Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

    Voor mijn Pentax K10D ben ik op zoek naar een 2.8 zoom objectief. Heb momenteel de Pentax DA 16-45 4.0 en de sigma 70-300 DG APO 4 -5.6.

    Nu mis ik op zich niet echt het bereik tussen 45 en 70. Maar ik merk dat ik mijn 16-45 vooral gebruik bij landschappen.
    Graag had ik advies over een 2.8 zoomlens, die tussen dit bereik ligt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Sigma 28-70 2.8 of een sigma 24-70 2.8.

    Iemand ervaring met deze lenzen, hoor wisselende berichten namelijk.

    Welke andere objectieven zijn er nog qua 2.8 in dit zoom bereik?

  • #2
    Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

    Ik zou de Sigma mijden, zeker van de 28-70/2.8 hoorde ik nog niet veel goeds.

    Tamron heeft daarentegen een erg aardige f/2.8 nl een 28-75 geloof ik, en ook Pentax zal in Augustus een f/2.8 uitbrengen, nl de DA*16-50/2.8. Tamron maakt ook nog een 17-50/2.8, maar vooralsnog nog niet in Pentax-vatting.

    Als er haast mee gemoeid is, zou ik voor de Tamron gaan. Als je wat kan wachten, en breedhoek is belangrijk voor je, ga dan zeker voor de Pentax. Weet wel dat de Pentax allicht een stukje duurder zal zijn.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

      Een quote van mijzelf uit een andere topic waar ook gevraagd wordt naar ervaringen met de Sigma 28-70 f2.8:

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Ik heb deze lens met Pentax vatting. (wel de non DG versie...) 'k Heb em nog niet zo heel lang en heb er nog niet veel foto's mee gemaakt. Ben er al wel achter dat mijn exemplaar op f2.8 niet echt bruikbaar is... Voor echte scherpte moet ik hem toch een stopje of 1 1/2 dichtdraaien. De bouwkwaliteit vind ik zeker niet verkeerd.

      Al met al ben ik erg blij met deze lens. Hij is een heel stuk beter dan de kitlens die ik had. Bovendien heb ik erg slechts € 127,- voor betaald

      Een lens die vaak wordt aangeraden in dit bereik is de Tamron 28-75mm f2.8. 'k Heb zelf geen ervaring met deze lens maar schijnt erg goed te zijn, en niet eens zo heel erg duur.

      EDIT: 'K Zie dat Ishpuini mij voor is geweest
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

        Ik gebruik de Tamron 28-75 2.8 op mijn K10D. Een bijzonder scherpe lens, zelfs volledig open.
        Twee minpuntjes nochtans tegenover originele Pentax lenzen :
        - ik mis het uitneembare luikje in de zonnekap, handig bij gebruik van polfilter
        - bij gebruik van de AF kan men de scherpstelling niet manueel meer bijstellen, men dient eerst de AF-schakelaar op de body op manueel te verstellen

        groetjes van tozumi
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

          Aansluitend bij de vraag van GEKKEHUUS73 en het antwoord van ISHPUINI hier mijn vraag :
          Ik bestelde zonet mijn Pentax K10D bij Konijnenberg.be samen met de smc
          16-50 F/2,8 enz... . Hierop meldt men mij dat de body ter beschikking ligt, maar dat ik op de lens nog even moet wachten ? ISHPUINI veronderstelt dat die pas in augustus kan geleverd worden. Hopelijk nog net op tijd, vermits ik vanaf half augustus voor vele maanden afwezig zal zijn. Ik wil ook nog de nieuwe Pentax DA 60-250mm F/4 ED IF SDM kopen, maar weet dat die pas eind van het jaar zal kunnen geleverd worden. Nu zou het kunnen dat de eerste lens vóór mijn vertrek nog niet ter beschikking zou zijn, en zit ik bijgevolg met een body zonder lens ...!?
          Welk voordelig alternatief kan mij hier voorlopig uit de nood helpen ?
          Ik dacht aan een eventuele aankoop van de kitlens 50-200, maar vermits die een niet al te beste reputatie heeft, zou ik toch jammer vinden van mijn centen ...?

