Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie-vraag Canon oud EF-->EOS Digi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Newbie-vraag Canon oud EF-->EOS Digi

    Hallo,
    Ik ben hier nieuw en wil gelijk toch eens ff binnenvallen met de volgende,misschien wat simpele vraag !
    In de jaren '80 had ik mij als opvolger van m'n Canon Ftb QL een EOS600
    aangeschaft met een paar EF lenzen.
    De interesse was wat gaan liggen later maar nu ben ik terug weer zinnens
    om de draad weer op te pakken met een Digitale EOS.

    Daar ik echter niet meer heel up-to-date ben met het hele digitaal gebeuren
    heb ik hier de vraag of mijn oude jaren 1980-90 EF lensen (gewone+USM)
    van m'n EOS600 ook allemaal passen op bvb.een 400D,350.....

    Zoja,zijn er beperkingen bij het gebruik van deze oude lenzen of gaat dit 100%
    perfect .
    Ik had al wat gehoord dat dit zou kunnen maar wil toch wat zekerheid .
    En wat met m'n EZ420 flits ?

    Groet,
    Eric
    Groet,

  • #2
    Re: Newbie-vraag Canon oud EF-->EOS Digi

    EF lenzen zijn ingevoerd met het EOS-systeem

    Alle EF lenzen van de vroegere "film"cameras werken op alle latere EOS cameras, ook de digitale

    Wanneer je een zgn "crop" camera hebt (om het eenvoudig te houden de 300D, 350D, 400D, 20D of 30D) moet je de brandpuntsafstand met 1,6 vermenigvuldigen

    Je kan dus beginnen met je oude lenzen
    Veel kans is dat het zgn "consumer" lenzen zijn, die prima voldeden voor vakantiefotos op 10x15cm, maar een beetje gaan tegenvallen op een 10 migapixel digitale camera

    Met de zoekfunctie op dit forum kom je veel te weten

    Welkom en veel plezier

    Comment


    • #3
      Re: Newbie-vraag Canon oud EF-->EOS Digi

      Je objectieven zullen inderdaad zonder problemen werken. Dat van de crop-factor is inderdaad iets om rekening mee te houden. Vooral voor de breedhoek kan dit wat vervelend zijn. Op analoge SLR's is 28mm breed genoeg, maar op een digitale EOS wordt een 28mm brandpunt als het ware een 45mm objectief (wat vaak niet meer breed genoeg is). Dat is de reden dat je tegenwoordig zo veel 17mm/18mm brandpunten ziet (die komen namelijk overeen met 27mm/29mm).

      En je flitser zal op zich wel werken, maar enkel in manuele mode (moet je dus zelf de instellingen in de flitser invoeren). Enkel de nieuwere "EX"-flitsers (bij Canon) werken in automatische mode op digitale EOS-camera's.
      1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

      Comment


      • #4
        Re: Newbie-vraag Canon oud EF-->EOS Digi

        Ok bedankt ,dan weet ik toch al wat meer,nog een laatste vraag in het beginnelingshoekje voordat ik me een D-Canon aanschaf,mijn vorige was dus een EOS6oo waarvan ik uitermate zéér tevreden was,wat is nu in Digi-EOS zowat de equivalent van die 600 of is die vergelijking niet meer mogelijk ?
        Groet,

        Comment


        • #5
          Re: Newbie-vraag Canon oud EF-->EOS Digi

          Alles wat die 600 kon, kan een 400d nu ook. De 400d weegt iets minder. Voor meer robuust ga je naar de 30d of 5d, en als het om mee te gooien is, de 1Dn.
          Als je kleinbeeld wil blijven denken, de 5D!
          Last edited by Koen Bé; 14 mei 2007, 22:39.
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment

          Working...
          X