Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSC-H2 en lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony DSC-H2 en lenzen

    Hoi iedereen,

    Voor de DSC-H2 bestaan er naar't schijnt verschillende extra lenzen, en ik overweeg de aanschaf van zo'n lens, specifiek voor het fotograferen van insecten, evenals fotografie van vogels.

    Mijn vraag is nu, heeft er iemand ervaring met extra lenzen voor deze toestellen en welk soort lens zou ik hiervoor nodig hebben?
    Melodic Pixels

  • #2
    Re: Sony DSC-H2 en lenzen

    een sony-H2 valt onder compactcamera's en je kan die lens die eropzit niet veranderen..

    wel heb je een "filter" wat je er kan voorzetten waardoor je bijvoorbeeld meer zoom krijgt of extra dichtbij kan komen
    persoonlijk zou ik het in de winkel eens proberen of je beelden er wel beter van worden maar zoals bij hetmeeste van lenzen/glaswerk.. minder is meer
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

    Comment


    • #3
      Re: Sony DSC-H2 en lenzen

      "filter" klopt ook niet hoor, "voorzetlens" is het woord denk ik.

      Kom je met je maximale zoom nog niet ver genoeg om de vogels te fotograferen dan kan je een tele-voorzetlens kopen. Dan komen de vogels nog ietsjes "dichter". Dit brengt wellicht wat vervorming en mogelijk wat lichtverlies met zich mee.
      Je hebt er ook één om meer groothoek te krijgen, die heb ikzelf (om m'n H1), kostte ongeveer 150€, heb ik wel plezier van gehad maar ben daarna toch naar spiegelreflex overgestapt.

      Voor insecten en bloemetjes: heb je de macro-stand van je toestel al uitgeprobeerd? Voldoet die niet? Ik denk dat er misschien ook wel een soort voorzetlens bestaat, maar ik weet niet wat die juist doet... vergroten misschien?

      Comment


      • #4
        Re: Sony DSC-H2 en lenzen

        Jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat alleen HUN camera goed is en anderen vertellen dat ze eigenlijk de verkeerde hebben gekocht. Niet alleen spiegelreflex camera's kunnen van lens wisselen.

        De Sony H2 is een compactcamera waar wel lenzen op gezet kunnen worden.

        Voor de Sony H2 zijn vele lenzen te koop. Sony verkocht die ook zelf, maar de Sony lenzen zijn vaak niet in de fotowinkels in voorraad. Je kunt er ook andere merk lenzen op gebruiken. Hebben ze die in de winkel, dan moet je wel vragen naar de Sony adapter die je nodig hebt voor het gebruik van je extra lenzen.

        Even zoeken, en je kunt het vast wel vinden.

        Comment


        • #5
          Re: Sony DSC-H2 en lenzen

          als 't is zoals bij de H1 moet je zorgen dat je voorzetlens 58mm schroefdraad heeft.

          't Is wel een feit dat er met een prosumer niet van lens "verwisseld" kan worden, je kan er enkel iets voor zetten.

          Comment


          • #6
            Re: Sony DSC-H2 en lenzen

            Je zou vooraleerst moeten zorgen voor de juiste adapter.
            De Sony adapter maakt het mogelijk om alle 58mm lenzen en filters te gebruiken.

            Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
            als 't is zoals bij de H1 moet je zorgen dat je voorzetlens 58mm schroefdraad heeft.

            't Is wel een feit dat er met een prosumer niet van lens "verwisseld" kan worden, je kan er enkel iets voor zetten.
            Vanslycken heeft gelijk dat je van de H1, H2, en H5 niet de hele lens verwisselt.

            Elke moderne cameralens bestaat uit een aantal lensglazen en daar voeg je bij dit type camera iets aan toe. Het resultaat is dan in feite een lens met andere eigenschappen geworden.