          Comment


          • #6
            Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

            Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
            Aansluitend bij de vraag van GEKKEHUUS73 en het antwoord van ISHPUINI hier mijn vraag :
            Ik bestelde zonet mijn Pentax K10D bij Konijnenberg.be samen met de smc
            16-50 F/2,8 enz... . Hierop meldt men mij dat de body ter beschikking ligt, maar dat ik op de lens nog even moet wachten ? ISHPUINI veronderstelt dat die pas in augustus kan geleverd worden. Hopelijk nog net op tijd, vermits ik vanaf half augustus voor vele maanden afwezig zal zijn. Ik wil ook nog de nieuwe Pentax DA 60-250mm F/4 ED IF SDM kopen, maar weet dat die pas eind van het jaar zal kunnen geleverd worden. Nu zou het kunnen dat de eerste lens vóór mijn vertrek nog niet ter beschikking zou zijn, en zit ik bijgevolg met een body zonder lens ...!?
            Welk voordelig alternatief kan mij hier voorlopig uit de nood helpen ?
            Ik dacht aan een eventuele aankoop van de kitlens 50-200, maar vermits die een niet al te beste reputatie heeft, zou ik toch jammer vinden van mijn centen ...?
            Tja, da's vervelend. Levering vanaf augustus werd onlangs nog eens bevestigd in Nederland, en daar doet ook De Beukelaer de verdeling, net als in België. Ik zou zeker niet op de DA*16-50/2.8 rekenen als je in augustus al vertrekt, de leveringen van eerste exemplaren van nieuwe Pentax producten zijn nooit erg groot en niet alle verkooppunten kunnen er onmiddellijk bemachtigen... Da's de belangrijkste reden waarom ik dergelijke producten bvb in Duitsland koop bij Tekade.de waar ze meestal uit die eerste zending kunnen leveren. Vanaf de tweede levering is er meestal gerief voor iedereen... Maar 't kan zijn dat het uitstel juist met dit probleem te maken heeft, en dat Pentax nu iedereen van in 't begin wil kunnen bedienen?

            Als je zeker voor de DA*16-50/2.8 wil gaan, zou ik om te beginnen het kitobjectief DA18-55 nemen. Dat gaat je het minste kosten. De kwaliteit is meer dan behoorlijk voor een kitobjectief hoor. Ook de DA50-200 is zonder meer erg goed voor z'n prijs. De "mindere reputatie" is in vergelijking met veel duurder glas, en dus erg relatief. Geen enkel kitobjectief kan de vergelijking met topglas doorstaan, maar da's ook niet meer dan normaal, anders zou niemand dat topglas kopen. Maar dan nog moet je dat verschil niet overdrijven, enkel erg critische waarnemers zullen echt verschil merken (mensen zoals ik ).

            Als je toch betere kwaliteit wil kan je eventueel de DA16-45/4 overwegen. Maar daar ga je na de komst van de DA*16-50/2.8 allicht niet zo veel meer voor kunnen krijgen, allicht zal je er meer op verliezen dan dat de DA18-55 je nu zou kosten.

            De DA*60-250/4 moet je niet verwachten vóór december (mss pas januari). Daarvoor is de Sigma EX70-200/2.8 zeker een alternatief, als je betere dan kitkwaliteit wilt. Maar die kost natuurlijk navenant.

            hth, Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

              Comment


              • #8
                Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                Hoi,

                als je niet veel om AF geeft kun je ook eens denken aan bijvoorbeeld een Vivitar Series-1 Varifocal 35-85mm f/2.8-16.0. Een zeer goede lens voor heel weinig geld tweedehands te vinden. Je kunt ze vinden in M42 en KM, dus prima geschikt voor jouw camera, maar zoals ik reeds heb aangehaald, je moet geen problemen hebben met manuele AF en handmatig instellen van diafragma.
                De lens heeft krijgt zeer goede kritieken wat ikzelf alleen maar kan onderschrijven.

                succes

                Rob

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                  Zelf heb ik die Tamron 28-75 2.8 op de D200 en op de 30D gebruikt! Zeer goede lens. Zeker op de Nikon zag je een verschil tussen de Tamron 28-75 en de Sigma.

