Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiekendief..?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kiekendief..?

    Deze 'waterkieken-dief' was effe snel om één van de jonge meerkoetjes mee te nemen voor nader onderzoek...

    Last edited by The Fish; 16 mei 2007, 20:11.
    Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

    http://pallenhoven.be

  • #2
    Re: Kiekendief..?

    HOE KAN ZO EEN UNIEKE WAARNEMING MISLUKKEN?

    Dat was de eerste vraag die ik mij stelde toen ik deze foto zag.
    The Fish staat, met zijn camera in de aanslag, op het gladde ijs van de vluchtshotfotografie en ... schuift uit! (Waar blijf ik het toch uit halen? )

    Na lang bestuderen van jouw inzending ben ik tot conclusie gekomen dat de fout gemaakt is bij het scherpstellen. De kop van de ekster (verbeter mij als ik mis ben) en het meerkoetkuiken zijn onscherp en het is geen bewegingsonscherpte.
    Ondanks de bewogen vleugel zit het met de sluitertijd wel goed. De slechte lichtomstandigheden (bewolkt?) hebben jou echter verplicht, bij die sluitertijd een diafragma te kiezen dat bijzonder weinig speling in de dieptescherpte heeft. In dergelijke slechte omstandigheden moet er dus haarscherp gefocust worden en dat is geen sinecure als het model niet stil wil zitten.
    Dit was verdikke een foto voor de HOF geweest, als hij gelukt was! Ik vind het doodzonde!

    Geduld hebben en blijven oefenen dus!

    De 'die hards' op dit forum zullen zeggen dat deze foto en mijn uitleg niet in Showcase maar bij Fotodiscussie thuishoren. Wij laten het aan de moderator over om dat te beslissen.
    Ik hoop wel dat de ervaren meisjes en jongens op deze site jou ook willen helpen (en mij verbeteren, want ik ben een -tje).

    Jij hebt lef en volharding (én 't goede materiaal ).
    Jij verdient dat!

    Vriendelijke groet,

    Jos Vanhengel
    Last edited by Jos Vanhengel; 2 januari 2008, 03:25.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Kiekendief..?

      Vanwaar haalt ge het Jos, van waar haalt ge het ?
      Vermits ik geen exif kan uitlezen ik kan ik over de gebruikte sluitersnelheid noch over diafragma en materiaal ook maar één zinnig woord zeggen.
      Eén stukje van je betoog is alvast juist
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Kiekendief..?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        HOE KAN ZO EEN UNIEKE WAARNEMING MISLUKKEN?

        Dat was de eerste vraag die ik mij stelde toen ik deze foto zag.
        The Fish staat, met zijn camera in de aanslag, op het gladde ijs van de vluchtshotfotografie en ... schuift uit! (Waar ik blijf ik het toch uithalen? )

        Na lang bestuderen van jouw inzending ben ik tot conclusie gekomen dat de fout gemaakt is bij het scherpstellen. De kop van de ekster (verbeter mij als ik mis ben) en het meerkoetkuiken zijn onscherp en het is geen bewegingsonscherpte.
        Ondanks de bewogen vleugel zit het met de sluitertijd wel goed. De slechte lichtomstandigheden (bewolkt?) hebben jou echter verplicht, bij die sluitertijd een diafragma te kiezen dat bijzonder weinig speling in de dieptescherpte heeft. In dergelijke slechte omstandigheden moet er dus haarscherp gefocust worden en dat is geen sinecure als het model niet stil wil zitten.
        Dit was verdikke een foto voor de HOF geweest, als hij gelukt was! Ik vind het doodzonde!

        Geduld hebben en blijven oefenen dus!

        De 'die hards' op dit forum zullen zeggen dat deze foto en mijn uitleg niet in Showcase maar bij Fotodiscussie thuishoren. Wij laten het aan de moderator over om dat te beslissen.
        Ik hoop wel dat de ervaren meisjes en jongens op deze site jou ook willen helpen (en mij verbeteren, want ik ben een -tje).