            Wat mij opvalt in dit forum, is dat (bijna) iedereen hier - ook Vanslycken - de term prosumer verkeerd gebruikt. Prosumer staat niet voor een bepaald type camera, spiegelreflex of compact. Prosumer is de term die de handelaren hebben bedacht voor de duurdere consumenten producten, die ook wel professioneel worden gebruikt. De betere compactcamera's worden veel professioneel gebruikt en de goedkope spiegelreflex camera's worden in de praktijk alleen door hobbyfotografen gebruikt.

            Comment


            • #7
              Re: Sony DSC-H2 en lenzen

              offtopic :
              H1/H2/H5 vallen niet onder prosumer in mijn woordenbook
              dat zijn compact camera's waar ze een telelens op hebben gezet voor meer zoom te hebben.. niks meer

              enkel de Sony R1 valt onder prosumer (en canon pro 1 en dat soort toestellen...)
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #8
                Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                offtopic :
                H1/H2/H5 vallen niet onder prosumer in mijn woordenbook
                dat zijn compact camera's waar ze een telelens op hebben gezet voor meer zoom te hebben.. niks meer

                enkel de Sony R1 valt onder prosumer (en canon pro 1 en dat soort toestellen...)
                wel vreemd dat de term "prosumer" al bestond jaren voor dat de camera types die je beschouwt op de markt kwamen .. oa de Canon G6 werd tot dat "prosumer" segment gerekend om maar iets te zeggen ..

                wat de OP zijn vraag betreft kan ik enkel spreken voor de teleadapter en de "macro" voorzetlens .. de Sony tele heeft een "vergrotingsfaktor" van 1,7 wat je zoombereik op "734,5" mm brengt (in 35mm equiv althans) Lichtafval is echt minimaal zoals trouwens de vervorming mogelijk een beetje meer PF en CA maar dat hangt ook samen met een correcte belichting. Al bij al een opmerkelijk stuk glas.. let wel dat je de nieuwere DH1758 koopt en niet de oudere DHG?1758 die ontworpen was voor de 7x7 reeks dacht ik.

                De "macro" voorzetlens van Sony (overigens qua kwaliteit even goed als de Canon 250D en/of 500D) is 3,3 dioptrie (de Canons zijn resp 4 en 2 diopt.). Met deze lens kan je dus op volle tele stand van de camera toch nog tot ongeveer 30 cm van je onderwerp komen (Hx reeks focust enkel correct op een minimale afstand van ongeveer iets minder dan 1 meter bij volle x12 tele stand)

                helemaal leuk wordt het als je "macro" samen met de tele extender monteert ..
                HTH

                Comment


                • #9
                  Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                  Off topic:
                  Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                  offtopic :
                  H1/H2/H5 vallen niet onder prosumer in mijn woordenbook
                  dat zijn compact camera's waar ze een telelens op hebben gezet voor meer zoom te hebben.. niks meer
                  Ik heb zelf ook 'n Sony DSC-H2, en ik denk dat er toch wel meer verschil is met 'n compact camera dan alleen de krachtige zoomlens, of ken jij veel compactjes met manuele scherpstelling?

                  On Topic:
                  Ik ben zelf ook van plan om voorzetlenzen te kopen voor mijn sony, en ik heb op't net gezien dat er veel fabrikanten lenzen aanbieden aan prijzen die 3 tot 5 keer lager zijn dan de originele Sony lenzen.
                  Voorbeeld:
                  Merkury 2x teleconvector 58mm voor Sony € 18
                  Tokina 0.5x Fisheye, Macro, Breedhoek 58mm voor Sony € 17.50

                  Heeft iemand daar al ervaring mee? aanrader of afblijven

                  Grtz,
                  Tigra-boy
                  Grtz, Tigra-Boy
                  ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    helemaal leuk wordt het als je "macro" samen met de tele extender monteert ..
                    HTH
                    Ha, kan je die op elkaar monteren? Want op de groothoekconverter past niks meer hoor, ook geen filter. 'k Heb nog niet geprobeerd om het filter tussen converter en lensadapter te plaatsen

                    prosumer/niet-prosumer:
                    Ik dacht: als 't niet in je vestzak past is 't een prosumer mis dus. Ik gebruik die term voor toestellen waarop je ook manueel alles kan instellen.