                  Voor mijn 30D heb ik nu de Tamron 17-50. Deze vind ik op 2.8 scherper.
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                    Dank je voor de reacties,

                    Heb zelf momenteel een 16-45 4.0 waar ik heel tevreden mee ben. Dus in principe valt de 16-50 voorlopig even af. Misschien wanneer ik een meevaller krijg €€ dat ik nog voor dat objectief ga, maar dan ga ik inderdaad veel op mijn 16-45 verliezen.
                    Betreffende de vraag of konijnenberg/de beukelaar de nieuwe 16-50 op tijd kan uitleveren is mijn mening, zoals hierboven ook al eens verteld, dat uitleveren van nieuwe pentax spullen vaak een eeuwigheid duurt.

                    Dank voor de tip Tamron 28-70, hiervoor stel je zuke vragen hier. Meteen duidelijkheid over de sigma en het aandragen voor een goed alternatief. Ik zal me eens verder gaan verdiepen in de tamron 28-75.

                    Verder ben ik benieuwd naar de al eerder genoemde DA* 60-250 4.0. Weet iemand de prijsstelling hiervan?

                    Het alternatief van de Sigma EX 70-200 heb ik ook over zitten denken, maar die is bijna net zo duur als mijn vliegticket naar Nieuw Zeeland.
                    En ik weet dat het een super lens is, maar ben (ondanks de mindere kwaliteit t.o.v. de sigma 70-200) gewend geraakt aan mijn bereik van 300mm op mijn sigma.
                    Oplossing hiervoor is een 70-200 2.8 kopen en nog een prime 300 maar die zijn niet te betalen voor de gewone mens...

                    Rest me nog 1 vraag, waar gebruiken jullie zoal de lens met een bereik 28-75 - 28-70 2.8 zoal voor?

                    Heb tot op heden veel landschappen met m'n 16-45 geschoten en veel sport (wielrennen - voetbal) met de 70-300 en voor de enkele keer dat ik een portretje schoot ging met dat goed af met bovenstaande lenzen. Echter heb nog niet zoveel ervaring met portret e.d.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                      Stel dat de 16-50mm half augustus nog niet ter beschikking staat, zit ik wel met een probleem.
                      De voorstellen om een alternatieve oplossing te geven vind ik bijzonder, waarvoor ook mijn dank !
                      Om mijn nieuw toestel te kunnen gebruiken denk ik er aan om toch maar de kitlens 50-200mm voor 169 euro voorlopig aan te kopen.
                      De 16-50mm vraag ik dan maar om na te sturen.
                      Jammer genoeg niet naar NieuwZeeland.
                      Ondertussen blijf ik in hoge verwachting naar de 60-250mm en verblijd mij in de droom om daar nog het Fisheye smc DA 10-17mm F/3,5-4,5 ED (IF) te kunnen aan toe voegen. Je kan daar immers knotsgekke foto's mee maken ? Als een amateurfotograaf geen prof is, mag het ook eens anders bekeken worden toch...!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                        Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
                        Rest me nog 1 vraag, waar gebruiken jullie zoal de lens met een bereik 28-75 - 28-70 2.8 zoal voor?
                        Heel fijn lenske voor portretjes. Maar ook landschapjes etc. zijn mogelijk met deze lens. Het lenske heeft zijn beperkingen qua groothoek, maar als je daarmee kan leven of als je voor de gevallen dat je groothoek nodig hebt, nog een kitlens achter de hand hebt, is die Tamron een absolute aanrader, goed scherp reeds bij 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
                          Oplossing hiervoor is een 70-200 2.8 kopen en nog een prime 300 maar die zijn niet te betalen voor de gewone mens...
                          Je zou ipv een prime 300mm natuurlijk ook een Sigma 1.4x EX teleconverter komen. Kom je tot 280mm met f4.0 en nagenoeg zonder kwaliteitsverlies... (ik heb deze combinatie sinds kort ook en heb tot op heden geen kwaliteitsverlies kunnen ontdekken met gebruik van de 1.4x teleconverter...) Zo'n teleconverter is natuurlijk véél goedkoper dan een aparte 300mm primelens....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                            Is het geen idee om voor het tussenbereik een prime te nemen, eventueel met macro? Dan heb je meer lichtsterkte en scherpte en een compactere lens in je tas.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
                              Dank je voor de reacties,

                              Heb zelf momenteel een 16-45 4.0 waar ik heel tevreden mee ben. Dus in principe valt de 16-50 voorlopig even af. Misschien wanneer ik een meevaller krijg €€ dat ik nog voor dat objectief ga, maar dan ga ik inderdaad veel op mijn 16-45 verliezen.
                              Betreffende de vraag of konijnenberg/de beukelaar de nieuwe 16-50 op tijd kan uitleveren is mijn mening, zoals hierboven ook al eens verteld, dat uitleveren van nieuwe pentax spullen vaak een eeuwigheid duurt.

