Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax 50mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax 50mm

    Ben op zoek naar een goed objectief van rond de 50mm en dacht hierbij dan bvb aan één van deze :

    -pentax smc DA 40 mm 2.8 AL limited
    -pentax FA 50mm / 1,4
    -pentax smc-FA 43 / 1,9 Limited Edition

    Zelf twijfel ik vooral tussen de laatste 2 (grotere lichtsterkte).
    Iemand enig idee dewelke te nemen en waarom of nog een ander voorstel?
    Misschien dat er iemand testen van heeft gezien?
    (vereiste is trouwens wel dat de lens AF heeft)
    Last edited by Jdude; 11 mei 2007, 19:28.
    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

  • #2
    Re: pentax 50mm

    Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
    Ben op zoek naar een goed objectief van rond de 50mm en dacht hierbij dan bvb aan één van deze :

    -pentax smc DA 40 mm 2.8 AL limited
    -pentax FA 50mm / 1,4
    -pentax smc-FA 43 / 1,9 Limited Edition

    Zelf twijfel ik vooral tussen de laatste 2 (grotere lichtsterkte).
    Iemand enig idee dewelke te nemen en waarom of nog een ander voorstel?
    Misschien dat er iemand testen van heeft gezien?
    (vereiste is trouwens wel dat de lens AF heeft)
    Op photozone.de zijn die 3 lenzen getest : Pentax reviews
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: pentax 50mm

      Ik heb zelf de 50mm 1.7, en ik moet zeggen dat het een fantastische lens is. Je betaalt hem echter behoorlijk wat, zeker de 1.4

      Comment


      • #4
        Re: pentax 50mm

        Ik heb persoonlijk zowel de FA50/1.4 als de FA43/1.9.

        De 50 was lange tijd m'n favoriet of analoog, maar op het digitale APS-C formaat lag de beeldhoek me nooit echt. Enkel in studio heb al enkele malen nog nut gehad van de 50mm. Sinds dan gebruikte ik veel vaker de FA35/2, maar tgwoordig is de FA31/1.8 m'n standaard geworden.

        't Mag mss vreemd lijken, maar de als ik net wat langer nodig heb dan de FA31, grijp ik meestal naar de FA43/1.9. Die geeft voor mij persoonlijk een beter bruikbare beeldhoek. Als ik nog strikter wil, dan ga ik onmidd voor de FA77/1.8.

        De DA40/2.8 is me eigelijk net te klein. Ik hou bij de DA objectieven erg van de mogelijkheid snel manueel te focussen, maar bij de DA40 zit de focusring daarvoor te dicht op de body. Bij de DA21 is 't al op 't randje, maar die toch nog wat groter.

        Optisch ga je bij alle drie topobjectieven krijgen. De FA43 is allicht de scherpste, maar 't verschil gaat echt wel minimaal zijn hoor.

        Ik denk dat je de volgende argumenten moet laten spelen:
        - beeldhoek: dewelke ligt je het beste (kijk naar de brandpunten die je het vaakst gebruikt op je kitobjectief)
        - lichtsterkte: met de FA50/1.4 ga je het meeste kunnen spelen met scherptediepte, bij de FA43 ga je mss de mooiste onscherpte hebben (want meer diafragmabladen)
        - gebruiksgemak: de DA40 is de enige met Quick Shift Focus. De FA43 is deels voor gebruik op MF camera's gemaakt, en heeft door de demping op de scherpstelring de traagste AF, op de K10D merk je daar niet zo veel van, op andere Pentax bodies allicht meer.

        hth, Wim
        Last edited by ishpuini; 12 mei 2007, 12:43.
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: pentax 50mm

          Ik heb de FA 50/1.4, en ben daar tevreden over.
          Ik denk dat ik nog 2 argumenten kan toevoegen aan Ishpuini zijn argumenten:
          • de 43/1.9 is toch wel een stuk duurder dan de andere 2 lenzen. Prijzen bij TeKaDe:
          FA 50/1.4: € 269
          FA 43/1.9: € 549
          DA 40/2.8: € 329
          • de 50/1.4 is niet zo makkelijk te vinden in Europa (ik denk zelfs officieel al uit productie, maar dat ben ik niet zeker). Ik heb de mijne van B&H.

          Mvg, Jones

          Comment


          • #6
            Re: pentax 50mm

            Allereerst, bedankt aan allen die een antwoord gegeven hebben. Ze hebben me zeker en vast allemaal geholpen een beslissing te maken.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jones Bekijk bericht
            Ik heb de FA 50/1.4, en ben daar tevreden over.
            Ik denk dat ik nog 2 argumenten kan toevoegen aan Ishpuini zijn argumenten:
            • de 43/1.9 is toch wel een stuk duurder dan de andere 2 lenzen. Prijzen bij TeKaDe:
            FA 50/1.4: € 269
            FA 43/1.9: € 549
            DA 40/2.8: € 329
            • de 50/1.4 is niet zo makkelijk te vinden in Europa (ik denk zelfs officieel al uit productie, maar dat ben ik niet zeker). Ik heb de mijne van B&H.

            Mvg, Jones
            Na een tijdje zoeken, ben ik tot ongeveer dezelfde conclusie gekomen. Daarom heb ik (aan dezelfde prijs als bij B&H) ook in amerika eentje besteld.
            Indien ze niet zou meevallen kan ik nog steeds veranderen
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

            Comment

            Working...
            X