Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenzen voor natuurfotografie

    Sinds kort ben ik in het bezit van een canon 400D met 18-55 kitlens.
    Daar ik vooral natuurfotografie wil gaan beoefenen is mijn vraag welke lenzen.
    voor tele, breedhoek en macro. De canonlenzen zijn voor mij te duur en daarom kijk ik naar sigma of tamaron of eventueel tokina.Ik dacht zelf aan een 12-24
    een 105macro en een tele tot 500mm.De lenzen moeten wel ook gaan met mijn analoge body omdat ik nog regelmatig fotos trekt.En waar kan ik ze aan een goede prijs kopen.Winkel of internet
    stefaan

  • #2
    Re: lenzen voor natuurfotografie

    Ongeveer 100mm macro en tele zijn tot nu toe vrijwel altijd full frame lenzen voor zover mij bekend.
    Tamron heeft een goeie 90mm en Sigma een goeie 105mm. Met beide kan je niets verkeerds kiezen. Voor winkels, al dan niet internet, zoek je hier maar eens.

    Full frame breedhoek is moeilijker te vinden. Ik dacht dat de Sigma 12-24 hier de enige (3rd party) optie was, maar kan me vergissen natuurlijk.
    Je mag daarvoor toch wel minstens op zo'n €650 rekenen...
    Het resultaat is dan natuurlijk ook wel de moeite. Zeker als je deze op je analoge body zet: 12mm échte breedhoek
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: lenzen voor natuurfotografie

      Deze site veronderstelt wel een zeker budget, maar je kan er wel inspiratie opdoen
      Ik ben ook een beginner, maar ik heb al begrepen dat je beter eerst de disciplines Landscape, Macro enz aanvat in plaats van Wildlife
      Voor de laatste heb je buiten veel tijd ook duur materiaal nodig

      Comment


      • #4
        Re: lenzen voor natuurfotografie

        De 12-24 van Tokina is inderdad een aanrader, zeer degelijk gebouwd en scherp. Voor +/- 479 €.
        De Tamron SP 90 mm Di 2.8 macro, is ook gekend, en kan je eveens op analoog gebruiken. 1:1 verhouding !! en voor een 380 € met filter erop!!
        Voor het telewerk, is het wat andere koek, mits je niet gaat voor Canon, zou ik de Tamron 200-500 mm eens bekijken, en wat reviews opzoeken, komt er goed uit voor +/- 770 €.
        Ga je voor primelensen, kijk dan eens uit voor een vaste 400 mm 5.6 met evnetueel een TC...... mogelijkheden genoeg....
        Zeker voor gebruik op Canonmount.
        En mocht je ooit later op full frame komen te zitten, dan dien ze ook nog...
        Ik heb al wat via internet besteld, Tamrons en ben tevreden van prijs, verzending en service...


        Veel succes.
        Last edited by Petronix; 4 mei 2007, 12:43.

        Comment


        • #5
          Re: lenzen voor natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht
          De 12-24 van Tokina is inderdad een aanrader, zeer degelijk gebouwd en scherp. Voor +/- 479 €.
          ... maar gaat niet op zijn analoge body
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: lenzen voor natuurfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            ... maar gaat niet op zijn analoge body
            Dank je je hebt gelijk zie: http://www.thkphoto.com/products/tokina/afl-00.html
            we leren van mekaar

            Comment


            • #7
              Re: lenzen voor natuurfotografie

              Zoals ik goed verstaan kunnen de tamron lenzen niet op mijn analoge body
              dus dat valt weg.Nog sigma of tokina.Eventueel kan ik ze tweede hands kopen
              maar op wat moet je dan letten.Ik weet ook wel op het uitzicht en glas maar op wat verder.

              Comment


              • #8
                Re: lenzen voor natuurfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door siberische tijger Bekijk bericht
                Zoals ik goed verstaan kunnen de tamron lenzen niet op mijn analoge body
                dus dat valt weg.Nog sigma of tokina.Eventueel kan ik ze tweede hands kopen
                maar op wat moet je dan letten.Ik weet ook wel op het uitzicht en glas maar op wat verder.
                Jawel, je kunt de TAmron's wel gebruiken, ik heb me vergist met de 12-24 van Tokina!!

                Alles wat Di II voor Tamron, of DC van Sigma en de DX van Tokina zijn, dienen voor de APS-C sized sensor!! dus kun je niet gebruiken op je analoge, en ook niet op de full frame's waar het waarschijnlijk in de toekomst op afgaat in de DSLR's......maar alle rest van hun gamma is bruikbaar.......

                zie; http://www.tamroneurope.com/Was-ist-...87.0.html?&L=0
                Last edited by Petronix; 4 mei 2007, 14:32.

                Comment


                • #9
                  Re: lenzen voor natuurfotografie

                  Voor macro (de paar keren dat ik me daar aan waag ) gebruik ik de Sigma 105 2.8, als je echt heel veel macrowerk wil doen is de 150 2.8 allicht meer een aanrader vanwege de grotere werkafstand.
                  Voor natuurfotografie gebruik op het ogenblik een Sigma 500mm 4.5, en na een dag of twee proberen bevalt deze me uitstekend.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenzen voor natuurfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door siberische tijger Bekijk bericht
                    Sinds kort ben ik in het bezit van een canon 400D met 18-55 kitlens.
                    Daar ik vooral natuurfotografie wil gaan beoefenen is mijn vraag welke lenzen.
                    voor tele, breedhoek en macro. De canonlenzen zijn voor mij te duur en daarom kijk ik naar sigma of tamaron of eventueel tokina.Ik dacht zelf aan een 12-24
                    een 105macro en een tele tot 500mm.De lenzen moeten wel ook gaan met mijn analoge body omdat ik nog regelmatig fotos trekt.En waar kan ik ze aan een goede prijs kopen.Winkel of internet
                    stefaan
                    Niets is zo ruim als het begrip natuurfotografie... Een boom fotograferen??? De bladeren afzonderlijk??? De nerven in de bladeren???? De schors? De vogels die in die boom ziten???

                    Waar liggen je interesses? Planten? Insecten? Vogels? Alles vraagt zijn eigen optiek en dan bij voorkeur heel goede optiek, want detail is hier troef!!!

                    In deze tak van de fotografie kan je weinig compromissen sluiten. Dus moeten er centen op tafel komen.

                    Groetjes

                    Marc
                    http://www.pbase.com/neos_marc

                    www.caridina.be

                    Comment

                    Working...
                    X