Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gladde slang (Coronella austriaca)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gladde slang (Coronella austriaca)

    Vandaag in het kader van een 2-daagse excursie naar de viroin geweest. Waar we onderandere deze 2 schoonheden vonden.

    1ste waarschijnlijk dicht bij een vervelling te zien aan de veel doffere kleur en had ook licht melkachtige ogen.



    De 2de , een close up



    een meer totaal plaatje, let op de kalkstenen op de achtergrond, het is onder andere door deze stenen dat die slangen daar zitten ( veel warmer dan de grond ).

    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: gladde slang (Coronella austriaca)

    Is die close-up van toen hij op mijn hand zat? In elk geval 3 zalige platen
    Birdwatching ... it's a way of life!

    http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

    Comment


    • #3
      Re: gladde slang (Coronella austriaca)

      Kop is mooi scherp,nr1 geniet m'n voorkeur.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: gladde slang (Coronella austriaca)

        Schitterende reeks

        Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
        Is die close-up van toen hij op mijn hand zat? In elk geval 3 zalige platen
        Voor geen geld van de wereld neem ik zo'n 'gladjanus' in mijn handen
        Deze zomer trek ik naar La Brenne en slangen (en andere dan de 'gladde') schijnen daar geen ongewone ontmoetingen te zijn. Ik hou nu al mijn hart vast...
        Ik ga toch eens iets aan die fobie moeten doen
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: gladde slang (Coronella austriaca)

          Je moet natuurlijk wel zeker zijn dat je geen giftige slang vastneemt hé
          In België is de regel: rond pupil = niet giftig / verticaal spleetje als pupil = giftig (adder).

          In de Brenne heb je nog aspisadder (giftig), geelgroene toornslang (niet giftig, maar zeer agressief) en adderringslang (niet giftig, kan ook agressief zijn). Dat zou het zo moeten zijn denk ik.

          Voorzichtig zijn, en als je een beet krijgt gewoon naar de dokter gaan

          Er zit daar trouwens ook smaragdhagedis en europese moerasschildpad!!!
          Birdwatching ... it's a way of life!

          http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

          Comment


          • #6
            Re: gladde slang (Coronella austriaca)

            Vooral de eerste en de derde vind ik knap
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: gladde slang (Coronella austriaca)

              Eerst en vooral : heel mooie reeks

              De Viroin is de streek in de buurt van Couvin ? En daar zitten deze slangen in de vrije natuur ?

              grtz

              Comment


              • #8
                Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
                Je moet natuurlijk wel zeker zijn dat je geen giftige slang vastneemt hé
                In België is de regel: rond pupil = niet giftig / verticaal spleetje als pupil = giftig (adder).
                Hehe, het gaat 'em helemaal niet over giftig of niet, ik krijg gewoon de rillingen als het gaat over iets zonder poten
                Zelfs een hazelworm en of een flinke regenworm laat mij niet onberoerd - erg hé...

                In elk geval bedankt voor je uitleg - ik heb er iets aan...
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                  @ picasso : deze zijn genomen in de buurt van Nismes

                  @ all bedankt voor de reacties
                  [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                  Comment


                  • #10
                    Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                    Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
                    Je moet natuurlijk wel zeker zijn dat je geen giftige slang vastneemt hé
                    In België is de regel: rond pupil = niet giftig / verticaal spleetje als pupil = giftig (adder).

                    In de Brenne heb je nog aspisadder (giftig), geelgroene toornslang (niet giftig, maar zeer agressief) en adderringslang (niet giftig, kan ook agressief zijn). Dat zou het zo moeten zijn denk ik.

                    Voorzichtig zijn, en als je een beet krijgt gewoon naar de dokter gaan

                    Er zit daar trouwens ook smaragdhagedis en europese moerasschildpad!!!

                    Ik was 10 dagen terug in tanzania en daar ook verschillende slangen gezien waaron der de "black mamba" in gevangenschap. Vijf min voor je naar de eeuwige jachtvelden gaat als je gebeten wordt. Een indrukwekkend beest dat met een heel stuk van zijn lichaam rechtop kan staan. Als ik in Zuid-Afrika was heb ik een docu gezien van een black mamba die een achtervolging op een prooi aan het inzetten was bovenop de sugar cane. Indrukwekkend. Voor zo'n slang is er geen plaats voor een dokter vrees ik. Zou er trouwens een anti gif bestaan voor deze slang? En ook eentje voor de puff adder? Vooral die laatste vind ik zo'n geniepigaard omdat hij niet vlucht bij dreiging maar blijft liggen waardoor je op hem kunt trappen . Hij zou een soort gangreen veroorzaken. Weet jij daar iets meer over Wouter?

                    Comment


                    • #11
                      Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                      het grootte verschil tussen een een mamba/cobra soorten en adder soorten is het verschil in gif.

                      De 1ste vallen het zenuwstelsel (neurotoxisch) aan waardoor je snel doodvalt door verlamming van hartspier of ademhaling. Wanneer je op tijd een antigif krijgt toegedient en je graakt er terug bovenop dan hou je ,behalve een klein litteken op de plaats van de beet, niets aan de beet over.

                      De adders daarentegen hebben een gif die weefsel afbreekt (Hemo- en cytotoxisch )vanzodra je gebeten wordt start het gif met het ontbinden van weefsel (gangreen). Dus in feite extreem krachtige verteringsenzymen. Daar ga je minder snel aan dood maar als je met het antigif er terug bovenop geraakt ben je meestal verminkt voor het leven. Gaande van een duim kwijt tot een heel been ook blijvende long of nierletsels , gangreen oedeem en botschade. (er bestaan uitzonderingen)

                      Als je het mij vraagt liever een beet van een cobra dan een adder.
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                      Comment


                      • #12
                        Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                        Het is inderdaad David die de herpetoloog is onder ons

                        Btw, waarom hebben slangen die op het punt staan te vervellen een doffer oog?
                        Birdwatching ... it's a way of life!

                        http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

                        Comment


                        • #13
                          Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                          Schitterende fotos Mutse en dank voor je verklarende verhalen.
                          Een gebied wat ik dit jaar ook graag eens zou bezoeken vanwege de vele vlindersoorten...
                          Groetjes Edwin
                          Mijn Foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                            Als een slang moet groeien moet hij vervellen (algemeen geweten denk ik). Voor het vervellen word er tussen de oude hoornlaag en de nieuwe een vloeistof gepompt om do de 2 van elkaar te scheiden. Daardoor wordt hij doffer en een melkachtig oog (hier echt nog niet extreem).

                            Een kleine noot: Door die vloeistof wordt de slang gedeeltelijk blind , wij ook trouwens als we een glas melk uitkappen over onze ogen , daardoor kunnen brave slangetjes tijdens die periode toch agressief worden. Dit konden we ook merken aan het aantal beten die ze gaven
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #15
                              Re: gladde slang (Coronella austriaca)

                              mooie beesten, mooie foto's vooral de close-up en het totaalplaatje

                              @kariboe : zo ne grote vent en schrik van zo kleine beestjes

                              Comment

                              Working...
                              X