Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens voor d80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telelens voor d80

    Ik ben op zoek naar een telelens voor mijn d80.
    Momenteel heb ik 17-55 2,8 en 100 2,8 van nikon.
    Zou de 70-300 vr een goede aanvulling zijn.
    Idd geen 70-200 vr want deze is reeds binnen de fam. beschikbaar

    iemand ervaring met 70-300 vr?

    Gr

  • #2
    Re: telelens voor d80

    Als een 70-200 reeds beschikbaar is binnen de familie zou ik voor een prime 300mm opteren... Een prime is kwalitatief meestal altijd beter dan een zoom.
    Of je zou ook kunnen een 1,4x converter kopen.

    Comment


    • #3
      Re: telelens voor d80

      Heb me onlangs de 70-300 vr aangeschaft en gebruikt in NYC -> super lensje.
      Niet zo lichtsterk als de 70-200, maar goed glas en van de vr heb ik ook m'n ogen opengetrokken!
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #4
        Re: telelens voor d80

        Als je al een lens hebt met een bereik tot 200mm weet ik niet of je met 300mm een erg grote stap voorwaarts maakt. Maar dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk om te bepalen hoeveel tele je nodig hebt.

        Ik weet niet hoe lichtscherp je 70-200mm lens is, maar als deze voldoende lichtsterk is zou ik voor een converter kiezen. Een 1.4 zoals al eerder genoemd, of misschien zelfs een 2x. Dan heb je met deze lens een 140-400mm lens. Dit levert alleen wel zo'n 2 stops lichtverkies op, dus of dit mogelijk is hangt af van de lichtsterkte van je huidige lens.
        Een 2x extender van Soligor schijnt goed van kwaliteit te zijn; deze heb je al voor zo'n 150 euro...
        Rob - Klikt digitaal

        Comment


        • #5
          Re: telelens voor d80

          Heb ook zo'n 70-300 VR gekocht voor
          sportfoto's te maken overdag (is geen 2.8).

          Is wel goede lens vind ik, heb enkele foto's
          gemaakt in Zolder enkele weken geleden, is
          toch goed gelukt (zie mijn posts).

          Comment


          • #6
            Re: telelens voor d80

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoRob Bekijk bericht
            ....Een 1.4 zoals al eerder genoemd, of misschien zelfs een 2x....
            Tiens, je spreekt niet over de 1.7x ? Ik heb nochtans al vele malen hier op 't forum gelezen dat dit de betere keuze zou zijn. Zowel tov de 1.4x als de 2.0x. Wat ik dan gelezen heb is dat de 2x net iets teveel aan scherpte (en lichtsterkte) verliest, en dat de 1.4x net niet genoeg vergroting geeft.
            (is spreek hier enkel over wat ik gelezen heb, heb zelf nog geen ervaring met convertors)
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

            Comment


            • #7
              Re: telelens voor d80

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Als een 70-200 reeds beschikbaar is binnen de familie zou ik voor een prime 300mm opteren... Een prime is kwalitatief meestal altijd beter dan een zoom.
              Of je zou ook kunnen een 1,4x converter kopen.
              Zou ik ook doen, maar ik zou de 1,4 er direkt bijkopen (als budget het toelaat).

              Dit geeft dan volgende mogelijkheden :

              - 70-200 f/2,8 VR snel, lichtsterk en gestabiliseerd (die je dan gaat lenen en vergeet terug te geven )

              - 98-280 f/4,0 VR zeer goed te doen, maar iets minder scherp dan de 300 prime (nikon versie)

              - 300 f/4,0 snel, redelijk lichtsterk, geen VR maar scherper dan de 70-200 + converter

              - 420 f/5,6 zonder VR maar nog zéér goed bruikbaar (als er genoeg licht is)

              En dit voor een "redelijke prijs"

              Mvg,
              TravelToy.
              www.christian-bailleul.be | Blog

              Comment

              Working...
              X