Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

    Mijn pc draait op Windows XP sp2. Mijn fototoestel is een Canon Eos 20D.
    Geïnstalleerde software is PhotoShop Elements 2, PhotoShow deluxe3, Eosviewer,Canon Digital Eos Solutions Disk v8.0, RawEssentials, PhaseOneChecker. Mijn CF is een Sandisk ExtremeIII 4gb. Het uploaden van jpeg-bestanden is geen probleem, maar RAW-bestanden vind mijn pc niet, die laat hij op de CF staan, of heeft een melding in de aard van niet-passende bestanden. mijn 20D staat ingesteld op PTP voor transfer naar pc.
    Als ik mijn CF in de kaartlezer van mijn pc stop, wordt deze zelfs niet gedetecteerd. De kaartlezer vermeldt echter enkel 'Compactflash I/II'. Is dat de reden?
    Ik weet het, P.S. Elements 2 is niet meer recent, maar deze zat bij de camera, en daar wil ik graag wat ervaring mee opdoen.
    Iemand die mij kan helpen, waarvoor reeds mijn beste dank.
    Last edited by Albert Motard; 10 mei 2007, 19:12.
    The problem of the male brain:
    On the left side, there's nothing right.
    On the right side, there's nothing left.

  • #2
    Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

    PTP/WIA ondersteunt geen RAW; ook de WIA driver van Canon niet.

    Gebruik een kaartlezer ipv de camera met de PC te verbinden. Je koopt zo'n ding al voor 10 to 15 euro.

    Comment


    • #3
      Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotobewerking - Algemeen).
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

        Zet het communicatie protocol op "Normal" in de camera. Dan kan je met de Canon software wel degelijk RAW files downloaden rechtstreeks van je 20D.
        Bij mij lukt dat althans.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

          Aan Havezet:
          Citaat:"Gebruik een kaartlezer ipv de camera met de PC te verbinden. Je koopt zo'n ding al voor 10 to 15 euro."
          Mijn pc is 3 jaar oud, en is uitgerust met verschillende kaartlezers, o.a. CF I/II. Mijn cf is een type III van Sandisk, maar aangezien in de handleiding van mijn Eos 20D ook enkel de types I en II vermeld staan, en ik hiermee geen problemen heb om type III te gebruiken, denk ik niet dat dit de oorzaak kan zijn van de niet-herkenning. Zal een externe kaartlezer dan wel dit ype III herkenbaar maken voor mijn pc?

          Aan dleemans:
          Citaat:"Zet het communicatie protocol op "Normal" in de camera. Dan kan je met de Canon software wel degelijk RAW files downloaden rechtstreeks van je 20D.
          Bij mij lukt dat althans."

          Ik werk met windows XP SP2. De "Normal" word aangeraden voor windows 2000 en Windows ME. Voor XP staat in de Eoshandleiding 'PTP' aanbevolen.
          Ik probeerde de stand 'Normal' al uit, maar bij lukt het niet voor die RAW-bestanden.

          In ieder geval bedankt voor de reacties.
          The problem of the male brain:
          On the left side, there's nothing right.
          On the right side, there's nothing left.

          Comment


          • #6
            Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

            Oorspronkelijk geplaatst door Albert Motard Bekijk bericht
            Ik werk met windows XP SP2. De "Normal" word aangeraden voor windows 2000 en Windows ME. Voor XP staat in de Eoshandleiding 'PTP' aanbevolen.
            Ik probeerde de stand 'Normal' al uit, maar bij lukt het niet voor die RAW-bestanden.
            Ik heb ook WinXP SP2. Als ik 1 van mijn cameras aansluit, popt die EOS Utility op, en kan ik alle files downloaden, zowel .CR2, .CRW als .jpg.
            Ik heb wel een 2 maand terug ofzo al die Canon software eens upgedate naar de meest recente versies en mijn cameras zijn tevens voorzien van de meest recente firmware.
            Misschien ligt het daaraan ?
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Ik heb ook WinXP SP2. Als ik 1 van mijn cameras aansluit, popt die EOS Utility op, en kan ik alle files downloaden, zowel .CR2, .CRW als .jpg.
              Ik heb wel een 2 maand terug ofzo al die Canon software eens upgedate naar de meest recente versies en mijn cameras zijn tevens voorzien van de meest recente firmware.
              Misschien ligt het daaraan ?
              De firmware versie van mij is de 2.0.3
              Is jou versie recenter? Waar kan je die downloaden om je camera te upgraden?
              The problem of the male brain:
              On the left side, there's nothing right.
              On the right side, there's nothing left.

              Comment


              • #8
                Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

                Oorspronkelijk geplaatst door Albert Motard Bekijk bericht
                De firmware versie van mij is de 2.0.3
                Is jou versie recenter? Waar kan je die downloaden om je camera te upgraden?
                Mijn 20D heeft ook firmware 2.0.3, en dat is vziw de laatste versie. Daar zal het dan niet aan liggen.
                Misschien de Canon soft eens updaten, en dan vooral de 20D WIA driver.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Mijn 20D heeft ook firmware 2.0.3, en dat is vziw de laatste versie. Daar zal het dan niet aan liggen.
                  Misschien de Canon soft eens updaten, en dan vooral de 20D WIA driver.
                  Een gouden tip! Ik heb de wia driver 5.4.0 gedownload, heb en-passant Digital Photo Professional ook binnengehaald.
                  Met de nieuwe wia-driver kon ik de rawbestanden in een map plaatsen, en met Digital Photo Professional, Capture One kon ik die rawbestanden openen en bewerken.
                  The problem of the male brain:
                  On the left side, there's nothing right.
                  On the right side, there's nothing left.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan geen RAW-bestanden downloaden op mijn pc

                    Oorspronkelijk geplaatst door Albert Motard Bekijk bericht
                    Aan Havezet:
                    Citaat:"Gebruik een kaartlezer ipv de camera met de PC te verbinden. Je koopt zo'n ding al voor 10 to 15 euro."
                    Mijn pc is 3 jaar oud, en is uitgerust met verschillende kaartlezers, o.a. CF I/II. Mijn cf is een type III van Sandisk, maar aangezien in de handleiding van mijn Eos 20D ook enkel de types I en II vermeld staan, en ik hiermee geen problemen heb om type III te gebruiken, denk ik niet dat dit de oorzaak kan zijn van de niet-herkenning. Zal een externe kaartlezer dan wel dit ype III herkenbaar maken voor mijn pc?
                    CompactFlash type I/II en Sandisk Ultra II/Extreme III zijn twee totaal verschillende dingen. Het ene heeft te maken met de dikte van de kaart (flash is normaal type I, Microdrive meestal type II) en Ultra II/Extreme III zijn namen van producten die hun "generatie" of snelheid weergeven. Er bestaat trouwens geen CF type III.
                    pixelpusher

                    Comment

                    Working...
                    X