Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goedkope macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goedkope macrolens

    hallo ik heb een nikon d50 met een nikon 28-80 lens en een nikon70-300 maar met beide objectieve kan ik eigenlijk geen echte macro foto' maken. ik heb niet veel geld voor een nieuwe lens. kan iemand mij vertelle als hier een goedkope oplossing voor is? dmv bijv tussenring voorzetlens?

  • #2
    Re: goedkope macrolens

    voorzetlens => no go
    tussenring setje kopen, kdacht 100 a 150 euro?
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: goedkope macrolens

      zou u hier mischien een voorbeeld van kunnen geven?/?

      Comment


      • #4
        Re: goedkope macrolens

        omkeerring €12,50
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: goedkope macrolens

          Oorspronkelijk geplaatst door bob262 Bekijk bericht
          zou u hier mischien een voorbeeld van kunnen geven?/?
          kenko of soligor extention tubes
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: goedkope macrolens

            zijn die tubes overal te koop? bijv bij de media markt?

            Comment


            • #7
              Re: goedkope macrolens

              De lenzen die je nu bezit zijn geen lichtsterke exemplaren.
              Met tussenringen ga je nog meer licht verliezen.
              Vermits je (nog) geen ervaring hebt in macro-fotografie, zou ik je aanraden om met een setje voorzetlenzen te starten. Het is zelfs eenvoudiger dan tussenringen en je verliest geen licht.
              Bovendien past dit ook beter in je huidig budget.
              Afbeeldingskwaliteit is mss. minder, maar je start sowieso al met low-end lenzen... dus ook met tussenringen moet je geen wonderen verwachten.
              In het centrum zal het beeld wel goed zijn.
              Leer eerst de macro-techniek en koop later dan direct een goed macro-objectief, bvb. Sigma 150mm f2.8
              Succes!

              Comment


              • #8
                Re: goedkope macrolens

                Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                Het is zelfs eenvoudiger dan tussenringen en je verliest geen licht.
                je moet mij eens uitleggen hoe je een extra lenselement toevoegt én geen licht verliest.
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: goedkope macrolens

                  Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                  je moet mij eens uitleggen hoe je een extra lenselement toevoegt én geen licht verliest.
                  Een voorzetlens is maar een vergrootglas, een extra laag glas zal wel een heel klein beetje licht tegenhouden, maar erg veel zal dat niet zijn.
                  De maximale diafragma-opening blijft gewoon behouden, maar voor macro zal je het diafragma meestal toch al wat verder dicht zetten.




                  Er zijn ook heel goede macro-voorzetlenzen, bijvoorbeeld de Canon 250D en 500D, maar die zijn dan weer niet echt goedkoop, zeker niet als de lensdiameter vrij groot is.
                  Een tussenbus past wel op elke lens, maar bij een lange lens is het effect veel kleiner dan bij een korte lens.

                  Een setje Kenko of Solligor tussenringen is waarschijnlijk goedkoper dan de Canon-macrovoorzetlenzen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: goedkope macrolens

                    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                    je moet mij eens uitleggen hoe je een extra lenselement toevoegt én geen licht verliest.
                    Méént gij dat of is het een grap?...

                    Comment


                    • #11
                      Re: goedkope macrolens

                      Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                      Méént gij dat of is het een grap?...
                      wel sla eens een boek optica open, elke extra "lens*" is extra lichtsverlies.
                      natuurlijk valt dit niet hard op omdat we pas "actief" worden indien er een stop licht verloren wordt
                      dus voorzetlensjes of filters je verliest altijd licht


                      * lens, niet objectief ;-]
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: goedkope macrolens

                        Voor minder dan €150 kan je ook af en toe een Sigma 50/2.8 (1:1) macro vinden van de generatie die tot 1999 gebouwd werd.

                        De daarna verkochte EX-versies zijn een pak duurder, en wel iets beter van bouwkwaliteit, maar de eerste generatie levert op zich ook uitstekende foto's af.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: goedkope macrolens

                          Als je van plan bent serieus met fotografie bezig te blijven zal ik je toch een echte macrolens aanraden. Ik heb zelf de Tokina 100mm f/2.8 macro (ook op Nikon D50), en beleef er tonnen aan plezier mee! Nieuw kost die zo'n 330 euro, tweedehands misschien iets van 250.

                          Nu is het vrij lastig iets uit te zoeken zonder precies te weten hoe hoog je budget is.

                          Roep me maar bij vragen over deze Tokina
                          One day, I would like to make nice pictures :-)
                          www.lucaskoijen.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: goedkope macrolens

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                            wel sla eens een boek optica open, elke extra "lens*" is extra lichtsverlies.
                            natuurlijk valt dit niet hard op omdat we pas "actief" worden indien er een stop licht verloren wordt
                            dus voorzetlensjes of filters je verliest altijd licht


                            * lens, niet objectief ;-]
                            Als het je kan geruststellen, ik heb in mijn studententijd méér fysica, incl. optica, gestudeerd dan nodig is om op deze simpele vraag te antwoorden...

                            Alles is relatief, maar in de foto-praktijk spreekt men pas van effectief "lichtverlies" wanneer het door de camera als dusdanig wordt geregistreerd!

                            Het lichtverlies, zelfs met de smalste tussenring, is dus wél van een andere grootteorde dan deze met een voorzetlensje!...

                            Praktisch besluit: het lichtverlies door een voorzetlens is irrelevant!

                            Comment


                            • #15
                              Re: goedkope macrolens

                              Ik heb heel goede resultaten behaald met vrij goedkope voorzetlensjes van fotofilter.nl
                              Ze leveren een welliswaar onbekend merk maar met wel goede resultaten.
                              Voor het geld kun je het altijd proberen en vind je het wat dan kun je sparen voor een echte macrolens.
                              De setjes van +1, +2, +4, +10 kosten dacht ik rond de € 25,-
                              Ik heb ze altijd in mijn snuittas voor als ik niet teveel wil meenemen en toch een macro wil kunnen maken.
                              Marlies
                              Groetjes Marlies

                              https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                              Comment

                              Working...
                              X