Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

    Zoals in de titel vermeld, zit ik met een euveltje op m'n D70 (september 2003 gekocht). Als ik de DOF-preview knop indruk, gaat de spiegel omhoog. Heeft iemand dit al eens voorgehad? Ik heb een search gedaan met verschillende trefwoorden maar vond er hier niks van terug. Ook de handleiding maakt me niet wijzer.

    Het gebeurt onafhankelijk van de lens die op de camera zit, en als ik de DOF-preview knop lang genoeg ingedrukt houd, en dan onmiddelijk erna er opnieuw op druk, werkt het wel zoals het moet. Waarna bij de volgende poging gewoon de spiegel weer meeklapt. Slecht contact ergens? 't Is wel vrij irritant, want zeker in macro is dat een waardevol knopje.

    Waar ik vooral mee inzit: als m'n spiegel mee opklapt, komt er dan licht op de sensor (of zit daar nog een sluitergordijn voor)? Want als er (relatief lang) licht op valt kan ik me voorstellen dat dat niet ideaal is voor de sensor. En dan gebruik ik dat knopje best niet tout-court.

    Ik durf 'm nog niet binnen doen voor reparatie omdat ik m'n camera momenteel niet te lang kan missen, maar ik hoor hier toch graag wat jullie ervan denken...
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

  • #2
    Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

    Voor je sensor moet je zeker geen schrik hebben, de sluiter zit hier namelijk voor en normaal blijft die weg gesloten.

    Hoe het komt dat dit gebeurt weet ik echter niet, en een oplossing heb ik ook niet

    Comment


    • #3
      Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

      voor alle zekerheid toch maar eens controleren als het sluitergordijn dicht blijft.

      Paul

      Comment


      • #4
        Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        voor alle zekerheid toch maar eens controleren als het sluitergordijn dicht blijft.
        Ja, idd, maar hoe controleer ik dat best? Zonder lens op de body werkt het knopje niet... Ik moet wel zeggen dat het knopje indrukken en loslaten hetzelfde geluid geeft als het nemen van een foto Of maakt het sluitergordijn minder/geen geluid?

        't Zal misschien toch veiliger zijn om het knopje voorlopig niet te gebruiken
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

          ik ken je probleem niet gezien ikzelf een 400D heb maar heb op de dpreview forums eens gezocht en vrees dat je je camera zal moeten opsturen.

          Check deze link :

          Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


          Da's het resultaat van zoekopdracht : mirror D70 dof
          in het D70 forum...

          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
          Ja, idd, maar hoe controleer ik dat best? Zonder lens op de body werkt het knopje niet... Ik moet wel zeggen dat het knopje indrukken en loslaten hetzelfde geluid geeft als het nemen van een foto Of maakt het sluitergordijn minder/geen geluid?

          't Zal misschien toch veiliger zijn om het knopje voorlopig niet te gebruiken
          DOF knop indrukken en lens afschroeven?
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            ik ken je probleem niet gezien ikzelf een 400D heb maar heb op de dpreview forums eens gezocht en vrees dat je je camera zal moeten opsturen.
            Bedant voor't opzoekwerk. Daar had ik niet gekeken. Het is dus vrij duidelijk, zal in reparatie moeten gaan. 'k Ga wel wachten tot na de zomer denk ik, en het knopje voorlopig gerust laten.

            In een meer komische noot wordt op de dpreview forums geduid op het feit dat de apparaten met deze malfunctie de enige D70 toestellen zijn met "mirror lock up" functie
            Last edited by ThierryM; 9 mei 2007, 14:49.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

              Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
              Waar ik vooral mee inzit: als m'n spiegel mee opklapt, komt er dan licht op de sensor (of zit daar nog een sluitergordijn voor)? Want als er (relatief lang) licht op valt kan ik me voorstellen dat dat niet ideaal is voor de sensor. En dan gebruik ik dat knopje best niet tout-court.
              Een sensor verslijt niet doordat er licht opvalt. Een overbelichte foto is niet slecht voor een sensor, enkel een verknoeide foto. (Waar komt die mythe toch vandaan?) Bedenk dat de sensoren van filmcamera's, ook CCD of CMOS, anders wel heel snel zouden slijten.

              Let wel, op extreme lichtbronnen te lang belichten kan wel slecht zijn, maar dan door ontwikkeling van hitte op glasoppervlakken en de sensor. Seconden lang belichten op de zon is dus slecht. Een correcte belichting op de zon (met zonnefilter!!) is dan weer perfect veilig. Normale onderwerpen leveren niet genoeg vermogen om zelfs maar lokaal voor oververhitting te zorgen.

              De slijtage waar je je zorgen over moet maken is de mechaniek van de sluiter en de spiegel, die vele tienduizenden shots zouden moeten meegaan.

              Koen
              Last edited by Kentari; 9 mei 2007, 17:18.
              Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
              http://www.koenvangorp.be

              Comment


              • #8
                Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                Ja, idd, maar hoe controleer ik dat best? Zonder lens op de body werkt het knopje niet... Ik moet wel zeggen dat het knopje indrukken en loslaten hetzelfde geluid geeft als het nemen van een foto Of maakt het sluitergordijn minder/geen geluid?

