Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

    Toevallig kwam ik op deze site terecht, waar men een kleine bespreking doet van de Sigma 50-150. Lees verder hier.

  • #2
    Re: Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

    Spijtig het is in het engels
    Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
    Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

      Oorspronkelijk geplaatst door dany10 Bekijk bericht
      Spijtig het is in het engels
      zal ik je even helpen (verveel me toch)

      January 2007 ik heb juist mijn (kleine) bonus gekregen, ik verveel me dood en heb besloten een reisje te doen naar foto konijnenberg. mijn portefuille begon te zweten en rammelen alvorens ik thuis ben vertrokken.. yay

      ik ging ernaartoe met het doen om de nieuwe sigma 50-150 te testen en eventueel te kopen. de lens heeft een constant maximaal diafragma van f2.8. op mijn nikon d70s word de 50-150 eigenlijk 75-225mm. volgens specificaties is de minima scherpstelafstand 1 meter maar van ervaring raad ik toch minimaal 1.50meter aan

      bouwkwaliteit is uitstekennd, veel plastic maar een stevig gevoel en geen enge/krassende geluiden. gewicht iets onder de 800 gram en geen tripod mount (en geen mogelijkheid om er een te installeren)
      beide zoom en focus zijn intern dus het voorste element draait nooit en de lens blijft altijd evengroot (word niet langer).
      de zoom en focus ring zijn ongeveer dezelfde grote en zijn gedempt. de lens mount zelf is van metaal gemaakt en het lijkt alsof deze kwaliteitslens gemaakt is om een eeuwigheid mee te gaan. de filtermaat is 67mm en is een veel gebruikte maat dus is je kan waarschijnlijk een hoop filters hergebruiken

      de scherpstelling word aangedreven door een HSM motor in de lens zelf als alternatief van de schroevedraaiermethode van oudere lenzen.
      de Sigma HSM is erg snel en stil , en bied de mogelijkheid om in auto focus mode toch nog manueel scherp te stellen. (manual override)

      optisch is deze lens erg scherp tenzij met vol diafragma en op zn uiterste tele limieten (f2.8 @ 135mm en verder) maar zelfs dan is de scherpte erg goed. er is lichte vignettering te bekennen in de hoeken. sommige mensen houden ervan, andere niet. ik heb het gevoel dat het een toegevoegde waarde geeft maar het blijft iets wat niet zou mogen.

      het pakket bevalt de lens, 2 covers, een cylindrische lens kap en een erg mooie draagtas die tegen een stootje kan

      ik hou het meeste van deze lens vanwege zijn bruikbaar lensbereik en de grote opening/diafragma. een ideale combinatie voor portretten en evvent fotografie. ik gebruik het meermaals voor "city parades" en ik kan met het telegebied mensen hun gezicht fotograferen. aan de andere kant kan je met 50mm een volledig lichaam fotograferen op 10 meter of minder... lekker


      en dan de comments
      Comment from Filip
      Time: May 9, 2007, 10:25 am
      ik zag de foto's op uw website dat u genomen had in Zolder, er zitten fotos bij die heel scherp zijn. ik hoop deze lens in actie te zien met een model.
      misschien kan je binnenkort portretfotos maken van een model waar ik mee samenwerk

      hoeveel heb je voor deze lens betaald en denk je dat hij tegen de nikon 70-200VR van nikon opkan ,want ik denk eraan eentje te kopen

      Comment from Koen
      Time: May 9, 2007, 1:15 pm
      op mijn website heb ik veel foto's staan die met deze lens zijn gemaakt, maar er zijn er maar enkele bij van mensen dus ik denk dat je moet wachten tot ik de kans krijg om een model te shooten

      over de prijs, de lens was iets onder de 600 euro wat bijna een derde is van de nikon 70-200VR. ik heb de sigma 50-150 gekocht omdat elke andere 70-200 (sigma,nikon) is de groot en te zwaar voor mijn gebruik en uiteraard het beperkte budget. als ik het geld zou hebben zou ik toch voor de nikon 70-200vr gaan. alsook vind ik bereik van deze lens erg goed. meer bruikbaar dan de 70-200 welke teveel wide end heeft
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

        Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
        denk je dat hij tegen de nikon 70-200VR van nikon opkan
        Ik heb de Sigma 50-150 korte tijd in mijn bezit gehad, viel erg tegen met f2.8 voor concertfotografie. Zelfs in een grote zaal (Ahoy in Rotterdam) met een grote lichtshow. Ik heb nu een Nikkor 70-200VR. Dat is echt een wereld van verschil, de ruim driedubbele prijs meer dan waard.

