Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

    Hallo,

    allereerst ben ik blij dit forum gevonden te hebben, ik ben een leek op gebied van fotografie.

    Ik heb mij onlangs een Nikon D40 SLR gekocht, na wat rondspeuren op forums werd gezegd dat deze beter is dan bv de 400D van canon.

    Voor wat gebruik ik mijn toestel, wel vooral om foto's te nemen bij weinig licht zoals in een café of feestjes, en hier schiet een gewone digitale te kort (beeld wazig, niet genoeg flits, noem maar op)

    Nu heb ik een standaard lens zitten AFS 55-80

    Nu komen mijn vragen, ik ken niets van deze cijfers of waarden, kan iemand mij dit uitleggen, in begrijpelijke taal?

    2) Ik zou graag een lens hebben die zo compact mogelijk is maar beetje meer kan inzoomen, welke komen hiervoor in aanmerking, mogen ook andere merken zijn. Graag welke en waarom

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden
    Sergio

    Nikon D40 - nog geen acceccoires
    www.sergioprodi.com
    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

  • #2
    Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

    Voor meer informatie over alle cijfers en getallen kan je best de zoekfunctie eens gebruiken

    Je zal waarschijnlijk de AFS 18-55 f3.5-5.6II bedoelen. Je kan hier een AFS VR 55-200 f4-5.6 bij kopen Dit objectief is niet echt lichtsterk; maar door de combinatie van beeldstabilistatie en de goede hoge ISO van de D40 (ISO 1600) kom je al een aardig eindje weg om scherpe beelden te krijgen. Hogerop in het gamma kan je een veel lichtsterkere, maar ook zware en dure Sigma 50-150 f2.8 HSM kopen die beweging beter kan bevriezen. Helaas bestaat een compacte en lichtsterke telezoom nog altijd niet

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

      Ik ben ook nog een leek in de fotografie als ik kijk naar de meeste mensen hier.
      Wat ik wel weet is dat je bv met een extra flits al zeer veel kan doen.
      Ook je instellingen doen uiteraard veel. Maar dat laat ik liever over aan mensen die uit ervaring spreken met een nikon toestel.
      te denken aan witbalans etc..
      canon
      www.Pictostijn.net
      https://www.facebook.com/Pictostijn

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

        Voo een echte flits is de ingebouwde flash onvoldoende; als je een goede flits wil kan je niet stuk bij Nikon; ze zijn niet echt goedkoop, maar het iTTL systeem is op dit moment het beste op de markt. Met de D40 wordt de SB400 verkocht; het neusje van de zalm is de SB800. Ik had vorige week een schoolfeest waar ik behoorlijk ver in de zaal zat (ik schat zo'n 15 rijen voor mij); met mijn SB800 en mijn 18-200VR heb ik zonder enig probleem close-up shots gemaakt.
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

          Ik zal proberen uit te leggen over getallen van lenzen enz...

          Aller eerst is de lichtsterkte voor jou van belang. 1.0 is op dit moment het minimun. Dit komt uitzonderlijk voor. Dus laten we als voorbeeld de 50MM 1.8 nemen!

          1.8 staat voor het laagste diafragma getal dat de lens aan kan. Het gat is op dat moment het grootste! Hoe kleiner het diafragma getal, hoe groter de opening!
          Bij F/1.8 is weinig scherp, dit komt omdat ie zoveel mogelijk licht binnen laat, en zo snel mogelijk sluit! Hierdoor kan die minder scherp nemen.


          Bij deze foto is voor 1.8 gekozen! Hier zie je dat weinig scherp is. Ideaal voor portret fotografie!

          Een diafragma getal van F/22 zorgt voor een kleine opening! Maar wel een scherpe foto van voor tot achter! Eigenlijk kan je zeggen dat alles scherp is bij F/8 en F/11 Daar voor krijg je te maken met een onscherpe voor/achtergrond.
          Het is ook zo dat je met een diafragma van 1.8 bij een landschap meer scherp zal hebben als bij het voorbeeld wat ik net liet zien. Dat komt omdat je verder van het onderwerp af zit.

          Voor jou is dus van belang dat je een licht sterk objectief nodig hebt. Een 2.8 zou ik aan raden. Kijk is naar de Tamron 17-50 F/2.8. Een goede kwaliteit lens voor 395,-

          Als je voor meer zoom wilt gaan zul je meer geld uit moeten geven aan een licht sterke lens. Of inderdaad een anderen flits erop.

          Oftewel, kijk naar een lens met F2.8, dit wordt prijzig als je meer zoom wilt hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

            Volgens mij kan je met de tamron dan alleen maar de manual focus gebruiken...

            Jammer want het is een zeer goede lens!
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

              Oorspronkelijk geplaatst door @iMen Bekijk bericht
              Ik zal proberen uit te leggen over getallen van lenzen enz...

