Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D40x en de D80 please help me.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D40x en de D80 please help me.....

    Ja alweer een onderwerp over de D40x en de D80 zullen misschien sommige denken maar ik heb echt even hulp nodig want ik kom er gewoon echt niet meer uit....
    Ik ben nieuwe hier op het forum en woon in Nederland.
    Ik heb altijd analoog gefotografeerd met de Nikon F75. Nu wil ik graag overstappen op een digitale spiegelreflex maar ik kom er gewoon niet uit. Mijn keuze was gegaan voor de D40x omdat deze beter bij mijn budget past dan de D80. De ander camera's die hier tussen in zitten heb ik ook allemaal al overwogen maar daar vond ik toch puntjes aan die ik minder vond. Nu zijn voor mij deze 2 camera's over gebleven. Maar nu het punt: Ik vind hier toch nog wel wat negatieve verhalen over de D40x o.a de ''drive motor'' Nu zit ik toch zo in twijfel zal ik nu voor deze camera gaan of niet?
    De D80 is natuurlijk helemaal geweldig, maar ja die past eigenlijk net niet bij mijn budget.. :-(

    groetjes
    Last edited by de Lange; 15 mei 2007, 22:44.

  • #2
    Re: D40x en de D80 please help me.....

    elsie,
    -wat is je budget,
    -waarvoor zou je uw cam het liefst gebruiken,

    deze vraag stel ik , omdat aan de hand daarvan er hier veel mensen zijn die je toch wel verder kunnen helpen, en eventueel kunnen tippen waar je deze toestelen aan een consumentvriendelijke prijs kunt krijgen,wat ook handig is ,is even polsen bij de concurentie ,en wat je ook kan is een 2é hands nemen , die past dan mischien wel in je budget .

    Mvg des

    Comment


    • #3
      Re: D40x en de D80 please help me.....

      Kijk eens wat verder naar de discussie over de D40X ...
      http://users.telenet.be/patric/

      Comment


      • #4
        Re: D40x en de D80 please help me.....

        Als je de lenzen van de F75 wil gebruiken zal je waarschijnlijk een D80 moeten nemen als je niet handmatig wil scherpstellen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: D40x en de D80 please help me.....

          Ik weet niet welke lenzen je gebruikte bij jouw F75, maar de kans is groot dat die geen eigen motor hebben en als je die nog wilt gebruiken met AF op je nieuwe toestel, dan moet je voor de D80 kiezen

          Als je er echter voor kiest om alleen nieuwe lenzen te kopen met een eigen motor, dan vervalt dit argument

          Maar als ik jou was zou ik toch voor de D80 gaan, die kost nu inderdaad een 100€ meer, maar dat ga je er in de toekomst vrij snel terug uithalen aangezien je voor de D80 heel wat meer lenzen kan kiezen met behoud van AF.
          En dan kan je ook lenzen gebruiken van merken als sigma, tamron of tokina, waar er geen eigen motor inzit en die meestal een stuk goedkoper zijn dan de nikon varianten met motor.
          Nice pen, bet you write good stories with it.
          Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

          Comment


          • #6
            Re: D40x en de D80 please help me.....

            Bedankt alvast voor jullie reacties.
            Mijn budget ligt ongeveer op 750 euro, daar zou ik een D40X kit mee kunnen kopen. De D80 heb ik op zijn goedkoopst gezien bij konijnenberg voor €1044 incl 18-135 objectief. Dat is toch weer €300 duurder. Tja en 2e hands heb ik ook over nagedacht maar ik durf het toch niet aan.

            De camera zou ik hoofdzakelijk willen gebruiken voor: portret en dier/natuur(misschien ooit een macro) Ik ben gek van portret en wil daar veel mee gaan oefenen en ook de bewerking gaan leren. Heb zelf af en toe eens wat modellenwerk gedaan en dat vind ik gewoon zo onwijs gaaf om het beste uit een persoon naar voren te halen en vast te leggen dat geeft me zo'n kick Elk mens heeft zijn oneindige schoonheid.

            Verder wil ik nog aan alle onderwerpen een keer proeven en uit proberen om er achter te komen waar echt mijn passie ligt.
            Last edited by de Lange; 15 mei 2007, 12:40.

            Comment


            • #7
              Re: D40x en de D80 please help me.....

              o ja bij mijn F75 heb ik een
              70-300 1:4-5.6 en een
              28-100 1:3.5-5.6


              Maar als ik het goed begrijp zijn de objectieven van AF-S beperkter en duurder?
              Eventueel vind ik het niet erg om manueel scherp te stellen als het maar geen nadelig effect heeft op het resultaat.
              Tjonge wat zit ik toch te dubben....

              Comment


              • #8
                Re: D40x en de D80 please help me.....

                Niet dubben en voor de D80 kiezen
                There are no problems, only solutions!

                Comment


                • #9
                  Re: D40x en de D80 please help me.....

                  Voor 750€ heb je inderdaad een D40x met een kitlens, nl de AF-S 18-55

                  Maar bij de prijs die je aanhaalt voor de D80 zit er een andere 'kitlens' bij, nl de AF-S 18-135

                  Als je echter die zelfde lens (18-135) in kit zou willen kopen met de D40X dan kom je op een 965€, dus dan is het maar een verschil van 80 € meer, maar je zit dan natuurlijk wel nog altijd boven je budget.