                    Bij wijze van spreken: waarom de R1 wel en de H1 niet? Uitzicht? Ringetje om te zoomen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                      Off topic:

                      Ik heb zelf ook 'n Sony DSC-H2, en ik denk dat er toch wel meer verschil is met 'n compact camera dan alleen de krachtige zoomlens, of ken jij veel compactjes met manuele scherpstelling?

                      On Topic:
                      Ik ben zelf ook van plan om voorzetlenzen te kopen voor mijn sony, en ik heb op't net gezien dat er veel fabrikanten lenzen aanbieden aan prijzen die 3 tot 5 keer lager zijn dan de originele Sony lenzen.
                      Voorbeeld:
                      Merkury 2x teleconvector 58mm voor Sony € 18
                      Tokina 0.5x Fisheye, Macro, Breedhoek 58mm voor Sony € 17.50

                      Heeft iemand daar al ervaring mee? aanrader of afblijven

                      Grtz,
                      Tigra-boy
                      voor die 18 euro kunt ge altijd eens proberen zou ik denken.. een cafebezoek is bij mij duurder

                      en onder "prosumer" vind ik elke niet-dslr die een grote reeks mogelijkheden biedt. denk dan maar aan lichtsterke lens, snelheid , veelzijdigheid, goeie kwaliteitlens, uitrustbaar met externe accesoires zoals afstandsbediening en flitser. alsook AV/TV/M modus'en (en niet je diafragma in te stellen op min of max maar een grote variatie ertussen)
                      dingen zoals manueel scherpstellen heeft zowat elke zichzelf respecterende compactcamera
                      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                        en onder "prosumer" vind ik elke niet-dslr die een grote reeks mogelijkheden biedt. denk dan maar aan lichtsterke lens, snelheid , veelzijdigheid, goeie kwaliteitlens, uitrustbaar met externe accesoires zoals afstandsbediening en flitser. alsook AV/TV/M modus'en (en niet je diafragma in te stellen op min of max maar een grote variatie ertussen)
                        dingen zoals manueel scherpstellen heeft zowat elke zichzelf respecterende compactcamera
                        H1: diafragma van 2.8 tot 8, goed lenske, stabilisator, kan blijkbaar ook een flits op met de juiste accesoires, AV/TV/P/M.
                        Ik denk dat de lijst "prosumers" anders wel héél kort wordt, niet?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                          - waar zit de flitsvoet dan ?
                          - de snelheid is ook niet fantastisch (probeer maar eens een fietser te volgen...)
                          - iso 400 vind ik al niet meer bruikbaar mbt tot ruiswaardes

                          H1 heeft trouwens F2.8 - F3.7 waarde.. niet f2.8-f8
                          Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                            euh,ik kan met dat "draaien aan een wieleke" toch tot F8 gaan?

                            Ik weet niet of zo 'n R1 zo enorm veel sneller is... heb hem nog niet in handen gehad. En neem dan bepaalde SLR's van een tijdje geleden, met een trage buffer... maar ja daar zit dan een spiegeltje in dan is 't allemaal goed natuurlijk.

                            en wat die ruis boven ISO400 betreft: dan kan je véél camera's als "amateurtoestellen" gaan klasseren hoor... ook SLR's.

                            Maar kom, die discussie daargelaten, je spreekt over de indeling die jij volgt voor "al dan niet prosumer", een indeling is altijd arbitrair, of er moest een echte definitie bestaan van prosumer of bridge, die zou ik dan graag even lezen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony DSC-H2 en lenzen

                              Ah, was ik die flits nog vergeten. Volgens dcresource (eerste geraadpleegde bron):

                              External slave flash HVL-FSL1B $80 A slave flash which attaches to the tripod mount; when the main flash fires so does this one

                              Ring light HVL-RLA $300 For lighting up your macro shots; requires VCT-S30L Accessory Shoe adapter ($13)


                              dus: zelfs een ringflitser is verkrijgbaar

                              Comment

                              Working...
                              X