Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging frontglas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanging frontglas

    Heeft er iemand toevallig ervaring met krassen op het frontglas van een bepaald objectief en zoja, ervaring met wat dat zoal kan kosten ? Kzou het graag willen weten voor een nikkor 80-200...

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: Vervanging frontglas

    de krassen op het frontglas zullen niet al te snel te zien zijn op je foto's, dus ik zou zeggen, uitproberen en als de krassen niet te zien zijn op de foto's, je er geen zorgen over maken
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Vervanging frontglas

      Chinese inkt doet wonderen

      Comment


      • #4
        Re: Vervanging frontglas

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Chinese inkt doet wonderen
        Verklaar je nader.

        Comment


        • #5
          Re: Vervanging frontglas

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Verklaar je nader.
          Het probleem van krassen is dat ze, bij een SLR, weliswaar niet zichtbaar zijn als dusdanig maar dat ze flare kunnen veroorzaken door lichtbreking. Als je nu die krassen vult met chinese inkt (zwarte) dan neem je dat risico op flare weg en verlies je alleen misschien een klein %tje licht. Denk aan een spiegellens waar een volledig optisch systeem midden in de lens zit en toch niet zichtbaar is.

          Comment


          • #6
            Re: Vervanging frontglas

            Ik heb een 45 mm voor de Mamya 645. Hier zitten grote krassen op en zelfs GATEN.
            Als je de lens ziet geef je er niet veel voor. Ik heb ze destijds voor weing geld gekocht. En... er is niets van te zien op de foto's.
            Het doet er natuurlijk geen goed aan, maar het moet al erg zijn eer dat je er last van hebt.

            Erger is schimmelaanslag aan de binnenkant van de lenzen. Daar krijg je een verzachting van het contrast en vermindering van scherpte. Kijk door de lens naar het licht toe. Schimmels zien eruit alsof er een spinneweb in je lens zit. Dit is nog te repareren, de lens moet volledig gedemonteerd worden en de lenzen gekuist. Kostprijs???????? ik weet het niet.

            Ik heb het ooit zelf gekuist. Bij een vaste brandpunt is het nog te doen, maar bij een zoom is het al wat moeilijker. Ik heb ooit mijn 80-200 f/4,5 van Nikon uit elkaar gehaald en gekuist. Maar met een modern AF-objectief waag ik me er niet meer aan.

            groetjes



            Luc

            Comment


            • #7
              Re: Vervanging frontglas

              Indien deze niet te diep zijn zou ik mij daar geen zorgen over maken, zeken niet met een 80-200 maar hier weeral eens het bewijs dat een beschermend frontglaasje zoals een uv filter, of de nieuwe NC filters van Nikon zeker geen overbodige luxe zijn, en heb je er in sommige gevallen toch eens last van (zoals bij sterke lichtbronnen in tegenlicht), neem er hem dan eens even af

              Comment


              • #8
                Re: Vervanging frontglas

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Indien deze niet te diep zijn zou ik mij daar geen zorgen over maken, zeken niet met een 80-200 maar hier weeral eens het bewijs dat een beschermend frontglaasje zoals een uv filter, of de nieuwe NC filters van Nikon zeker geen overbodige luxe zijn
                Dan heb je meteen meer kans op flare, maar dat moet iedereen zelf uitmaken als ze dat risico willen lopen. Zolang je maar weet dat je een verhoogd risico loopt.

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanging frontglas

                  Hmm alvast bedankt voor deze vele fijne reacties en goeie tip omtrent de chinese inkt !

                  Nu weet ik wel nog steeds niet wat zo een frontglas zou kosten

                  nuja, ik zal de lens eerst even testen en dan zie ik wel of het nodig is of niet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanging frontglas

                    Oorspronkelijk geplaatst door frednick Bekijk bericht
                    Nu weet ik wel nog steeds niet wat zo een frontglas zou kosten .
                    Bestek vragen bij Nikon hé

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanging frontglas

                      plaatsing inbegrepen schat ik het op 2 a 300 Euro.
                      Als je het al kan krijgen zo een glas.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanging frontglas

                        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        plaatsing inbegrepen schat ik het op 2 a 300 Euro.
                        Als je het al kan krijgen zo een glas.
                        ik denk ook dat dat nie echt een standaard operatie is, vervangen van het frontglas...
                        en als het dan wel zo is, gaat het je stukken van mensen kosten
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervanging frontglas

                          Mijn Nikon 17-35 2.8 heeft ook een klein krasje op zijn frontglas in het begin dacht ik er aan om het frontglas te laten vervangen en ik heb dan ook naar nikon gebeld en daar zeiden ze mij dat ik de lens naar hun moest brengen om een bestek te laten maken, want ze konden niet zomaar zeggen hoeveel het juist zou kosten.

                          Ik had echter niet veel zin om daarvoor de lens een hele tijd te moeten missen en ik heb dan maar wat zitten zoeken op het internet en ik ben toen dit tegengekomen. En daar zeggen ze dat wanneer het een 'oppervlakkig' krasje is, je het best zo laat en aangezien dat dat bij mij het geval was, heb ik dat dan ook maar gedaan.

                          Ondertussen de lens al veelvuldig gebruikt, maar op nog geen enkele foto heb ik ook maar iets gezien dat er op wijst dat er een krasje op de lens is

                          Maar als jij het frontglas uiteindelijk toch gaat vervangen, laat dan zeker iets weten, ivm hoeveel het juist gekost heeft. Want als het 'maar' 100€ kost dan zou het kunnen dat ik het in de toekomst misschien toch nog laat doen, waarschijnlijk dan wel meer om mezelf een goed gevoel te geven, dan dat het echt nodig zou zijn
                          Nice pen, bet you write good stories with it.
                          Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervanging frontglas

                            Post eens een foto van de schade en test het zelf gewoon eens uit. Het moet al ernstig zijn wil je het op de foto zien met zo'n telezoom.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vervanging frontglas

                              It's all in the mind - ik denk dat het inderdaad niet of nauwelijks merkbaar is, doch de ene kan er mee leven dat er krassen in de frontlens zitten en de andere niet. Ik zou er niet mee kunnen leven, maar misschien is dit onterecht.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X