Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera instellingen (pas op 3 foto's)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera instellingen (pas op 3 foto's)

    Hallo forumleden,

    Het afgelopen weekend heb ik een reeks foto's gemaakt met mijn nieuwe Fuji 602Z waarin ik telkens dezelfde foto heb gemaakt (vanaf statief) met telkens een andere insteling van de camera. Eenmaal thuisgekomen vielen mij bepaalde dingen op waar ik hier de voorbeelden van heb bijgezet (ik hoop dat ik in het goede forum zit). Alle foto's zijn gemaakt in de programma stand. De bovenste foto geeft het beeld zoals verkregen met de belichtingsmeting op "Multi". De tweede foto met de belichting op "Average". Deze beide foto's zijn gemaakt met de witbalans op "auto". De derde foto is weer gemaakt met de belichtingsmeting op "Multi", maar nu met de witbalans op "Schaduw". De foto's zijn binnen een minuut na elkaar gemaakt, de zon stond schuin van voren aan de rechterzijde (ongeveer op 2 uur).

    Wat mij opviel is dat de foto gemaakt met de belichting op "Average" een, in mijn ogen, veel beter beeld gaf, met name goed te zien in de takken tegen de lucht. Rondom de takken lijkt veel minder kleurafwijking (chromische abberatie?) zichtbaar dan in de andere 2 opnames. Van die 2 vind ik degene met de witbalans op schaduw dan weer beter dan de andere.

    Mijn vragen zijn: is dit een bekend gegeven voor dit type opnames, m.n. dat dit soort opnamen zich beter lenen voor een average belichting en dat dat zo goed is terug te zien in de kleurafwijking cq gekozen witbalans.

    Voorkom je dit door altijd de witbalans zelf te meten en die toe te passen?

    En als laatste, is een foto zoals de eerste op relatief eenvoudige wijze via b.v. photoshop aan te passen tot de tweede (mij lukte het niet zo 1, 2, 3).

    Voorwaar een heel verhaal weer, maar we proberen zoveel mogelijk te leren he....

    Alvast bedankt voor de genomen moeite, Groeten, Eric



    Groeten, Eric

    Nikon Coolpix 8800
    Fuji S602 Zoom

  • #2
    De 2e is inderdaad de mooiste foto! Een goede ook.
    In photoshop zou je met levels/curves iets aan de contrasten kunnen doen.

    Average - berekent de gemiddelde belichting over de hele foto. De andere methoden - ik ken jouw camera niet - meten vooral het centrum gedeelte, die is in deze foto nogal donker en daardoor wordt de foto ietswat overbelicht.

    http://www.steil.nl/fotolog

    Comment


    • #3
      ik gebruik meestal ook average als lichtmeting, af en toe spot.

      nu, witbalans:'auto' gebruik ik NOOIT. ofwel de programmastanden (gloeilamp, zon, bewolkt en 1-2-3 (wat me meest correct lijkt)) ofwel neem ik een custom white balance (helemaal onderin in menu), wat nog het beste resultaat oplevert (uiteraard!).

      de programmastand P is een goede keuze en levert knappe foto's af, verkiesbaar boven de ook weer relatief zwakke 'auto'-stand.

      Veel plezier ermee.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

      Comment


      • #4
        de tweede is inderdaad de beste en infeite logisch ook, als je average neemt (lichtmeting) word er veel meer rekening gehouden met de lucht, zeker in die omstandigheden is dit belangerijk omdat er maar een klein deel lucht op de foto staat, zo word er normaal geen of weinig rekening gehouden met de lucht en heb je snel een overbelicht stuk.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          als je average kiest, kiest ie voor een 'gemiddelde' lichtmeting van je hele beeld dus er wordt zeker niet 'veel meer rekening gehouden met de lucht'.

          overigens doet multiple ook een gemiddelde meting, maar niet over het hele beeld, maar op 'meerdere'(multiple) punten, een soort veelvoudige spot dus. In je handleiding staat geloof ik wel een schema waar deze punten liggen.
          Bij duurdere toestellen (dslr) zijn deze punten vaak manueel in te stellen.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #6
            op welk tijdstip is de foto genomen? Op de dag? Dan vind ik de 3e foto het mooist en natuurlijkst. Dan is de 2e foto echt te donker. De1ste foto vind ik het minst.
            EP

            Comment


            • #7
              Hallo allen,

              Eenieder die heeft gereageerd alvast bedankt voor de genomen moeite.

              @eppie: de foto's zijn genomen rond half drie 's middags. Ik ben met je eens dat de middelste foto wat donker is voor dat tijdstip, dit is echter gemakkelijk aan te passen. In dit geval ging het me erom de verschillen weer te geven tussen de verschillende instellingen en wat me voornamelijk stoorde was de kleurzweem die in de takken van de bomen is terug te vinden.

              @tom314: de autostand zal ik nooit gebruiken denk ik, die heb ik zelfs vergeten mee te nemen in de hele serie.... De handleiding zegt relatief weinig over de multimeting. Het zou een soort intelligente meetmethode zijn waarin het hoofdonderwerp goed belicht zou worden. Voor zover ik foto's heb werkt het inderdaad heel goed bij personen e.d., als er echt een hoofdonderwerp is dus. In het geval van landschappen dus kennelijk niet. Wellicht dat de verklaring van Fredericrom dit goed beschrijft hoewel ik het verschil in kleurbalans nog niet erg begrijp.
              Ik zal zeker verder experimenteren met de witbalans instellingen, weer heel iets anders dan analoog en kennelijk is alles achteraf toch nog niet zo gemakkelijk bij te werken als ik in mijn eerste onschuld dacht...

              @merlijn: Met levels en curven is het contrast wel goed te krijgen, maar die blauwe kleurzweem in de takken stoort me en die krijg ik er niet uit

              Groeten, Eric
              Groeten, Eric

              Nikon Coolpix 8800
              Fuji S602 Zoom

              Comment

              Working...
              X