Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto-ISO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto-ISO

    Waarop baseert het toestel zich bij het instellen hiervan ?

    Mooi zou de combinatie zijn, waarbij je voor een minimum ISO kiest en verder het toestel alles laat bepalen, maar je krijgt dan wel sluitertijden waar je niet om gevraagd hebt (bij diafragmavoorkeuze)

    Voorbeeldje : ik stel in op ISO 800, toestel wijzigt naar ISO 900 en zadelt me op met een sluitersnelheid van 1/30, terwijl ik liever ong 1/60 bij ISO 1600 had verkregen

    Maueel instellen, ga je zeggen - maar dat is de vraag niet
    Canikon 40D - D200, D300

  • #2
    Re: Auto-ISO

    Je moet misschien nog eens de handleiding goed lezen (p142-143), maar het komt er op neer dat jij in P, A en de programmastanden in feite een onderlimiet kunt opleggen aan je sluitertijd. Slechts als die limiet bereikt wordt zal de camera de ISO opvoeren. Die limiet kan je zelf kiezen tussen 1/125 en 30 seconden. Stel je daar bv 1/60 in, dan zal je nooit een sluitertijd van 1/30e krijgen. Bovendien treedt de ISO-verhoging in vanaf de ISO die jij ingesteld hebt.
    In de S-stand past de camera de ISO automatisch aan als het bereik van het lichtmeetsysteem van de camera wordt overschreden en in M gebeurt dat als bij de gekozen sluitertijd en opening geen optimale belichting mogelijk is.

    Comment


    • #3
      Re: Auto-ISO

      inderdaad voor concerten bvb tijd naar 1/60e zetten. Kan je doen in het menu.

      Comment


      • #4
        Re: Auto-ISO

        Wat doe ik verkeerd ?
        Toestel stond ingesteld op Diafragmavoorkeuze - AutoISO - ISO8OO - beperking op 1/60 en toch volgens EXIF: ISO 900 en 1/30
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Auto-ISO

          Het gaat hier niet over persoonlijke instelling (CS) 21 van p. 152 hé !! Daar stel je sluitertijden voor je flash in. Die zijn het niet.

          Comment


          • #6
            Re: Auto-ISO

            Nee, instellingen volgens pagina 142-143 en toch lijkt het niet te werken
            EXIF gegevens zijn wel degene die je op de camera afleest (ik ga eens nakijken of dit dezelfde zijn op de bestanden)
            Ook al voorgehad : ISO wordt op 1600 gezet, terwijl er een sluitersnelheid van 1/320 blijft aangehouden (logischer zou zijn ISO 800 aanhouden bij 1/160)
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Auto-ISO

              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
              Wat doe ik verkeerd ?
              Toestel stond ingesteld op Diafragmavoorkeuze - AutoISO - ISO8OO - beperking op 1/60 en toch volgens EXIF: ISO 900 en 1/30
              Zeker dat je hebt bevestigd na de sluitersnelheid naar 1/60 te hebben veranderd (1/30 is de fabrieksinstelling)?

              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
              Nee, instellingen volgens pagina 142-143 en toch lijkt het niet te werken
              EXIF gegevens zijn wel degene die je op de camera afleest (ik ga eens nakijken of dit dezelfde zijn op de bestanden)
              Ook al voorgehad : ISO wordt op 1600 gezet, terwijl er een sluitersnelheid van 1/320 blijft aangehouden (logischer zou zijn ISO 800 aanhouden bij 1/160)
              Auto ISO werkt anders naargelang je in A, S, M of één van de P standen werkt. Staat je sluitersnelheid op 1/320 in S, dan wordt die aangehouden en je ISO verandert. In A zou je ISO enkel mogen veranderen als hij geen hogere/lagere sluitertijd meer kan gebruiken.

              Ik gebruik Auto ISO nooit, omdat je dan nooit weet welke ISO waarde je uiteindelijk gebruikt. 'k Vind dat die functie (de D70 versie) nog heel wat kan verbeterd worden, zoals een Iso-range ingeven waartussen je kan variëren, maar vooral ISO aanduiding in de zoeker. Weet niet hoe dit zit in de D80/200

              Comment


              • #8
                Re: Auto-ISO

                Ik gebruik Auto ISO nooit, omdat je dan nooit weet welke ISO waarde je uiteindelijk gebruikt. 'k Vind dat die functie (de D70 versie) nog heel wat kan verbeterd worden, zoals een Iso-range ingeven waartussen je kan variëren, maar vooral ISO aanduiding in de zoeker. Weet niet hoe dit zit in de D80/200

                Bij de D200 kun je idd een ISO bereik begrenzen naast de laagste sluitertijd en zie je bovendien de gebruikte ISO in de zoeker.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Auto-ISO