                              Dank voor de tip Tamron 28-70, hiervoor stel je zuke vragen hier. Meteen duidelijkheid over de sigma en het aandragen voor een goed alternatief. Ik zal me eens verder gaan verdiepen in de tamron 28-75.

                              Verder ben ik benieuwd naar de al eerder genoemde DA* 60-250 4.0. Weet iemand de prijsstelling hiervan?
                              Geen idee. De eerste twee DA* objectieven zijn iets goedkoper dan ik ze verwachtte, dus voor deze verwacht ik iets in dezelfde buurt. Geen EUR 1000 maar niet ver af... Maar dat is echt wel gokken hoor...

                              Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
                              Het alternatief van de Sigma EX 70-200 heb ik ook over zitten denken, maar die is bijna net zo duur als mijn vliegticket naar Nieuw Zeeland.
                              En ik weet dat het een super lens is, maar ben (ondanks de mindere kwaliteit t.o.v. de sigma 70-200) gewend geraakt aan mijn bereik van 300mm op mijn sigma.
                              Oplossing hiervoor is een 70-200 2.8 kopen en nog een prime 300 maar die zijn niet te betalen voor de gewone mens...
                              Tja, een goed vast 300mm objectief gaat je idd wat kosten. Ikzelf betaalde EUR 450 aan de laatste niet-DG versie van de Sigma EX70-200/2.8 en een EUR500 aan de FA*300/4.5, maar dat is resp 2,5 en 1,5 jaar geleden. Met de aankomst van de K10D zijn de prijzen op de tweedehandsmarkt haast vertweevoudigd.

                              Zoals al vermeld, zou ik eerder een 1.4x teleconverter toevoegen. Tamron maakt er een erg goede die bovendien een stuk goedkoper is dan de Sigma EX 1.4x TC. Ik denk dat de Kenko trouwens dezelfde is. Ik heb die Tamron, en gebruikte op m'n Sigma EX70-200 ook al de Sigma EX 2x TC. Daar merk je wel een miniem beeldverschil mee op (net wat minder) maar je wint natuurlijk wel wat bereik.

                              Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
                              Rest me nog 1 vraag, waar gebruiken jullie zoal de lens met een bereik 28-75 - 28-70 2.8 zoal voor?

                              Heb tot op heden veel landschappen met m'n 16-45 geschoten en veel sport (wielrennen - voetbal) met de 70-300 en voor de enkele keer dat ik een portretje schoot ging met dat goed af met bovenstaande lenzen. Echter heb nog niet zoveel ervaring met portret e.d.
                              Dit is idd een portretzoom. Vooral omdat de brandpunten van zeg maar 50mm tot 80mm of zo een beeldhoek geven met werkbare werkafstand voor portret en een lichte vervlakking van het perspectief die flatterend werkt voor portret. Langer glas gaat je te ver van je onderwerp plaatsen en dan wordt interactie moeilijker (tenzij candid portretten) en korter glas gaat elementen zoals de neus en de kin teveel benadrukken naargelang de houding van het onderwerp.

                              Nu kan je er natuurlijk veel meer mee aan. In principe is het een ideale zoom tss een standaardzoom zoals de 16-45 en een telezoom zoals je 70-300. Je zal allicht vaak een foto willen maken hebben waarbij de 16-45 net te kort of de 70-300 net te lang is? Of een situatie waarbij je telkens tss de twee zit te wisselen omdat het bereik ook tss de twee varieert? In al die situaties is een 28-70/75 erg handig. Zelf heb ik voor deze toepassing een oudere Pentax A35-105/3.5. Een half stopje trager dan een f/2.8 maar wel constant diafragma en een mooi bereik om tss de 16-45 en de 70-200+TC een brugje te leggen. Helaas heeft A-glas geen ingebouwde chip die brandpunt doorgeeft, dus werkt SR er niet zo goed mee, maar wel een erg fijn objectief dat ik graag op een all-zoom reis meeneem.

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X