                  Wat je bv zou kunnen doen, is alleen de body van de D80 kopen (820€) en al beginnen met de lenzen die je hebt van bij je F75 en dan kijken welk bereik je het meeste gebruikt en aan de hand daarvan eventueel nog een andere lens bijkopen.

                  Waar je dan wel mee moet rekening houden is dat je bij de lenzen die je al had, het bereik x 1.5 moet doen.
                  Dus jouw 28-100 gedraagt zich dan als een 42-150 en je 70-300 als een 105- 450. Je zal dan dus wel wat groothoek moeten missen.
                  Nice pen, bet you write good stories with it.
                  Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                  Comment


                  • #10
                    Re: D40x en de D80 please help me.....

                    Een puntje waar niemand het over heeft:
                    ga je later RAW gebruiken en zullen je mogelijkheden met de D40 dan niet (te) beperkt zijn ?
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: D40x en de D80 please help me.....

                      Effe doorsparen De D80 is toch wat meer camera dan de D40/D40X en meer competible met het aanbod aan lenzen. En zoals Seppe ook al aangeeft; start met je bestaande objectieven en leer daarmee je camera kennen. Gr, Paul
                      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D40x en de D80 please help me.....

                        als je de d80 zonder lens koopt en met je huidige lenzen heb je geen groothoek meer...
                        dus d40x(is ook kleiner...) met kitlens en later eventueel 55/200 vr bijkopen,super voor z'n prijs

                        Comment


                        • #13
                          Re: D40x en de D80 please help me.....

                          pak ze alle2 eens vast bij een fotoboer en ga per camera eens een half uurtje spelen in de winkel ( bij de betere fotoboer kan dit ), kost je een uurtje werk en je krijgt een beetje een indruk qua bedieningsgemak, ergonomie en dat soort.
                          het gaat tenslotte niet om een pakje boter.
                          en neem hierbij je eigen lenzen ook mee en probeer deze eens op alle2 de body's
                          en vraag een lens ( als je deze niet hebt ) zonder af motor ( of zet een af lens op mf ) en probeer dan eens de manuele scherpstelling op beide toestellen, en speel hier even mee om het verschil te ondervinden.

                          ( misschien makkelijk om zelf een geheugenkaart mee te nemen als je deze hebt en dan de verschillen thuis rustig op de pc te bekijken )

                          de verschillen die bij mij een voordeel zouden hebben:
                          top lcd ( verlicht ) ipv een verlicht scherm net onder je zoeker.
                          het formaat ( beter vasthouden )
                          af motor ( meerdere compatible lenzen )
                          meer knoppen ( minder menu werk )

                          maar het is net wat je zelf wilt qua:
                          hoeveelheid gebruik ( dagelijks mee of 1 keer in de week een fototje )
                          in de toekomst aan te schaffen lenzen ( 1 alround lens of meerdere betere lenzen )
                          dat soort dingen.

                          het zijn naar mijn idee beide goede camera's,en ze hebben alle 2 de plus en de minpunten.

                          het is aan jou om deze punten tegen elkaar af te wegen en welke voor jou meer en minder nut hebben.

                          Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

                          Greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                          Comment


                          • #14
                            Re: D40x en de D80 please help me.....

                            Nog iets waar niemand het over heeft: geen van de digitale SLRs heeft 'n focus-scherm met scherpstelprisma, wat ik vermoed dat je F75 wél heeft.
                            Als je manueel wil gaan scherpstellen, dan zal het puur op zicht zijn en kan je je niet baseren op dat scherpstel-cirkeltje in de zoeker, want dat is er gewoon niet.
                            'k Zou je aanraden eventjes 'n paar maand te sparen (of onder nul te gaan) en voor de D80 te gaan.
                            (zo'n focus-scherm met prisma bestaat maar moet je ook €200 voor neertellen en je moet het er nog zelf in steken ook)
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

                            Comment


                            • #15
                              Re: D40x en de D80 please help me.....

                              Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                              Nog iets waar niemand het over heeft: geen van de digitale SLRs heeft 'n focus-scherm met scherpstelprisma, wat ik vermoed dat je F75 wél heeft.
                              Als je manueel wil gaan scherpstellen, dan zal het puur op zicht zijn en kan je je niet baseren op dat scherpstel-cirkeltje in de zoeker, want dat is er gewoon niet.
                              'k Zou je aanraden eventjes 'n paar maand te sparen (of onder nul te gaan) en voor de D80 te gaan.
                              (zo'n focus-scherm met prisma bestaat maar moet je ook €200 voor neertellen en je moet het er nog zelf in steken ook)
                              Heeft de D80 geen focus-aid dan ?
                              Met een gewoon scherm en zonder magnifier wordt dat wel niet gemakkelijk om met de hand scherp te stellen, ik spreek uit ondervinding.
                              Hoewel, voor iemand die gaat voor de meer statische onderwerpen zoals portretten is dat best te doen. Ik meen dat er x1.2 hoekige magnifiers bestaat voor de D80 en de D200 voor een schappelijke prijs.
                              Ik zou niet twijfelen : de D80 body en beginnen met de beschikbare optiek en zo de camera leren kennen. En ach, met een beetje minder groothoek valt voorlopig wel te leven zeker ?
                              Uiteindelijk kan je de oude lenzen nog altijd verkopen, en in het ergste geval denk ik dat een tweedehands AFs lens altijd te overwegen valt.

                              Paul

                              Comment

                              Working...
                              X