Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

    Ik hoor wel eens goede verhalen over de 50mm 1.8 lens van nikon. Voor weinig geld (150,=) een lichtsterk objectief. 50mm wordt natuurlijk omgerekend 75mm in kleinbeeld.

    Maar waar zet je een 50mm eigenlijk voor in? Waar kun je 'm goed voor gebruiken? Wat voor soort opnames is deze brandpuntafstand ideaal?

  • #2
    Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

    Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
    Wat voor soort opnames is deze brandpuntafstand ideaal?
    Voor geen enkele... of misschien toch voor sommige portretjes.
    Ik beschouw deze (heb de 1,4) als een noodlens: ik zet ze slechts in als ik per sé niet wil flitsen, en het niet deftig gedaan krijg met m'n 28-75 f2,8.

    Comment


    • #3
      Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

      Gebruik hem veel binnen (=kinderen), zeker in de winter (nog minder licht). Ik probeer flitsen te vermijden omdat ik het meestal mooier vind als het zonder kan. Is natuurlijk afhankelijk van hoe lichtsterk je andere lenzen zijn. Mijn andere zijn bijlange niet zo lichtsterk als deze 1.8, vandaar.

      Inspiratie? http://www.pbase.com/cameras/nikon/50_18_afd

      Succes,

      Comment


      • #4
        Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

        Maar waar zet je een 50mm eigenlijk voor in? Waar kun je 'm goed voor gebruiken? Wat voor soort opnames is deze brandpuntafstand ideaal?
        Portretfotografie bijvoorbeeld, of fotograferen bij minder licht zoals concerten of iets dergelijks
        50mm 1.4 ware eigenlijk nog beter, ware het niet dat dit objectief zich minder goed gedraagd (in bepaalde lichtomstandigheden) op een digitaal toestel, waarom dat zo is blijft nog steeds een raadsel Ik heb er drie getest, twee made in Japan, en één made in China, met steeds hetzelfde onverklaarbare resultaat, bij de laatse test heb ik zelfs een chabloon geplaatst op het achterste lenselement, dit om het overtollige licht (alleen nodig bij fullframe) wat tegen te houden, maar ook dit gaf geen beter resultaat, het gaat hier om een moeilijk te omschrijven verschijnsel, wat je beelden een soort onechte indruk geeft net als veel te harde contrasten, dit komt meest voor bij veel licht en met een groot diafragma, maar daarom gebruik je dan ook zo een objectief hé, (zelf de onscherpte kunnen bepalen) bij de 85mm f1.4 heb je dat probleem niet, daar blijven je opnamen er heel natuurlijk uitzien.
        Volgens mij zit het probleem hem meer in het vele licht dat eigenlijk bij een 50mm onder een hoek van ongeveer 45° de spiegelkamer te fel gaat oplichten zodat de ccd interne reflexi's gaat versterken, en er zo een eigenaardig effect optreed
        Bij Nikon is dat probleem gekend, het is dan ook niet makkelijk toegeven dat de 50mm f1.4 slechter presteerd dan de 3X goedkopere 1.8 versie, blijkbaar was dat probleem er ook in mindere mate met de 28mm f1.4, daarom waren er bij Nikon ook testen aan de gang met een licht gebogen Censor, welke heel wat digitale problemen zou moeten oplossen, dit hebben ze bij Nikon verleden jaar zelf verteld aan een vriend van mij die jaarlijks naar Tokio naar de Nikon fabrieken gaat, maar blijkbaar gaat zoiets helemaal niet zo snel als wij wel zouden willen en als het er komt, met de gewenste resultaten, dan denk ik dat de eerste versie's vele €€€€€€€€ zullen moeten kosten.
        Het staat in ieder geval vast dat ze daar met iets bezig zijn waarvan ze natuurlijk het fijne niet zullen van vertellen, maar waarmee ze van plan zijn om de concurentie het nakijken te geven
        Maar deze zitten natuurlijk ook niet stil, kijk maar naar de topmodellen van Canon
        Last edited by Guest42; 4 mei 2007, 10:42.

        Comment


        • #5
          Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Volgens mij zit het probleem hem meer in het vele licht dat eigenlijk bij een 50mm onder een hoek van ongeveer 45° de spiegelkamer te fel gaat oplichten zodat de ccd interne reflexi's gaat versterken, en er zo een eigenaardig effect optreed
          Bij Nikon is dat probleem gekend, het is dan ook niet makkelijk toegeven dat de 50mm f1.4 slechter presteerd dan de 3X goedkopere 1.8 versie, blijkbaar was dat probleem er ook in mindere mate met de 28mm f1.4, daarom waren er bij Nikon ook testen aan de gang met een licht gebogen Censor, welke heel wat digitale problemen zou moeten oplossen, ...
          Wel wat off-topic, maar soit: ik kan me moeilijk voorstellen dat een gebogen sensor de ideale oplossing is voor een lensprobleem.
          Bij mij (niet-gebogen sensor van 7D of a100 dus) zijn de resulaten met een 35/1.4, 50/1.4, 50/1.7, 85/1.4 en 100/2.0 allemaal zoals je zou mogen verwachten. Geen problemen met licht dus, om het even bij welke f-waarde.
          Ook zonder peperdure gebogen sensor zou Nikon dus toch een gelijkaardig resultaat moeten kunnen bekomen met een op zich heel eenvoudige lens als een 50mm prime. Maar misschien zie ik het te simpel.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

            ik gebruik em vooral voor portretten en concerten

            zou eigenlijk liever een zwaardere versie hebben (moesten ze die maken)
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

              Als je wat Engels verstaat staat hier een groot betoog waarom je zo'n 50mm zou kunnen gebruiken. Het is weliswaar geschreven voor Fullframe fotografie, maar veel voordelen kan je ook bij je DSLR halen.
              Flickr! :: Blog
              Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

              Comment


              • #8
                Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                50mm 1.4 ware eigenlijk nog beter, ware het niet dat dit objectief zich minder goed gedraagd (in bepaalde lichtomstandigheden) op een digitaal toestel, ...
                Dat komt er toch niet zo uit bij lezing van de test op photozone.de .
                En in de testen in de franse fototijdschriften krijgt deze lens ook steevast een hoge kwotering .

