Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lacie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lacie

    past wel niet in dit forum, maar ik krijg het nergens kwijt.
    probleem :
    ik heb een backup van mijn foto's van 2003 tot en met 2006 op een externe lacie-HD
    alles stond er op maar als ik nu op 2004 klik, verschijnt er niets meer, wel de melding "de externe schijf dient geformatteerd, uitvoeren ?"
    wat nu kleine man ?

  • #2
    Re: lacie

    Rustig blijven maar zo snel mogelijk de rest van uw schijf backupen op iets anders.

    Comment


    • #3
      Re: lacie

      toch niet toevallig een LaCie Big Disk ?
      Buurman van me iets gelijkaardigs voorgehad ( bij hem niets meer zichtbaar op de schijf . Met recoverysoftware alles kunnen redden.
      Probeer eerst eens
      Start / uitvoeren / CMD / chkdsk *: /F
      ( wwarbij * de driveletter is die je mobiele schijf gekregen heeft )
      Succes gewenst
      Nikon D70 en Nikon Coolpix 8700 / 18-70DX / 70-300 / Nikkor Macro 105 / SB600

      Comment


      • #4
        Re: lacie

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotobewerking - Algemeen).
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: lacie

          Hopelijk ben je geleerd en ga je nooit meer één harde schijf nog vertrouwen om een archief te bewaren...

          Ik heb me onlangs bezig gehouden met m'n eigen archief dat tot nu toe ook maar op 1 harddisk stond. Terwijl je tegenwoordig eigenlijk voor nog geen 400 euro alles in huis kan halen om een groot archief (500GB) veilig te stellen:
          - 3x 250GB sata harddisks (WD RE serie met 5 jaar garantie)
          - 1x 500GB externe harddisk
          - 1x raid controller of onboard raid controller

          Ik heb met de 3x 250GB een RAID5 gemaakt, dat geeft 500GB veilige ruimte (wel niet zo snel met een software raid maar dat interesseert me niet, ik haal nog zo'n 45MB/sec constante snelheid). Er mag 1 harddisk uitvallen zonder data te verliezen, parity informatie wordt over de 3 harddisk gespreid in raid5 zodus de ene ontbrekende harddisk kan terug opgebouwd worden als er een nieuwe wordt geïnstalleerd. Minstens 1x per week maak ik een backup op de externe harddisk die ik niet aangekoppeld laat maar het liefst in de koffer van de auto leg zodag bij brand m'n belangrijkste data daar nog is.

          Ik heb Outlook ingesteld dat m'n emailmappen (ondertussen al zo'n 5GB) ook op die raid staan en dus ook mee in de externe backup zitten, zelfs m'n favorieten heb ik kunnen verplaatsen naar de raid.

          Lacie: kijk op de website van Lacie voor firmware updates maar wees voorzichtig (backup nemen)
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

          Comment


          • #6
            Re: lacie

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
            Hopelijk ben je geleerd en ga je nooit meer één harde schijf nog vertrouwen om een archief te bewaren...
            De TS schrijft toch dat de backup op de lacie staat?

            Comment


            • #7
              Re: lacie

              Als je de bestanden nog hebt op een andere schijf, dan zou ik eerst beginnen met zo snel mogelijk een nieuwe schijf te kopen en daar een nieuwe back-up op maken (ze zijn gelukkig niet meer zo heel erg duur).

              Daarna zou ik pas beginnen prutsen aan die "defecte" harde schijf. Ik heb hier al wat gelezen over een defecte externa harde schijf waardoor er bij het kopieren ook problemen optraden in de harde schijf van de pc zelf. In dat geval ben je alles kwijt als er geen extra back-up gemaakt is.

              Als je die schijf toch nog in orde krijgt, dan kan die daarna dienen als extra back-up, die je dan best nog op een andere plaats bewaart (ik heb ook een back-up in de garage liggen).

              In mijn pc zit ook nog een aparte HD die alleen dient voor foto's, dat is ook iets veiliger dan één HD waar de programma's en alle bestanden tegelijk opstaan. De harde schijf met de foto's moet dan niet zo veel werken, en dan gaat ze (hopelijk) langer mee.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: lacie

                Oorspronkelijk geplaatst door romama Bekijk bericht
                past wel niet in dit forum, maar ik krijg het nergens kwijt.
                probleem :
                ik heb een backup van mijn foto's van 2003 tot en met 2006 op een externe lacie-HD
                alles stond er op maar als ik nu op 2004 klik, verschijnt er niets meer, wel de melding "de externe schijf dient geformatteerd, uitvoeren ?"
                wat nu kleine man ?
                Het is een backup up dus geen nood aan de man zou ik zeggen. Controleer eerst of je originelen nog beschikbaar zijn! Indien dat het geval is dan kan je een aantal optie's volgen die hierboven ook al gegeven zijn.


                Indien je originelen NIET meer beschikbaar zijn dan zou ik helemaal niks met die disk doen totdat je ergens voldoende opslag hebt om een volledige backup te kunnen maken. Daarna met recover software aan de gang gaan en je terug gevonden foto's meteen op die nieuwe schijf plaatsen.

                En vooral *NIKS* schrijven naar die disk !!

                Succes ermee.
                Last edited by Willem.; 11 mei 2007, 09:02.
                Ik ben er klaar mee.

                Comment


                • #9
                  Re: lacie

                  Hij geeft geen antwoord meer... ik heb zo de indruk dat het niet echt een backup was maar z'n archief zelf...
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                  Comment

                  Working...
                  X