                't Zal misschien toch veiliger zijn om het knopje voorlopig niet te gebruiken
                het schijnt een bug te zijn bij de D70. Probeer eerst eens te (laten) upgraden naar de software van een D70s.
                Even in discussiegroepen gezocht onder shutter, DOF, nikon D70 en :

                "Just as it says above, press the DOF button quickly several times. It is
                very random, but you will hear it. If you hold the button down just at the
                right time the mirror will stay up. It's just luck really as it's too fast
                to suddenly hold down when you hear it.
                If you manage to do it, then remove the lens while still holding the button
                you will see the mirror is up but the shutter is closed. "

                Paul

                Comment


                • #9
                  Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kentari Bekijk bericht
                  Een sensor verslijt niet doordat er licht opvalt. Een overbelichte foto is niet slecht voor een sensor, enkel een verknoeide foto. (Waar komt die mythe toch vandaan?)
                  'k Denk dat het een beetje instinctief is.. Je gaat er toch steeds van uit dat zoiets lichtgevoelig is hé. Bedankt voor de opheldering

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  het schijnt een bug te zijn bij de D70. Probeer eerst eens te (laten) upgraden naar de software van een D70s.
                  Even in discussiegroepen gezocht onder shutter, DOF, nikon D70 en :

                  "Just as it says above, press the DOF button quickly several times. It is
                  very random, but you will hear it.
                  Bij mij gebeurt het eerder in regel dan per uitzondering.. Maar 't is gelukkig toch iets vrij onschuldig.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                    Ik heb exact hetzelfde met mijn D70! Is binnengeweest ter herstelling (tijdens garantie) daarna is het gemaakt geweest maar daarna terug van dat.

                    Loop er intussen al meer dan 1 jaar mee rond maar stoort me absoluut niet, ik gebruik die knop toch niet, viewfinder van D70 is iets te klein om echt goed te zien of het exact scherp is.

                    Bij Procirep zeggen ze dat het 200 euro kost om te maken, hoeft dus niet voor mij
                    Gallery: http://www.fotogallerij.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                      Ach, als het dat maar is. Ik doe vanavond m'n D200 binnen omdat AF niet meer werkt. (ja, de MF/AFS/AFC knop staat juist)
                      Linksonder in de zoeker kan ik wel nog het stipje zien oplichten als iets goed scherpgesteld is (via MF) of niet, maar de lens zelf stelt niet meer scherp.
                      Ik heb geprobeerd met zowel een AF lens (motor in camera) als een AF-S lens (motor in lens), geen van beiden werkt. Dus 't moet ergens tussen de meting en de sturing liggen.
                      Maar goed, is nog in garantie, gaat vanavond binnen.
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • #12
                        Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                        En weeral krijg ik het onzalige gevoel dat het toch wel heel triestig gesteld is met de betrouwbaarheid van de moderne camera's ......

                        Ik vraag me af na gemiddeld hoeveel tijd een F2 in reparatie ging ?

                        paul

                        Comment


                        • #13
                          Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          En weeral krijg ik het onzalige gevoel dat het toch wel heel triestig gesteld is met de betrouwbaarheid van de moderne camera's ......

                          Ik vraag me af na gemiddeld hoeveel tijd een F2 in reparatie ging ?

                          paul
                          Mmmm, als je zo begint, waarom het nog houden bij cameras. Wat was er vorig jaar allemaal niet te doen om software problemen bij autos: Citroen, Mercedes, ...etc. Wat een verschil met een simpele 2CV, geen problemen.
                          Hoe meer technologie je ergens inbouwt, hoe meer kans op problemen. (en door het outsourcen van het programmeren, testen, fabriceren, ...., verbeterd de zaak er ook al niet op)

                          ps: 'k zou zeggen, als je zo'n topics wil aanvechten, start een nieuw topic in algemeen
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

                          Comment


                          • #14
                            Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                            Oorspronkelijk geplaatst door rept Bekijk bericht
                            Ik heb exact hetzelfde met mijn D70! Is binnengeweest ter herstelling (tijdens garantie) daarna is het gemaakt geweest maar daarna terug van dat.
                            Hier net hetzelfde. "Aperture control base unit" vervangen onder garantie, maar ondertussen weer defect. Voor macro's kan zo'n DOF-preview wel interessant zijn.


                            seppuku.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D70: spiegel klapt mee bij DOF preview knop

                              Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
                              Hier net hetzelfde. "Aperture control base unit" vervangen onder garantie, maar ondertussen weer defect. Voor macro's kan zo'n DOF-preview wel interessant zijn.


                              seppuku.
                              Ja, ik gebruik(te) het toch nog vrij frequent; omdat je zo ook goed kan zien of je achtergrond niet te druk wordt. 200 euro is toch veel voor zo'n klein euvel.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X