        Jij hebt lef en volharding (én 't goede materiaal ).
        Jij verdient dat!

        Vriendelijke groet,

        Jos Vanhengel
        Beste Jos, het was tijdens één van mijn dagelijkse natuurwandelingen dat ik eens in het weekend (normaal te druk van de wandelaars) een bekend plekje in mijn achtertuin opzocht uit nieuwschierigheid wie die BD-ers waren die vanaf de zelfde locatie foto's schoten en plaatste (ik herkende de omgeving)..en ja hoor met zijn vijven of zessen waren ze aanwezig...na een gezellige babbel stelde één van de mannen (Jean O.) voor om zijn reserve camera (20D + 400mm) te gebruiken, ipv mijn vertrouwde compact...mijn cf-kaart zat nog maar 2 minuten in de body, toen deze toevallige 'roofmoord' zich voordeed...de andere met hun grote Canonnen(tot 800mm toe) in de aanslag hadden geen van allen een fantsoenlijk shot gemaakt wegens te rap, aan 't babbelen, niet opgelet enz....vandaar dat deze dslr-leek er dit van maakte..de stengels op de voorgrond van de foto maakte dat de camera & lens daar op scherp stelde, en in burst-mode is er niet véél meer te wijzigen op twee seconden...waarschijnlijk met meer kennis en ervaring van materiaal zullen de volgende results wel beteren in de toekomst..toch bedankt voor je comment!mvg!
        Last edited by The Fish; 14 mei 2007, 14:08.
        Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

        http://pallenhoven.be

        Comment


        • #5
          Re: Kiekendief..?

          Ik stond erbij en eeuh keek ernaar

          wingske

          Comment


          • #6
            Re: Kiekendief..?

            Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
            ...na een gezellige babbel stelde één van de mannen (Jean O.) voor om zijn reserve camera (20D + 400mm) te gebruiken, ipv mijn vertrouwde compact...!
            Dat vind ik wel een goeie, Jean leent jou een camera en zelf staat hij te kletsen op het moment dat hij een fijn plaatje kan maken, hij zal daarna wel slecht geslapen hebben.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #7
              Re: Kiekendief..?

              Knappe waarneming maar heel spijtig van de scherpte natuurlijk.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Kiekendief..?

                Oorspronkelijk geplaatst door wingske Bekijk bericht
                Ik stond erbij en eeuh keek ernaar

                wingske
                en gij niet alleen hé!
                Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

                http://pallenhoven.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kiekendief..?

                  Beste,

                  Ik heb hier met mijn eerder beperkte kennis van de fotografie en zonder exif, toch de juiste conclusies getrokken. Alleen met een stel goede ogen en (nouja!) nuchter boerenverstand.
                  Bij deze heeft elsan dus ook het antwoord op zijn vraag.
                  Bovendien heb ik -al schrijf ik het zelf- ook nog een mooi fotografisch traktaat uit mijn toetsenbord geschud.

                  Hier zit een tevreden mens!

                  Ik heb twee dingen uit dit (en nog een ander) verhaal geleerd:
                  Eerst en vooral: wees zéér kritisch voor je eigen foto’s alvorens ze in Showcase te plaatsen (Even elsan te vlug af zijn: Ik heb enige tijd geleden dezelfde kemel geschoten! ).
                  En ten tweede: wees uiterst selectief bij het kiezen van je gezelschap als je op fotojacht gaat.

                  Zeg dat Jos het geschreven heeft!

                  De groeten.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kiekendief..?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                    Dat vind ik wel een goeie, Jean leent jou een camera en zelf staat hij te kletsen op het moment dat hij een fijn plaatje kan maken, hij zal daarna wel slecht geslapen hebben.
                    Euuuh, dat viel wel mee....... Ik gun de anderen ook wat.

                    On topic:
                    Voor de eerste maal een DSLR in handen te hebben en het slechte weer erbij heb je het er redelijk goed vanaf gebracht.

                    t'Wordt nog ne goeie.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment

                    Working...
                    X