              Aller eerst is de lichtsterkte voor jou van belang. 1.0 is op dit moment het minimun. Dit komt uitzonderlijk voor. Dus laten we als voorbeeld de 50MM 1.8 nemen!

              1.8 staat voor het laagste diafragma getal dat de lens aan kan. Het gat is op dat moment het grootste! Hoe kleiner het diafragma getal, hoe groter de opening!
              Bij F/1.8 is weinig scherp, dit komt omdat ie zoveel mogelijk licht binnen laat, en zo snel mogelijk sluit! Hierdoor kan die minder scherp nemen.


              Bij deze foto is voor 1.8 gekozen! Hier zie je dat weinig scherp is. Ideaal voor portret fotografie!

              Een diafragma getal van F/22 zorgt voor een kleine opening! Maar wel een scherpe foto van voor tot achter! Eigenlijk kan je zeggen dat alles scherp is bij F/8 en F/11 Daar voor krijg je te maken met een onscherpe voor/achtergrond.
              Het is ook zo dat je met een diafragma van 1.8 bij een landschap meer scherp zal hebben als bij het voorbeeld wat ik net liet zien. Dat komt omdat je verder van het onderwerp af zit.

              Voor jou is dus van belang dat je een licht sterk objectief nodig hebt. Een 2.8 zou ik aan raden. Kijk is naar de Tamron 17-50 F/2.8. Een goede kwaliteit lens voor 395,-

              Als je voor meer zoom wilt gaan zul je meer geld uit moeten geven aan een licht sterke lens. Of inderdaad een anderen flits erop.

              Oftewel, kijk naar een lens met F2.8, dit wordt prijzig als je meer zoom wilt hebben.
              Ok dit is perfect duidelijk, hopelijk kan je dan op het volgende ook antwoorden, de standaard lens is inderdaad een 18-55 AFS, maar wat betekent die 18-55 eigenlijk en hoe vergelijk je dat met zoom.
              Bij een 'gewone' digitale staat bv optische zoom 3.0 of 10.0, dat is pas klare taal, en om te weten hoeveel zoom ik eigenlijk nodig heb wil ik dit begrijpen/ kunnen uitrekenen. Want mss heb ik geen nood aan een 300 of 200 en is een 150 al genoeg, daarmee graag woordje uitleg over dit. Dan denk ik alles te begrijpen
              www.sergioprodi.com
              Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                Oorspronkelijk geplaatst door Sergio_Nikon Bekijk bericht
                Ok dit is perfect duidelijk, hopelijk kan je dan op het volgende ook antwoorden, de standaard lens is inderdaad een 18-55 AFS, maar wat betekent die 18-55 eigenlijk en hoe vergelijk je dat met zoom.
                Bij een 'gewone' digitale staat bv optische zoom 3.0 of 10.0, dat is pas klare taal, en om te weten hoeveel zoom ik eigenlijk nodig heb wil ik dit begrijpen/ kunnen uitrekenen. Want mss heb ik geen nood aan een 300 of 200 en is een 150 al genoeg, daarmee graag woordje uitleg over dit. Dan denk ik alles te begrijpen
                Een 18-55 is een 3X zoom, immers 55 gedeeld door 18

                Veel belangrijker is de brandpuntsafstand, al dan niet omgerekend naar de gebruikte sensor. De 18-55 is breedhoek tot normaal, terwijl een 55-200 normaal tot tele is. Dus als je een groep mensen wil fotograferen van dichtbij heb je breedhoek nodig, en wil je een close-up van iemand, heb je tele nodig

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                  Ok dit is perfect duidelijk, hopelijk kan je dan op het volgende ook antwoorden, de standaard lens is inderdaad een 18-55 AFS, maar wat betekent die 18-55 eigenlijk en hoe vergelijk je dat met zoom.
                  Bij een 'gewone' digitale staat bv optische zoom 3.0 of 10.0, dat is pas klare taal, en om te weten hoeveel zoom ik eigenlijk nodig heb wil ik dit begrijpen/ kunnen uitrekenen. Want mss heb ik geen nood aan een 300 of 200 en is een 150 al genoeg, daarmee graag woordje uitleg over dit. Dan denk ik alles te begrijpen
                  De '18-55' staat voor het bereik van de lens, dwz met dergelijke lens kan je ongeveer drie keer zoomen, want 55/18 = 3,055.. . Je hebt met deze lens dus een minimum brandpuntsafstand van 18 mm en een maximum van 55 mm.
                  Deze waarden zijn echter enkel correct op een analoge SLR of op een fullframe dslr. Bij alle andere dslr's moet je deze waarden nog met een bepaalde factor (+- 1,5) vermenigvuldigen om het werkelijke bereik te bekomen. Dit omdat de sensor kleiner is dan het filmpje bij analoge slr's.
                  Nu, met 18 mm (x 1,5 = 27 mm) krijg je een behoorlijk breed beeld, terwijl 55 mm al iets meer ingezoomd is. Om alles nog dichter bij te krijgen kan je een telelens kopen, deze heeft een bereik van bv. 70-200 of 70-300 of ... .
                  Er bestaan ook zgn. allround lenzen en die hebben een heel breed bereik (18-200). Deze zijn handig, omdat je dan een groot bereik hebt met één lens. Wel is de kwaliteit dan (over het algemeen) minder de betere (lees: duurdere) lenzen met kleiner bereik. Een vuistregel, die ik hier al dikwijls tegen gekomen ben, is dat lenzen met minder dan 3 x zoom de beste kwaliteit geven.
                  ||Blog||