        De Sigma is wel een fijne lens als er genoeg licht is. Maar bij weinig licht minder geschikt.
        De 70-200VR is veel sneller , scherper maar ook veel zwaarder
        www.rainbow-eyes.nl
        www.utrecht-roxx.nl

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

          bedankt
          Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
          Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

            @Rainbow Eyes

            De Nikkor 70-200VR en de Sigma 50-150mm F2.8 EX hebben allebij een continue diafragma van 2.8 zover als ik het kan vinden.

            Naar mijn idee krijgen deze beide lenzen dezelfde hoeveelheid licht binnen en daarmee maakt het geen verschil of je de ene lens meeneemt of de andere qua sluitertijd.

            Nu het punt "VR" wat naast de brandpuntsafstand het verschil is tussen deze lenzen ( buiten bouwqualieteit vignetering ed. t gaat hier bij mij even om lichtgevoeligheid en sluitertijd )

            dit heeft er alleen mee te maken dat je tijdens langere sluitertijden nog een niet bewogen foto kan maken.
            maar als je bijv de sigma en de nikon op statief zou gebruiken is dit verschil niet meer relevant aangezien alleen je eigen beweging teniet gedaan word.

            minder licht resulteert bij beide lenzen in een langere sluitertijd of hogere iso, alleen de nikon kan je langer uit de hand fotograferen.

            wil je de lichtshow bevriezen of de artiesten niet als een wazige veeg op je foto krijgen zul je daar een nog lichtsterkere lens voor nodig hebben aangezien de vr dit niet gaat oplossen.

            Dit is geen kritiek op de nikon lens hoor, deze is erg goed maar zo denk ik dat het wat begrijpelijker is voor mensen die dit niet weten aangezien je met vr niet alle licht en bewegingsproblemen oplost.

            mocht ik ergens in deze tekst iets verkeerd gezegd hebben of foute info gegeven dan hoor ik dit graag ( wil zelf ook geen foute info verspreiden )


            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              @Rainbow Eyes

              De Nikkor 70-200VR en de Sigma 50-150mm F2.8 EX hebben allebij een continue diafragma van 2.8 zover als ik het kan vinden.

              Naar mijn idee krijgen deze beide lenzen dezelfde hoeveelheid licht binnen en daarmee maakt het geen verschil of je de ene lens meeneemt of de andere qua sluitertijd.

              Nu het punt "VR" wat naast de brandpuntsafstand het verschil is tussen deze lenzen ( buiten bouwqualieteit vignetering ed. t gaat hier bij mij even om lichtgevoeligheid en sluitertijd )
              In theorie heb je gelijk 2.8 is 2.8. Maar de Sigma is op 2.8 erg soft naar mijn mening, wil je echt scherpe foto's maken met de Sigma dan heb je echt f3.5 of f4.0 nodig.

              De Nikon is op f2.8 superscherp, ook bij lastige lichtomstandigheden, de VR is natuurlijk heel erg behulpzaam hierbij. Hiermee kan je 3 stops lager gaan dan zonder VR. En de kwaliteit van het glas speelt natuurlijk ook mee. En dat van Nikon is echt superieur. Niet dat de Sigma slecht is hoor. Ik heb ook een Sigma 24-70 f2.8 en daarvan vind ik dat hij een stuk beter prestreert op het grootste diafragma (2.8) dan de 50-150.

              De Sigma 50-150 was voor mij niet echt bruikbaar voor indoor concert fotografie, maar voor de rest is het wel een hele fijne lens. Dus het is ook afhankelijk van het soort fotografie waarvoor je deze lens wilt gebruiken. Voor portretfotografie kan dit heel goed een superlens zijn.

              Hopelijk geeft dit weer een beetje meer duidelijkheid.
              www.rainbow-eyes.nl
              www.utrecht-roxx.nl

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM : First impressions

                Het feit alleen al dat Nikon het zich op één jaar tijd kan permiteren om de 70-200 AFS-VR met 30% op te slaan zegd veel zeker

                Comment

                Working...
                X