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  [I]Ik gebruik Auto ISO nooit, omdat je dan nooit weet welke ISO waarde je uiteindelijk gebruikt.
                  Wat Elsan zegt, lijkt me ook veel belangrijker dan dat je de camera laat "denken". Zelf denken... ISO instelling is toch het eerste wat je instelt, kom op zeg! Is/was bij analoog toch niet anders dan bij digitaal. Diafragma cq sluitertijd instellen en fotograferen. AUTO ISO is weer zo'n overbodige "cameragimmick" op een DSRL. Dus al het "AUTO ISO met bijbehorende sluitertijden cameradenkwerk", is naar mening ook overbodig denkwerk voor je zelf.Waarschijnlijk geen direct antwoord op je vraag, maar toch...
                  Gr, Paul
                  M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auto-ISO

                    Het gaat hem hier enkel en alleen om concerten, daar heb je soms (meestal) de tijd niet om je over die ISO te bekommeren
                    (tenzij je natuurlijk resoluut voor ISO 1600 gaat) - lichtomstandigheden veranderen te dikwijls en zeer onvoorpelbaar - trouwens dit doe ik momenteel enkel als test
                    Wat andere soorten van fotografie aangaat, deel ik eveneens de mening dat je de ISO manueel moet bepalen
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auto-ISO

                      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                      Het gaat hem hier enkel en alleen om concerten, daar heb je soms (meestal) de tijd niet om je over die ISO te bekommeren
                      (tenzij je natuurlijk resoluut voor ISO 1600 gaat) - lichtomstandigheden veranderen te dikwijls en zeer onvoorpelbaar - trouwens dit doe ik momenteel enkel als test
                      Wat andere soorten van fotografie aangaat, deel ik eveneens de mening dat je de ISO manueel moet bepalen
                      AUTO ISO is nog onvoorspelbaarder... en inderdaad je ISO waarde laten staan. Allez, mijn gedachte. Gr, Paul
                      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auto-ISO

                        Ik ben het er volledig mee eens dat auto-ISO in normale omstandigheden een totaal overbodige feature is. Maar in dit geval moet je de zaken omgekeerd zien.
                        Bij de slechte lichtomstandigheden van een theater- of concertreportage zou je bijvoorbeeld normaal slechts op ISO 1600 kunnen werken, wil je toch 1/60 of korter kunnen gebruiken. Auto-ISO laat je toe te profiteren van de belichting door indien het kan de ISO automatisch terug te schroeven.
                        Ik heb het afgelopen weekend voor de tweede keer gebruikt, nl. bij een theatershoot met sterk wisselende (gelukkig niet gekleurde) belichting. Dank zij deze mogelijkheid heb ik in de reeks ook een aantal foto's met 400 ISO. Ik vraag me af wat daar op tegen is?
                        Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                        AUTO ISO is nog onvoorspelbaarder... en inderdaad je ISO waarde laten staan. Allez, mijn gedachte. Gr, Paul
                        Wat is er onvoorspelbaarder? Het is en blijft toch dezelfde formule: lichtwaarde = f(ISO, snelheid, diafragma). Voor 1 en dezelfde lichtwaarde heb je nu de keuze tussen 3 variabelen in plaats van 2. En jij bepaalt welke en hoeveel je er vastpint, in functie waarvan de rest van de vergelijking zich aanpast.
                        Last edited by pol parasol; 15 mei 2007, 13:42. Reden: quote en tweede paragraaf toegevoegd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auto-ISO

                          Ik het ISO Auto een paar weken geleden twee keer geprobeerd, op een concert en een festival. Zoals gezegd: bij continue belichting kan je zelf een beetje zoeken naar de juiste iso-waarde. Bij sterk wisselende belichting moet je ofwel een continue waarde nemen die dan vaak te hoog is, ofwel te laag, lees: te veel ruis, of te veel beweging. Ofwel moet je voor elke foto weer aan wieletjes gaan draaien, en tegen de tijd dat je iso op de gewenste waarde staat is 't licht alweer veranderd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auto-ISO

                            Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                            en tegen de tijd dat je iso op de gewenste waarde staat is 't licht alweer veranderd.
                            Zo is dat !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auto-ISO

                              Jammer genoeg wordt de hoogste sluitersnelheid die je kan instellen bepaald op 1/250" waardoor het voor gebruik met lange tele weer veel minder interessant wordt. Een ideale gelegenheid om deze optie te gebruiken zou in bosgebied zijn anders : open plekken met fel licht, en donkere stukken.
                              Alleen : 1/250" met 500mm uit de hand is loterij.
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X