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                    Ik weet dat er nog een beter voorbeeld is met een kerkje. Hier zie je wat inzoomen doet, ik zal ook even kijken of ik nog wat voorbeelden kan maken. Ik weet niet hoe de verhoudingen met digitale compact camera's zijn, maar dat ligt ook aan de grote van de sensor en de crop factor.

                    Ik zal even wat voorbeelden maken met een 18-125 en een 70-300 lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                      Ik heb het getest met een de 18-125 van Sigma.


                      18 mm
                      F/3.5
                      1/100 sec.


                      30 mm
                      F/4.0
                      1/100 sec.


                      50 mm
                      F/5.0
                      1/100 sec.


                      70 mm
                      F/5.6
                      1/100 sec.


                      100 mm
                      F/5.6
                      1/100 sec.


                      125 mm
                      F5.6
                      1/100 sec.

                      Foto's zijn van ongeveer 3.5 meter gemaakt.

                      Dit is met een Canon 350D gemaakt die een crop factor heeft van 1.6 dus je moet alle mm'ers keer 1.6 doen voor een full frame stand.

                      Beetje duidelijk uitgelegd?


                      Edit: http://www.tamroneurope.com/flc.htm kwam in een ander topic een goede site tegen met een goed voorbeeld.

                      EDIT MOD Franciskine : maximum 3 foto's per post toegelaten, zie de forumregels Ik heb de andere foto's achter een linkje geplaatst
                      Last edited by Franciskine; 7 mei 2007, 17:51.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                        Yep iMen, zeer hartelijk bedankt

                        nu zie ik aan de foto's dat vermoedelijk zo'n 18-80 (dacht dat 17-80 bestond)al voldoende heb, dan kan ik vermoedelijk alles wat ik voorlopig wil

                        nu eens zoeken naar prijzen en modellen, want wil wel met autofocus, zoals ik nu heb.

                        Als leek is dit handig om in het begin toch goede foto's te hebben

                        beetje bij beetje wil ik dan alle instellingen onder de knie krijgen zoals diafragma opening sluitertijd, flitssterkte.

                        Nogmaals bedankt aan allen voor de reactie's

                        Trouwens ik ben van Mechelen Belgie als er iemand zin heeft om ideen te wisselen, of mij met veel geduld wat bij te schaven :-)
                        www.sergioprodi.com
                        Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                          Welkom, je hebt een handig toestel, maar misschien is het goed om eerst gewoon in de bibliotheek een algemeen boek over fotografie te halen en dat eerst eens te lezen.
                          Natuurlijk staat dit forum voor iedereen open, maar de mensen die de antwoorden geven hebben duidelijk meer moeite gedaan dan jij om de vraag te stellen want je hebt niet eens gekeken wat er nou eigenlijk op je lens staat.
                          Wel fijn dat je enkele zeer goede antwoorden hebt gekregen en ook mooi dat je daar content mee bent, maar als je een paar uur in een goed boek leest en zelf wat test ben je ook zo een stuk verder.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                            Je kan best ook eens naar een fotowinkel gaan en daar verschillende lenzen op je body zetten en eens kijken wat je ermee kan fotograferen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe Lens -> welke, graag jullie raad

                              Aan allen, hartelijk dank voor de info.

                              Spanjaart er is geen reden om zo nors uit te halen. Een vriendelijke post kost je evenveel moeite

                              De reden dat ik hier mijn info kom halen is dat hij hier door en voor mensen is geschreven, wat vaak in boeken hopeloos is. Ik ben geen pro fotograaf zoals jij mss wel bent. En ik heb ook die ambitie niet. Dus met al die info in boeken loop ik als leek compleet verloren. En met mij hoogst waarschijnlijk nog vele andere mensen.....

                              Anyway topic mag gesloten worden daar ik alle nodige info heb, en nu verder kan zoeken, en hoogstwaarschijnlijk overgaan tot een koop.

                              greetz

                              special thx to iMen voor de héél uitgebreide en duidelijke uitleg
                              www.sergioprodi.com
                              Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

                              Comment

                              Working...
                              X