Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

12 tot 85 mm : canon of nikon ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

    Controversiele vraag, maar binnen het bereik van 12mm tot 85 mm,
    welke heeft volgens jullie de beste lenzen wanneer je enkel kijkt nr zooms met maximaal 3X optische zoom of de primes ?
    Canon of Nikon? Of zijn ze gewoon aan elkaar gewaagd?

    Ik stel de vraag omdat ik overweeg om over te gaan van een nikon body naar een canon body
    maar dan moeten de lenzen ook on par zijn, want het is de combinatie die het hem doet.
    Ik ben vooral geïnteresseerd in 1) landschappen en architectuur en 2) modellen.

    Mijn hoofdfocus is hierbij in eerste instantie de scherpte & bokeh en in mindere mate de bouwkwaliteit.
    Zaken als vignetting en CA vind ik niet zo belangrijk.

    Ik weet dat ik hier heel wat variabelen in één bak kap, maar wat ik hier vraag is een helicopterzicht.
    In de tijd had ik opgevangen dat Nikon beter zou zijn in breedhoek en Canon in tele, maar ik had het graag geverifieerd.
    Last edited by PSG; 13 mei 2007, 21:46.

  • #2
    Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Controversiele vraag, maar binnen het bereik van 12mm tot 85 mm, welke heeft volgens jullie de beste lenzen ...
    Tussen 12 & 24 mm & tot full frame : Sigma
    Last edited by hvr_oosterzele; 14 mei 2007, 07:48.

    Comment


    • #3
      Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

      Je hebt al een Nikon, welke? Op meerdere actuele Nikon dslr kun je alle objectieven vanaf 1986 gebruiken.

      Wil je wat lezen over de kwaliteit van Nikkor objectieven, lees op m'n site het objectief advies. Op de laatste pagina's hier van staat een cijferlijst.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

        De lensverschillen bij kwaliteitslenzen tussen Nikon en Canon zullen extreem dicht op elkaar zitten.
        Ik kijk dan ook enkel naar de f2.8 modellen bij de zooms. Je zal dan ook enkel toplenzen tegenkomen: (16)17-35/2.8, 17-55/2.8, 28-70/2.8, 24-70/2.8...
        Noch Canon, noch Nikon hebben een overwicht in tele en/of breedhoek. Elke lens dient individueel bekeken te worden, de rest zijn fabeltjes.
        In het 12-24 bereik heb je nog een alternatief in een Tokina.
        Bij Canon heb je evenwel nog de keuze tussen APC en Full Frame. Indien je voor Full Frame (5 D) kiest, dan kan je de 12-24 buiten beschouwing laten.

        Wil je superkwaliteit dan blijf je beter bij de primes: een 24/2.8 (of breder) voor landschap en een 85/1.8 voor modellen, aangevuld met een 50/1.8.
        Deze drie lenzen zijn vrij betaalbaar in allebei de merken.


        Maar schenk evenwel veel aandacht aan de bouwkwaliteit - tot vervelens toe heb ik dit al op dit forum herhaald. Een lens met een mindere bouwkwaliteit zal na jaren gebruik resulteren in mindere optische resultaten: een speling op de bajonet, licht verschuivende glaselementen en een goedkopere coating leiden tot een degeneratie van scherpte, belichting en contrastweergave.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
          Je hebt al een Nikon, welke? .
          Dag Hans,

          Ik heb momenteel een D70. Ik zou willen overstappen nr een (semi)professionele body. Ik zoek daarbij een body waarmee ik nog lang tevreden kan zijn.
          Mijn lenzenset is nu nog vrij nederig dus als ik wil switchen moet ik het nu doen.

          Ik zoek een body waarbij vooral de kwaliteit van de foto's goed is.
          * resolutie liefst 12 megapixel (met een goede grootte van de fotosites).
          * liefst 10 stops dynamisch bereik
          * body op zichzelf goed met goede ergonomie en een goede viewfinder
          * budget rond de 3000 eur.

          De Nikon's zijn heel goed naar ergonomie maar de sony sensors beginnen me te frustreren. Absoluut geen aandacht voor DR en ruis kan beter onder controle gehouden.

          Kanshebbers zijn :
          - de 5D : goede resolutie/full frame; nominale DR (8 stops)
          - de S5 pro : triestige resolutie, heel goede DR (10 stops)

          De 5D heeft mijn voorkeur, vandaar mijn vraag.
          De D2X is gewoon te duur.

          Een potentieel punt (maar weegt minder door) is ook of er Carl Zeiss lenzen kunnen gebruikt.
          Daarvoor heb je wel een heel goede viewfinder nodig en ook een mount waarop ze passen.

