Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

    Wie heeft ervaring met deze lens (pro en contra) ?

    Ik verwacht geen mirakels, alleen scherpe foto's op vakantie in het zuiden (er is dus licht)


    Thanks.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

    Ik had dit lensje net voor ik op Canon over ging aangeschaft als standaard vakantierlens voor op de S3. Prima lensje in die klasse.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Ik had dit lensje net voor ik op Canon over ging aangeschaft als standaard vakantierlens voor op de S3. Prima lensje in die klasse.
      En ik heb 'm sinds Spanjaart op Canon is overgestapt.

      Het is een leuk lensje, leuk bereik, lekker licht, klein, snel en nog redelijk scherp ook. Je moet inderdaad geen wonderen verwachten. Er zijn best wat vervormingen, vooral op 18mm, en ze is best lichtzwak (tegenovergestelde van lichtsterk).

      Voor het geld is het een prachtige looplens
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

        Test op

        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

          Ik heb deze lens ook al overwogen voor uitstapjes waarbij ik toch wel wat bereik wil zonder al het gerief mee te pakken. Maar ik hoorde dat deze lens vrij veel last heeft van vignettering, vooral bij zijn grootste diafragma. Heb er ook al enkele voorbeeldfoto's van gezien die er redelijk erg uitzagen op dit vlak. Maar daarom wou ik even weten van de mensen die er ervaring mee hebben, of dat vignettering over heel het bereik is, en of dit betert bij een minder groot diafragma?
          Ik zie dat mijn vraag al grotendeels beantwoord wordt op de link die Spanjaart gepost heeft, bedankt.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

            Van vignettering nog niets gemerkt.
            Redelijk tevreden van dit objectief, mooi bereik en goede scherpte. Helaas is ze nu al iets meer dan 3 weken binnen voor herstelling/vervanging wegens stof op de binnenzijde van het achterste lenselement.
            Nikon D80 / Sony DSC-H5

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

              Ik ben er ook tevreden van; zoals reeds aangehaald, niet echt lichtsterk en inderdaad wat vervorming en vignettering bij grote opening en richting de 135mm. Groot voordeel: ongelofelijk scherp (handig om te croppen) en ideaal als reislens zodat je niet te veel glas moet meedragen (ondanks vb. een 50mm in de fototas is bij m'n recentste reis de lens op de body gebleven). Voor mij dus ideaal als reislens.

              Volgens een test in chasseurs d'image zou de lens wel beter tot z'n recht komen op een 10 megapixelsensor dan op de vorige 6 megapixel. Zelf heb ik daar echter geen ervaring mee (ttz ik heb enkel ervaring met de 10mp / D80)

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

                Oorspronkelijk geplaatst door Lode Nulens Bekijk bericht
                Volgens een test in chasseurs d'image zou de lens wel beter tot z'n recht komen op een 10 megapixelsensor dan op de vorige 6 megapixel. Zelf heb ik daar echter geen ervaring mee (ttz ik heb enkel ervaring met de 10mp / D80)
                En wat zeggen ze dan ivm die 6mp ? Is het af te raden de lens daarop te gebruiken ? Of geeft het voor een amateur weinig verschil ?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

                  Ik herinnerm me dat de MTF waarden blijkbaar liggen lager bij 6mp (D70s) dan bij 10mp (D80). Over hoe groot de impact is in de praktijk heb ik geen idee. Ik zal trachten de test nog eens op te zoeken maar zal pas ten vroegste volgende week kunnen posten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lode Nulens Bekijk bericht
                    Ik herinnerm me dat de MTF waarden blijkbaar liggen lager bij 6mp (D70s) dan bij 10mp (D80). Over hoe groot de impact is in de praktijk heb ik geen idee. Ik zal trachten de test nog eens op te zoeken maar zal pas ten vroegste volgende week kunnen posten.
                    Voor mij hoef je de moeite niet te doen, ik zou de lens normaal gezien zaterdag gaan kopen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

                      De lens presteert op een D80 of D200 heel aanvaardbaar, dus op 6mp hoef je je over de scherpte nog minder zorgen te maken.
                      Het bereik schijn overigens in werkelijkheid bijna 18-145mm te zijn maar staat wegens de marketing iets lager.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 18-135 mm 3.5/5.6 - Ervaringen

                        Intussen heb ik deze lens aangekocht als allrounder voor de dagen en momenten dat ik toch wel wat bereik wil zonder veel sleuren met het materiaal, vakantie en familieuitstapjes. 't was deze lens ofwel een Sigma of Tamron 18-200, maar ik wou toch vooral een stillere autofocus, dus keuze werd deze Nikkor 18-135 omwille van de AF-S. Gisteren deze lens eens voor de eerste keer mee naar buiten genomen. Al bij al behoorlijk tevreden van de resultaten, de autofocus doet zijn ding goed en stil, de lens tekent vrij scherp, eigenlijk voor zo'n zoombereik meer dan behoorlijk. Minpuntje vignettering is wel degelijk aanwezig, met de blauwe heldere lucht gisteren was dit goed zichtbaar, echter niks onoverkomelijk software als PTlens kan dit probleem vrij goed corrigeren.
                        Al bij al vrij tevreden, het enige minpuntje voor mij, maar niet onoverkomelijk is de vignettering.

                        Comment

                        Working...
                        X