Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 Mirror Lock Up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 Mirror Lock Up

    Ik zie dat Nikon's D80 geen echte mirror lock up heeft (enkel voor sensor cleaning) maar wel een soort van exposure delay, niet instelbaar, vast op 0.4s.

    Nu vraag ik me af of die delay wel lang genoeg is? En ik snap dan ook niet goed dat ze dat niet wat aanpasbaar kunnen maken. Lijkt me toch gewoon een software-matige kwestie, iets wat met een nieuwe firmware veranderd kan worden?

    Of is die 0.4s exposure delay samen gebruikt met de self-timer ruim voldoende als je met lange sluitertijden wil werken?

  • #2
    Re: D80 Mirror Lock Up

    Tot nu toe toch geen problemen ondervonden ermee, zowel op statief als gewoon op muurtje geen bewegingsonscherpte te merken....
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

    Comment


    • #3
      Re: D80 Mirror Lock Up

      Welke sluitertijden zijn dat dan?

      Ik zou graag landschappen trekken bij weinig licht en hoor dat net daar zo'n mirror lock up net wel eens handig kan zijn.. idem voor macro's?

      Comment


      • #4
        Re: D80 Mirror Lock Up

        De doeltreffendheid van die 0,4sec exposure delay is reeds getest geweest hier op 't forum, met groot sukses. (maar vraag me niet naar de link )
        Statief+exposure delay+remote shutter(kable/ir/selftimer) : meer of genoeg om trilling te vermijden.
        Trouwens, met langere sluitertijden (bvb 's avonds) denk ik niet dat je veel scherpte zal verliezen als je toestel 0,5sec trillend beeld heeft opgenomen terwijl je totale sluitertijd bvb 20 seconden is. (prove me wrong? )
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment


        • #5
          Re: D80 Mirror Lock Up

          Allerhande sluitertijden...
          Die mirror lockup gebruik ik soms bij de kortere sluitertijden voor macro. Nachtopnames en bij donkere omstandigheden, dus langere sluitertijden, statief op. Heb eens getest bij de maansverduistering en toen geen verschil tussen eentje zonder en eentje met mirror lockup...
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

          Comment


          • #6
            Re: D80 Mirror Lock Up

            Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
            De doeltreffendheid van die 0,4sec exposure delay is reeds getest geweest hier op 't forum, met groot sukses. (maar vraag me niet naar de link )
            Statief+exposure delay+remote shutter(kable/ir/selftimer) : meer of genoeg om trilling te vermijden.
            Trouwens, met langere sluitertijden (bvb 's avonds) denk ik niet dat je veel scherpte zal verliezen als je toestel 0,5sec trillend beeld heeft opgenomen terwijl je totale sluitertijd bvb 20 seconden is. (prove me wrong? )
            Dit is inderdaad correct. De sluitertijden rond 1/20 tot 1 seconde zijn het kwetsbaarst, en vooral bij lange teleobjectieven zie je de effecten het duidelijkst. Ik heb me voorgenomen de effecten hiervan op mijn D2x eens te vergelijken, dwz het verschil tussen die exposure delay en de echte M-up, maar het is er nog niet van gekomen

            MVG,

            Comment

            Working...
            X