          Maar als ik het zo zie:
          bestaat er momenteel wel een body die aan deze eisen voldoet??
          Last edited by PSG; 17 mei 2007, 11:52.

          Comment


          • #6
            Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            bestaat er momenteel wel een body die aan deze eisen voldoet??
            Nee.

            Of je zelf voldoende tevreden zou zijn met een 5D kan je alleen zelf beslissen.
            In elk geval heb ik nog weinig 5D gebruikers gezien die toegeven dat de 5D een verkeerde aankoop was.

            Ik vind Canon tot 70 mm niet echt goed. De 50 1,4 is zo goed als perfect en de 85L is gewoon perfect op de 5D.

            Maar een echt goede zoom is er niet. Zelfs de 24-70L en de 24-105L IS vind ik niet goed genoeg.
            En de vaste lenzen in dit bereik zijn altijd minder goed dan de zooms.

            De 16-35II zou beter zijn dan de oude 16-35. Maar eventueel nog altijd niet goed genoeg.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

              Ik hoor goede kritieken over de Canon 17-40 f4 L en de Ef-S 17-55 f2,8 IS (wel een ef-s lens). Iets van aan?

              Comment


              • #8
                Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                Ik hoor goede kritieken over de Canon 17-40 f4 L en de Ef-S 17-55 f2,8 IS (wel een ef-s lens). Iets van aan?
                De vraag is vooral welk resultaat u verwacht van deze lenzen.

                De EF-S 17-55 gaat niet op een 5D.

                De EF 17-40 is goed bruikbaar vanaf f8 maar levert in geen geval een resultaat op dat vergelijkbaar is met de vaste of zoom tele lenzen.

                Jan.

                Comment


                • #9
                  Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                  Sigma 12-24 gaat prima op 5D, dus ook full frame.
                  Maar budget 3000 euro is dan niet haalbaar met ook nog een goede standaardzoom.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                    Op een EOS 5D geeft 12-85mm een heel ander beeld dan op een D70 (1,5x crop) van Nikon (12-85 op een D70 komt overeen met 19,2 - 127,5mm op een 5D).

                    Als je op een EOS 5D een 24-105 f4 L IS zet, dan kom je al aardig in de buurt .


                    De EF-S 17-55 f2,8 IS is heel goed, maar die kan je alleen op 1,6x-crop camera's gebruiken (vanaf de 300D, want op een 10D past die EF-S ook niet).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Sigma 12-24 gaat prima op 5D, dus ook full frame.
                      Maar budget 3000 euro is dan niet haalbaar met ook nog een goede standaardzoom.
                      3000 is alleen voor de body

                      Comment


                      • #12
                        Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Op een EOS 5D geeft 12-85mm een heel ander beeld dan op een D70 (1,5x crop) van Nikon.
                        Ik gaf 12- 85 op omdat ik nog alle opties open hou ; de S5 pro is vb een crop camera.
                        In deze context is een optie vb de nikkor 12-24, die erg wordt aangeprezen. Zowel bij Nikon als canon zijn de 85mm primes echte pareltjes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                          Zowel bij Nikon als canon zijn de 85mm primes echte pareltjes.
                          Het probleem is dat 85 op de Nikon geen 85 meer is.
                          Voor landschappen en architectuur kunnen bepaalde Nikon lenzen ook op de 5D worden gebruikt.
                          En voor modellen is vooral de 85L perfect.

                          Jan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                            Voor landschappen en architectuur kunnen bepaalde Nikon lenzen ook op de 5D worden gebruikt.
                            Interessant.
                            Wat zijn dan de gevolgen naar scherpte?

                            Wat zijn dan de gevolgen naar autofocus, focus confirmation indicator, metering en aperture control ?
                            Werkt daar iets van?
                            Of alles handmatig te doen?
                            Je zou op z'n minst toch een correcte meting moeten krijgen.
                            Last edited by PSG; 15 mei 2007, 18:58.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 12 tot 85 mm : canon of nikon ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Interessant.
                              Wat zijn dan de gevolgen naar scherpte?
                              Dan wordt het resultaat zoals bij een FF Nikon.

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Wat zijn dan de gevolgen naar autofocus, focus confirmation indicator, metering en aperture control ?
                              Werkt daar iets van?
                              Of alles handmatig te doen?
                              Je zou op z'n minst toch een correcte meting moeten krijgen.
                              De lens moet natuurlijk manueel ingesteld worden. f getal en focus afstand.
                              En bij hogere f getallen wordt de zoeker veel minder helder.

                              Maar in theorie kan het dat er een aanduiding is van de scherpstelling en/of van de lichtmeting.
                              Net zoals bij een Canon lens die op M staat ingesteld.

                              Jan.

                              Comment

                              Working...
                              X