en venstertjes voor de LCD schermpjes...

                    Wim
                    Last edited by ishpuini; 18 mei 2007, 11:01.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

                      Als je voor een niet sealed oplossing kiest, vergeet dan zeker geen regenhoes voor te bereiden. Dat kan een simpele plasticzak met gat voor het objectief zijn (randjes afgeplakt om doorscheuren te voorkomen), maar ook een commercieel product met aansnorriempjes, extra mouw voor je hand en venstertjes voor de LCD schermpjes...
                      Misschien een iets off-topic vraag, maar als je een weather sealed body hebt zoals de K10D of de Nikon D200, dan moet je er toch ook weather sealed lenzen bij hebben, anders helpt het je toch nog niets en moet je toch nog steeds gebruik maken van een regenhoes?
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is de beste camera voor €1000,- ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Misschien een iets off-topic vraag, maar als je een weather sealed body hebt zoals de K10D of de Nikon D200, dan moet je er toch ook weather sealed lenzen bij hebben, anders helpt het je toch nog niets en moet je toch nog steeds gebruik maken van een regenhoes?
                        Hoe meer gesealed hoe beter natuurlijk. Maar ik denk dat objectieven toch tg net iets meer kunnen dan een body. Dan spreek ik over milde regen of zo. Ik nam de K10D al eens uit in de regen met een limited objectiefje erop (de DA21/3.2). 't Geheel werd behoorlijk nat, maar ik veegde wel regelmatig 't ergste eraf. Geen enkel probleem gehad.

                        Voor echte expeditietoestanden zou ik toch minstens letten een objectief te kiezen dat zo min mogelijk aan de buitenkant bewegende elementen heeft. Een objectief als de Sigma EX70-200/2.8 heeft interne zoom en interne focus, dwz dat het objectief niet langer/korter wordt bij zoomen of focussen, en daardoor kan er natuurlijk minder makkelijk vocht binnenkomen. Van zodra en stukken binnen en buiten schuiven kan er vocht mee binnen in de behuizing worden genomen, en daar is 't moeilijk vast te stellen wat er mee gebeurt en ook snel even afdrogen is er niet bij...

                        Als je echt watersporten van dichtbij gaat fotograferen, dan zijn weather sealed objectieven allicht een must. Een maat kreeg bij zo'n event eens een fameuze drasch op z'n FA*80-200/2.8, en hoewel dat een topobjectief is was dat toch meer dan het kon verdragen. Allez, het werkte nog wel, maar je merkte wel condensatie binnenin. En uiteindelijk is het voor service naar Pentax gemoeten omdat het dagen nadien nog bleef aandampen.

                        Ook een verschil is dat objectieven nauwelijks electronica hebben. Toch niet in die mate dat er kortsluitingen kunnen optreden die ze om zeep helpen. Een body die je in 't water laat vallen zal vaak om zeep gaan vanzodra de batterijen weer zuurstof krijgen en zo een kortsluiting veroorzaken. Vandaar dat het advies geldt dat als je een camera in 't water liet vallen, je de batterijen eerst onder water moet uit de camera halen voordat je het toestel eruit vist. Maar denk daar maar eens aan als je in paniek je toestel wilt redden... Een doomscenario dat je met een objectief toch al niet kan voorhebben.

                        Enige probleem is dat niet voldoende uitdrogen schimmelgroei tot gevolg kan hebben, maar als je je objectieven in een voldoende droge en verlucht omgeving bijhoudt kan dat geen probleem zijn. Een langdurig verblijf in landen als Thailand kan op dat vlak echter wel problemen geven, maar daarvoor moet je je objectief zelfs niet noodzakelijk uit je tas halen...

                        Het zwakste punt in het verhaal is allicht de aansluiting van het objectief aan de body. Als die niet sealed is langs de kant van het objectief, kan er ook water in de body geraken... Maar dat kan desnoods met wat tape opgelost worden.

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment

                        Working...
                        X