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                  Het valt me op dat er op de aangehaalde link niet zoveel foto's staan die gemaakt zijn met een 50 mm op volle opening. Dikwijls is dat 2.8 of hoger, in plaats van de minimale 1.4 of 1.8. Waarschijnlijk komt dit voor een groot deel door het gebrek aan scherptediepte op maximale opening. Die beperkte scherptediepte is soms interessant, maar dikwijls ook weer niet, zodat je toch het diafragma moet opschroeven als je je onderwerp scherp wilt hebben.

                  Zelf heb ik de 50mm 1.8, maar ik laat die meestal in de kast liggen en gebruik mijn 28-70 2.8. Die is wel groter en zwaarder, maar in kwaliteit moet ze op 2.8 zeker niet onderdoen voor de 50 mm én je hebt uiteraard het voordeel van een zoom. In mijn geval (rolstoel) een niet te versmaden voordeel!

                  Jos
                  Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                    Betere vraag; Waarom zou ik een 50mm niet kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Voor geen enkele... of misschien toch voor sommige portretjes.
                    Ik beschouw deze (heb de 1,4) als een noodlens: ik zet ze slechts in als ik per sé niet wil flitsen, en het niet deftig gedaan krijg met m'n 28-75 f2,8.
                    Da's wel heel kort door de bocht
                    Een 50mm/1.8 of 1.4 kun je altijd inzetten wanneer een "teveel" aan brandpuntsafstand niet aan de orde is. Portretten binnen/buiten, citytrips/vakantie algemeen etc etc. Bovendien zijn deze lenzen in het algemeen het beste geconstrueerd/gecorrigeerd op lensfouten zoals bv vertekening. Gr, Paul
                    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                      Ook zonder peperdure gebogen sensor zou Nikon dus toch een gelijkaardig resultaat moeten kunnen bekomen met een op zich heel eenvoudige lens als een 50mm prime. Maar misschien zie ik het te simpel.
                      Mischien wel dat je het te simpel ziet, mischien willen ze met deze de belichtingsmarge die nu nog een stuk onder deze van analoge fotografie ligt, wel wat gaan verbeteren, wie zal het zeggen.
                      Dat komt er toch niet zo uit bij lezing van de test op photozone.de .
                      En in de testen in de franse fototijdschriften krijgt deze lens ook steevast een hoge kwotering .
                      Ik zie het hier gewoon zo, zonder boekskes te lezen Op mijn analoge F5 is deze lens gewoon subliem Pol, dan kunnen ze moeilijk zeggen dat deze niet goed is, ik zeg gewoon dat de 1.4 in bepaalde lichtomstandigheden op een digitaal toestel niet naar behoren presteerd, en als ze dat probleem ook bij Nikon kennen zal er wel iets van zijn hé.
                      Probeer het gewoon zelf, Bv. bij zonnig weer een op f2 werken, je zal wel zien dat er wat onnatuurlijks in deze foto's aanwezig is

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                        Een 50mm/1.8 of 1.4 kun je altijd inzetten wanneer een "teveel" aan brandpuntsafstand niet aan de orde is. Portretten binnen/buiten, citytrips/vakantie algemeen etc etc. Bovendien zijn deze lenzen in het algemeen het beste geconstrueerd/gecorrigeerd op lensfouten zoals bv vertekening. Gr, Paul
                        Al die situaties die je opnoemt vang ik op met m'n 28-75. Als de bokeh op de 50mm stand en f2,8 me niet aanstaat ga ik gewoon nog wat meer achteruit en zoom verder door naar 70 of 75. En zou ik echt met de rug tegen de muur staan, ja dan haalde ik m'n noodlens boven.
                        Qua correctie/constructie heb je overschot van gelijk, maar 1. als dat je credo is mag je meteen al je zoomgerief opbergen en een batterij primes kopen; 2. een goeie zoom zal inderdaad moeten onderdoen maar niet in dergelijke mate dat het mij stoort.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Qua correctie/constructie heb je overschot van gelijk, maar 1. als dat je credo is mag je meteen al je zoomgerief opbergen en een batterij primes kopen
                          Is blijkbaar al gebeurd
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                            Als ik dit stuk lees (wat me een goede indruk geeft) http://www.vothphoto.com/spotlight/a...otten-lens.htm

                            ...dan lees ik altijd over de geweldige brandpuntsafstand en natuurlijk ogende compositievan een 50mm op een standaard 35mm (analoge) camera.

                            Dit is natuurlijk wel anders bij een DSLR waarbij de 50mm een 75mm wordt. Hoe zit dat dan precies?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Is blijkbaar al gebeurd
                              Scherp, heel scherpK-2 Pol, ik heb niks tegen zoomlenzen hoor, zijn alleen niet mijn "dingen"(nooit geweest). Maar voor de prijs van een 50mm/1.8 mag je deze eigenlijk niet laten staan, al is het zoals jij het zegt; in geval van nood.
                              En trouwens mijn enige zoomlens... die is voor mij... in geval van nood Gr, Paul
                              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                              Comment

                              Working...
                              X