Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor Pentax K10d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens voor Pentax K10d

    Ik wil mij een macrolens gaan kopen voor m'n K10d en zit nu een beetje te twijfelen tussen de volgende lenzen.

    - De smc DFA 100mm / 2.8 Macro van Pentax zelf

    - of de Macro 105mm F2.8 EX DG van Sigma.

    Ik kan de Pentax voor zo'n € 450,- kopen en de Sigma voor zo'n € 390,- (beide nieuw uiteraard).
    Of zal ik toch maar de APO Macro 150mm F2.8 EX DG van Sigma nemen, maarja, die is meteen zo'n € 600,-, toch een hele hap meer...

    Wie kan me hierin een beetje advies geven, wellicht kunnen K10d bezitters die ook een Macrolens hebben, aangeven waarom ze die bepaalde lens genomen hebben.

    Alvast bedankt.
    PENTAX for your precious moments

  • #2
    Re: Macrolens voor Pentax K10d

    Hoi Rik,

    Als ik tss die twee zou moeten kiezen zou ik toch voor de Pentax gaan. Die heeft bovendien het voordeel Quick Shift Focus te hebben waarbij je zonder tsshandeling van AF naar MF kan gaan, wat erg praktisch is voor makro.

    Persoonlijk heb ik een vorige versie van de Tamron SP90/2.8, en die is ook echt wel goed. Als ik me niet vergis zelfs iets goedkoper dat de Sigma en mss zelfs wel een ietsje beter.

    Ik dacht overigens dat de Sigma EX150/2.8 niet in Pentax-vatting werd gemaakt? Langere brandpunten geven je wel meer werkruimte (hoewel het verschil tss 90-100-105 verwaarloosbaar is), maar over het algemeen zijn die objectieven niet zo flexibel. Kortere makro's kunnen eventueel nog als portretobjectief worden ingezet. Als echte teleobjectief-vervanger zijn ze minder geschikt omdat de AF over het algemeen nogal traag is door de lange omwenteltijd (ondanks de focus limiter die ze hebben).

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens voor Pentax K10d

      Hoi Wim,

      Bedankt voor je reactie!

      En je had trouwens gelijk wat betreft de 150 mm van Sigma, foutje, tis de 180 mm die wel in Pentax vatting gemaakt wordt, maar goed, da's dus nog weer duurder...
      PENTAX for your precious moments

      Comment

      Working...
      X