Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor Pentax K10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor Pentax K10D

    Ik twijfel tussen deze lenzen:
    Pentax FA J 75-300/4,5-5,6 AL 58mm
    Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Pen
    Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI Pentax/Sam
    Ik zou ze kunnen gaan uitproberen, maar ze hebben ze nooit tegelijk binnen. Dus ik zal moeten kiezen op papier. Heeft iemand 1 van deze lenzen?

  • #2
    Re: lens voor Pentax K10D

    Oorspronkelijk geplaatst door Loreley Bekijk bericht
    Ik twijfel tussen deze lenzen:
    Pentax FA J 75-300/4,5-5,6 AL 58mm
    Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Pen
    Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI Pentax/Sam
    Ik zou ze kunnen gaan uitproberen, maar ze hebben ze nooit tegelijk binnen. Dus ik zal moeten kiezen op papier. Heeft iemand 1 van deze lenzen?
    Sorry, 'k heb ze geen van de drie... maar...

    De Pentax FAJ reeks wordt door de meeste Pentax fans als de minste Pentax objectieven ooit beschouwd. Ik heb erg negatieve ervaringen met een Sigma en een Tamron in dezelfde range. Ok, m'n ervaringen zijn intss al enkele jaren oud (lees >10 jaar), maar ik lees nog steeds op fora dat vglbare objectieven van deze merken erg povertjes presteren.

    Nu is dat allemaal erg relatief, en kan je de meeste onscherpte vermijden door ze nooit met helemaal open diafragma te gebruiken (i.e. minstens op f/8).

    De Sigma en de Tamron hebben wel het voordeel tov de Pentax die je voorstelt omdat ze beide digitale coating hebben. Of dat echt een verschil maakt is wat anders. Ik merkte intss dat oud glas dat goed was, nog steeds erg goed is ondanks gebrek aan digitaal vriendelijke coating. Kiezen tss Sigma en Tamron... dan ga ik toch maar voor de Tamron. Sigma is me te berucht voor z'n scherpstel- en belichtingsonnauwkeurigheid.

    Kijk eens of je geen Pentax FA80-320 kan vinden, die zou een ietsje beter moeten zijn. Moest ik een telezoom tot 300mm in die prijsklasse zoeken, dan zou ik daarvoor gaan.

    Alternatief is die 300mm te vergeten en een telezoom tot 200mm kopen. Daar hebt je m.i. meer keuze en bovendien meer kwaliteit voor je geld... Maar ik denk dat je die afweging al maakte?

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: lens voor Pentax K10D

      Oorspronkelijk geplaatst door Loreley Bekijk bericht
      Ik twijfel tussen deze lenzen:
      Pentax FA J 75-300/4,5-5,6 AL 58mm
      Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Pen
      Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI Pentax/Sam
      Ik zou ze kunnen gaan uitproberen, maar ze hebben ze nooit tegelijk binnen. Dus ik zal moeten kiezen op papier. Heeft iemand 1 van deze lenzen?
      Onlangs heb ik even met de Sigma kunnen werken.
      Ik vond het echt wel een lens die heel veel biedt voor haar prijs.

      Kijk misschien hier eens voor meer info over de Sigma:
      photozone Sigma
      Voor de Tamron heb ik niet echt een goede review gevonden. Als je ze in de winkel kan gaan proberen, dan lijkt me dat de beste manier om na te gaan of ze voor jou voldoet.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: lens voor Pentax K10D

        De Sigma kwam onlangs er goed uit in test in een Engles blad van 70-300 objectieven. 1 en 2 waren de Nikon en Canon met trilreductie en dan de Sigma.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: lens voor Pentax K10D

          Ik zou voor de Sigma gaan

          Comment


          • #6
            Re: lens voor Pentax K10D

            Bedankt, ik weet genoeg

            Comment


            • #7
              Re: lens voor Pentax K10D

              Oorspronkelijk geplaatst door Loreley Bekijk bericht
              Bedankt, ik weet genoeg
              Hallo,

              ik heb zelf de K10d met daarbij o.a. de Sigma APO 70-300 mm, 4-5,6 - Macro Super (mondjevol tegenwoordig! ) en ben daar zeer tevreden over.
              Goede scherpte, maar natuurlijk niet vol open.
              Als je kijkt naar de prijs, dan is dit zeker een goede deal.
              Succes.
              grtz.
              Henri

              Comment


              • #8
                Re: lens voor Pentax K10D

                Ik heb ook de K10D met de Sigma 70-300 Apo, ben ook zeer tevreden.

                Had in de winkel de gelegenheid om zowel de sigma als de tamron uit te proberen. De tamron voelde minder dan de sigma en voor zover ik het op de display kon zien, had de sigma ook betere kleuren wanneer ik hem op volle zoom gebruikte.

                Gebruik deze lens vooral om sportfoto's te maken (voetbal en wielrennen) en een 70-200 2.8 is voor mij momenteel nog qua prijs te hoog gegrepen. Ben dan ook volledig tevreden met mijn 70-300.

                Ik hoor vaak dat hij niet echt snel scherpstelt met minder licht, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet echt last van. Ben ook meer een mooi weer fotograaf !!

                Comment

                Working...
                X