Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma lens op concerten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma lens op concerten?

    Wel ik ben nog maar onlangs overgeschakeld op een digitale reflex (jaja ik kom wat achter).
    Ik ben voor het moment heel erg tevreden over mijn canon 350D, enkel de kitlens is wat minder. Die is goed geschikt voor alledaagse kiekjes maar ik heb mijn camera vooral nodig op concerten.
    Nu ben ik op zoek naar een nieuwe lens, ik dacht aan de Sigma 28-70mm F 2.8-4 H.S. Zoom Canon AF

    Edit mod JLP: De foto is niet door de poster zelf gemaakt en is daarom verwijderd ivm copyrightregels. Zie ook de forumregels.

    Om wille van budjet kan ik mij voor het moment niets duurders veroorloven.
    Mijn vraag is nu, is deze lens toch wat gepast om concerten te fotograferen? Zoniet welke zou ik dan beter gebruiken? (prijs max 250 euro)
    Last edited by JLP; 18 mei 2007, 22:33.
    Bandfotografie, portret en concerten
    Toxic Flower Fotografie

  • #2
    Re: sigma lens op concerten?

    lijkt me een goede lens en met 2.8 toch lekker gevoelig voor binnen.
    of je genoeg mm hebt hangt natuurlijk van de afstand af.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: sigma lens op concerten?

      Ik heb deze lens zelf niet dus is moeilijk oordelen, maar misschien kom je op 70mm met f4 wel wat te kort.
      Als je je budget wil sparen om later eventueel een andere lens te kopen zou ik opteren voor de 50mm 1.8. Je hebt dan wel geen zoom, maar je hebt wel een lichtsterke lens. Eventueel als je meer zoom wil kan je nog overgaan op een ander nadat je wat extra budjet hebt.
      ... see the ART not the TOOL ...

      Comment


      • #4
        Re: sigma lens op concerten?

        Voor concerten zal je toch beter een objectief kiezen dat over het hele zoombereik f2,8 blijft.

        Die zijn natuurlijk wel duurder, maar met die 28-70 zal je veel op 70mm werken, en dan is ze niet zo heel lichtsterk (op 28mm heb je f2,8 op 70mm hou je nog maar f4 over).

        70mm is eigenlijk vrij kort, of je zou toestemming moeten hebben om heel dicht bij het podium te komen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: sigma lens op concerten?

          Ikzelf schiet ook af en toe optredens en heb tot nu toe enkel gebruik gemaakt van een 50mm f/1.8. Voordeel is natuurlijk de lichtsterkte, nadeel is dat je met je voeten moet zoomen. (en voor close-ups van de muzikanten/zangers moet je dan wel erg dichtbij.)

          De prestaties van de Sigma 28-70mm f/2.8-4 ken ik niet, maar vergeet niet dat deze op 70mm al terug f/4 is, dus lichtsterk is dat niet te noemen.

          Wat ook vooral een belangrijke vraag is: neem je concertfoto's uit het publiek of mag je voor de dranghekkens lopen en kan je dus zo dichter komen?

          Maar eigenlijk blijft mijn advies hetzelfde: spaar wat door voor een lichtsterke tele, en koop je nu een 50mm f/1.8 (+/- 100 euro). Je zult er veel plezier aan beleven!
          Nikon D80 en toebehoren.

          Comment


          • #6
            Re: sigma lens op concerten?

            Tja, ook hier zou ik dan, gezien het budget, toch uitkijken naar bv weer de Tamron 28-75 f2.8. Zoals velen hebben aangehaald zul je wel wat tekort komen. Op 75 mm kom je vaak nog niet dicht genoeg. Maar je hebt dan wel al het voordeel van de lichtsterkte en de scherpte van deze lens.
            Grts,
            Jurgen

            Comment


            • #7
              Re: sigma lens op concerten?

              mag je eventueel flitsen op een concert ?

              de tampon euh tamron 28-75 zou ik zeker niet aanbevelen gezien die scherpte mist wijd open. die word pas goed scherp als je em goed dichtstopt..

              ik zou eerder voor de 50mm f1.8 gaan, eventueel icm met een 2e hands speedlite 420ex of sigma flitser gaan (wat je AF snelheid bevorderd)
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #8
                Re: sigma lens op concerten?

