Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm 2.8 macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150mm 2.8 macro

    Hi folks, ben sinds enkele dagen trotse bezitter van vermelde lens.
    Toch enkele vraagjes.
    Heb vandaag geprobeert om een paar macro opnamen te maken, van bloemen bedoeling was de meeldraden te fotograferen, nu was dit vrij moeilijk om juist scherp te stellen op die meeldraden, eigelijk is het me niet gelukt. Zelfs niet met statief
    Ik heb gewerkt met f2.8 met verschillende sluitertijden en flashSB600 op een D70. Ik heb manuele focus gebruikt de automatische focus heeft het soms moeilijk om scherp te stellen.
    Nog een bijkomend vraagje ik draag normaal een bril om te lezen scherpstellen doe ik meestal zonder bril met bril vind ik het nogal lastig
    Is dit precieze scherpstellen misschien niet mogelijk met 2.8?
    Graag jullie tips en tricks
    Bedankt

  • #2
    Re: Sigma 150mm 2.8 macro

    Voor scherpe macro opnamen zal je toch kleinere diafragmawaarden moeten gebruiken.
    Probeer eens met f8 of kleiner.

    mvg

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150mm 2.8 macro

      F2.8 is wel heel wijd, de scherptediepte gaat dan, afhankelijk van de afstand tot je onderwerp, zéér beperkt zijn. M.a.w. je gaat in voorkomend geval mss wel de kop van een meeldraad scherp krijgen, maar verder niks meer. Zie dus eens heel goed op je foto op 100 % of je echt geen scherpe punten vindt.
      Een ander probleem kan liggen in de dioptrie van je zoeker : als je manueel scherpstelt moet je er best wel voor zorgen dat je zoeker juist op je ogen afgesteld staat. Normaal gezien zit er onder de rubber bescherming van de zoeker van de meeste body's een knopje om de dioptrie van je zoeker aan te passen aan je ogen.
      En een derde probleem tenslotte is dat macrofotografie één van de technisch moeilijkere onderdelen van de fotografie is, het vergt toch wel wat oefening om een degelijke macro te maken.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150mm 2.8 macro

        Zoals gezegd moet je zeker bij een macro van de meeldraden van bloemen met een klein diafragma werken wil je enkele millimeters scherpte diepte krijgen. Bij gaande foto zit een insect van 4 mm lang op de meeldraden van een boterbloem, je ziet zelfs het stuifmeel op zijn lijf. Het diafragma is f/8 en met een sigma macro 105 mm + 2x convector gemaakt. Handmatig scherp gesteld.
        Met de sigma macro 150 mm moet het nog beter en eenvoudiger kunnen daar die een snellere autofocus hebben en minder gaan pendelen.





        Last edited by Binnenuit; 10 mei 2007, 12:49.

        Comment

        Working...
        X