Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1 nr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1 nr

    hoi

    als beginner in de dslr wereld heb ik twee vraages (voorlopig)
    ik moet nog een lens kopen voor mijn pas aangekochte d70s maar ik weet niet goed wat kopen en ik zou om te beginnen een goedkoop lensje willen kopen ...
    hier is dus mijn eerste vraag:

    is er veel verschil tussen de nikon en sigma 18-50 aangezien de nikkon toch wel wat meer kost ?
    en is het de moeite om ineens meer geld te geven aan een 18-70 (voor een beetje meer zoom is dat dan neem ik aan? )

    tweede vraag:
    wat is het verschil met lenzen die gewoon een cijfer hebben bv nikon 50 ofzo?
    ik snap dat ze een lager F waarde hebben en dus beter zijn qua lichtgevoeligheid enzo, maar hier kan je dan niet mee zoomen ofwat?
    snap niet goed hoe je dan moet scherpstellen enzo ...

    alvast bedankt
    500px

  • #2
    Re: 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1

    goedkoop maar toch prima lenske: de 50mm

    en ja dat is een prime, dus geen zoom

    scherpstellen: ofwel met AF van toestel ofwel MF via de scherpstelring op de lens
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Re: 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1

      is er veel verschil tussen de nikon en sigma 18-50 aangezien de nikkon toch wel wat meer kost ?
      en is het de moeite om ineens meer geld te geven aan een 18-70 (voor een beetje meer zoom is dat dan neem ik aan? )
      Voor een kitlens zou ik toch zeker eens op de tweedehands markt uitkijken. Een Nikkor 18-55 vind je voor een appel en een ei mits wat zoeken. Een beetje duurder maar nog steeds schappelijk vind je de 18-70 (een exacte prijs kan ik er niet op plakken, maar ik denk dat je de 18-70 wel moet kunnen vinden voor rond de 200€). Deze lenzen komen toch heel regelmatig tweedehands in de rubriek "aangeboden". De reden waarom mensen deze weg doen is simpel, bij nieuwe camera's zitten de kitlensjes vaak meegeleverd, later beslissen velen om over te stappen naar betere en vooral vaak lichtgevoeligere lenzen en worden de kitlenzen niet meer gebruikt. Maar om van start te gaan, is een kitlens prima, je kan er zeker behoorlijke foto's mee maken.

      Comment


      • #4
        Re: 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1

        Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
        hoi



        1.is er veel verschil tussen de nikon en sigma 18-50 aangezien de nikkon toch wel wat meer kost ?
        en is het de moeite om ineens meer geld te geven aan een 18-70 (voor een beetje meer zoom is dat dan neem ik aan? )

        tweede vraag:
        wat is het verschil met lenzen die gewoon een cijfer hebben bv nikon 50 ofzo?
        ik snap dat ze een lager F waarde hebben en dus beter zijn qua lichtgevoeligheid enzo, maar hier kan je dan niet mee zoomen ofwat?
        snap niet goed hoe je dan moet scherpstellen enzo ...

        alvast bedankt
        1.Bouwkwaliteit en 'naam' geven een verschil in verkoopsprijs. Nikon lenzen houden meer hun waarde , dus meer return bij herverkoop. Sigma lenzen zijn zeker geen slechte lenzen , zelfs prima startlenzen. Later kun je dan , als je weet in welke richting je intresse liggen betere (duurdere) lenzen aanschaffen.

        2. Lens met 1 getal is een 'vaste' lens , lens met 2 getallen is een zoomlens.Met de eerste lens moet je je zelf verplaatsten , met een zoom kun je werken met je ... zoom . Dit heeeft niets te maken met scherpstellen hoor , dit kan je los hiervan MF (manueel) of AF (autofocus) instellen . Op zowel je body af op de lens.

        Veel plezier met je 'nieuwe' hobby
        ***Ne kodak en ne zak...***

        Comment


        • #5
          Re: 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1

          dat nikon hun waarde houden lijkt me eerder een grote grap. ze kosten in het begin al meer dus tweede hands krijg je er ook al meer voor.

          ivm met je keuze:
          wil je het goedkoopste? begin dan met de 50mm 1.8 (rond 100 euro)
          of overweeg een 18-50 2.8 van sigma of tamron. (rond 400 euro)
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1

            Ik zou als eerste lens een 2de hands Nikkor 18-70 lens kopen. Er zijn er tientallen te koop in zeergoede staat. Je hebt dan wat groothoek en wat tele, dus prima om mee te experimenteren.

            Die 50mm is een prima lens, maar als het je enige lens is ben je toch beperkt hoor
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1

              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
              Ik zou als eerste lens een 2de hands Nikkor 18-70 lens kopen. Er zijn er tientallen te koop in zeergoede staat. Je hebt dan wat groothoek en wat tele, dus prima om mee te experimenteren.

              Die 50mm is een prima lens, maar als het je enige lens is ben je toch beperkt hoor
              hoe minder zoom je hebt in het begin des te minder dat je ermee in je hoofd moet zitten
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: 2 lens vragen: vershil nikon/sigma 18-50 en what's the deal met lezen met maar 1

                Bij een lens met maar 1 nr hoef je nog minder te lezen, dat lijkt me een groot voordeel.
                Je kunt op dit forum en vele andere ALLES vinden wat je weten wilt als je zelf even de moeite neemt.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X