Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

    Beste lezers en lezeressen,

    Eindelijk, na jaren van meelezen- en kijken heb ik me geregistreerd! Als eerste mijn complimenten voor deze mooie site die zich kenmerkt door veel waardevolle info en een respectvolle omgangsvormen met elkaar.

    Nu mijn vraag. Ik kan een Canon 100mm f2.0 usm overkopen (voor €250,-). Ik twijfel alleen of ik niet beter kan uitkijken naar precies 'dezelfde' lens, maar dan met toevoeging 'Macro'. Want dan kan ik er dus ook macro's mee maken, waardoor die lens dus feitelijk nog een éxtra functie heeft. Of kan ik dat niet zo zwart-wit stellen?

    Overigens is het maken van portretten mijn doel met deze lens. Maar dat schijnt ook weer prima te gaan met de macro-variant... Toch? Wie kan mij advies geven?

    Met vriendelijke groet,

    Meelstamper

  • #2
    Re: 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

    ik heb de EF 100mm f/2.8 Macro (zonder usm) en die is idd voor beiden geschikt...

    macro is dikke fun en deze lens is daar uiterst geschikt voor natuurlijk.

    portretten moeten ook mogelijk zijn... heb dit nog niet getest met de mijne maar wil dit altijd wel eens doen...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

      Dag

      Aan 250 eurokes ga je nergens een 100mm2.8 macro vinden....de tweedehandse prijs zal al snel rond de 400 -450 euro's zitten. Het is wel een zeer goed scherp en contrastrijk objectief zowel geschikt als macrolens en eventueel ook goed als portretlens.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

        Deze lens is zeker bruikbaar voor portretten, doch de lens is maximaal gecorrigeerd in het macrogebied.
        BD0808BE

        Comment


        • #5
          Re: 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

          Ik heb ook de macro uitvoering, maar de 100mm 2.0 is volgens reviews (bv www.photozone.de) een zeer goede lens, en de grote opening is ideaal voor portretten
          Ik zou voor die prijs niet twijfelen

          Comment


          • #6
            Re: 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

            Beste mensen,

            Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nu wel uit: ik koop het. Want als de macro-versie zo veel extra kost, is het dat mij niet waard, simpelweg omdat ik mij niet zoveel bezighoud met macro's.

            Nu maar hopen dat ik niet al te ver van mijn onderwerpen af hoeft te staan! (Ik heb nl. nog geen ervaring met een zoom van 100mm op mijn pas geleden aangeschafte 350d.)

            Comment


            • #7
              Re: 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

              Oorspronkelijk geplaatst door Meelstamper Bekijk bericht
              Beste mensen,

              Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nu wel uit: ik koop het. Want als de macro-versie zo veel extra kost, is het dat mij niet waard, simpelweg omdat ik mij niet zoveel bezighoud met macro's.

              Nu maar hopen dat ik niet al te ver van mijn onderwerpen af hoeft te staan! (Ik heb nl. nog geen ervaring met een zoom van 100mm op mijn pas geleden aangeschafte 350d.)
              Het is wel geen zoom hoor, ze is altijd 100mm, daarmee moet je zo'n 2 meter achteruit om iemand z'n hoofd erop te hebben

              Comment


              • #8
                Re: 100mm met of zonder 'Macro' verder hetzelfde?

                Je kunt met een extra voorzetlens of tussenring deze lens nog altijd voor macro gebruiken. Voor 250 euro sowieso doen want het is een prima lens qua lichtsterkte contrast en scherpte.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X