                Oorspronkelijk geplaatst door ijsje
                tamron 28-75 zou ik zeker niet aanbevelen gezien die scherpte mist wijd open.
                Klopt niet hoor. Deze lens wordt juist geprezen voor de scherpte bij volle opening. Zeker voor deze prijs. De 50mm kan dan een optisch betere lens zijn, maar met de tamron heb je al een groter bereik.
                Een beetje appelen met peren vergelijken, ok. Maar het gaat nog steeds om concert-fotografie. Kun je idd met de 50mm prachtige totaalbeelden nemen. Waarmee je in de meeste gevallen je f1.8 niet nodig zult hebben .
                Maar is het niet de bedoeling van de TS om iets meer te doen dan enkel totaalbeelden nemen?
                Pas op, geen slecht woord over die 50mm hé!!

                Grts,
                Jurgen

                Comment


                • #9
                  Re: sigma lens op concerten?

                  dan ben jij de eerste die em wel scherp vind...

                  alstie inderdaad volopen scherp is, is het een prima lens met een prima bereik en constante lichtsterkte.
                  dan kan je de prime wel aan de kant schuiven want iso800/1600 icm met f2.8 en 2 staps onderbelichten gaat prima (Y)
                  Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma lens op concerten?

                    Voor 250 euro ga je tweedehands genoeg 2.8 EX 28-70mm vinden denk ik zo. Tamron 28-75 idem.
                    Bestaat er echt een 2.8-4 lens van sigma in dit bereik
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma lens op concerten?

                      @ Ijsje
                      Even googlen. Ik ben de eerste niet.
                      oa:Review Tamron 28-75

                      Grts,
                      Jurgen

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma lens op concerten?

                        een 50/1.8 is inderdaad een mooie en niet te dure lens, die je nog voor andere dingen kan gebruiken ook.
                        Ik dènk dat je qua concertbereik met de sigma 50-150/2.8 beter bent voor concert (ik heb zo nog maar één keer in handen gehad, lijkt me wel een heel handige, niet te zware lens), dat is wel iets meer doorsparen, maar als je met die andere lens achteraf toch niet zoveel blijkt te zijn is het ook weggegooid geld...

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma lens op concerten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door JurgenTn Bekijk bericht
                          @ Ijsje
                          Even googlen. Ik ben de eerste niet.
                          oa:Review Tamron 28-75

                          Grts,
                          Jurgen
                          ik zie dat de stap van f2.8 naar f4 enorm veel scherptewinst opleverd.. op zowat elke foto. en in de hoeken heeft ie liever nog dat je naar 5.6 of hoger gaat precies

                          Edit mod JLP: De foto is niet door de poster gemaakt en is daarom achter deze link gezet. Zie ook de forumregels.
                          Last edited by JLP; 18 mei 2007, 22:38.
                          Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma lens op concerten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                            ik zie dat de stap van f2.8 naar f4 enorm veel scherptewinst opleverd.. op zowat elke foto. en in de hoeken heeft ie liever nog dat je naar 5.6 of hoger gaat precies
                            Ja, maar dat is bij elke f2.8 zoomlens... die van 20mm naar een 80mm gaat.
                            Kijk maar naar de reviews van een dure canon, of nikon zoom.
                            Last edited by Franciskine; 13 mei 2007, 13:22.
                            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma lens op concerten?

                              Bedankt iedereen allesinds. Ik denk dat ik voor de 50 mm zal gaan. Ik kan er dan ff mee doorgaan en na de vakantie wss nog eens kijken voor een andere lens.

                              Er was daar een vraag als ik in het publiek sta meestal of voor de hekkens, wel ik sta meestal voor de hekkens

                              Heeft er iemand vbn van foto's die genomen zijn met de 50mm?
                              Bandfotografie, portret en concerten
                              Toxic Flower Fotografie

                              Comment

                              Working...
                              X