Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

    Welke van de volgende twee genieten jullie voorkeur en waarom :

    - Nikkor AF-D 28-105mm F 3.5-4.5 62S 62mm
    of
    - Nikkor AF-S 18-135mm F 3.5-5.6G DX 67mm

    Deze worden bij fotokonijneberg verkocht tegen dezelfde prijs. Ik zou opteren voor de tweede vanwege het groter bereik en ook de "S" ... of is dit een te eenvoudige redenering ?

    Om de keuze nog wat moeilijker te maken twijfel ik ook nog over de volgende lens :

    - Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED DX VR

    Bij deze laatste spreekt het VR systeem me wel aan

    Ter info : ik fotografeer meestal landschappen, stadszichten, af en toe portretten.

    Graag jullie mening.

  • #2
    Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

    Voor landschappen is de Nikkor AF-S 18-135 veel praktischer dan de 28-105. Toch zou ik aanraden in plaats van één van die lenzen een tweedehands 18-70 te kopen. Die is een tikje minder scherp maar qua bouw kwalitatief beter, met minder last van vervorming bij 18 mm en minder vignetting. Je vindt op dit forum wekelijks degelijke tweedehandsjes voor rond de 200 euro. Voor die prijs is het een fantastische lens. Als je dan achteraf merkt toch een beetje telebereik te missen is een 55-200 VR een mooie toevoeging met een mooie overlapping in het portretbereik.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

      De 28-105 is bij hen in de opruiming. Je betaald ongeveer de helft van wat dat ding normaal moet kosten. Het bereik is weinig groothoek, maar de kwaliteit van dan ding is zeer goed. Ook de macro functie is prima.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

        Zou in jou geval gaan voor de 18-135.
        Staat het goedkoopste bij foto rembrandt in Merksem aan € 299,00.

        Nu let wel, heb zelf de 18-200 VR en zou die voor geen geld van de wereld willen missen... Dan heb je het volledige bereik en VR.

        VR werkt echt super !!!

        Dus moest je bijvoorbeeld een kitlens hebben 18-55 van Nikon dan is de 55-200 VR de perfecte aanvulling, ook gezien de redelijke prijs van die lens.
        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

        Comment


        • #5
          Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

          De 28-105 kom je tweedehands soms voor erg leuke prijzen tegen en de lens is zeer bruikbaar op een d200.
          Het 18-135 lens heeft iets meer vertekening, geen macro en is een handig en licht all round ding.
          Wil je toch een echte groothoek erbij dan is de 28-105 geen verkeerde keuze ook.
          De 24-120 VR ook niet vergeten.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

            Ik heb mijn 28-105 niet weggedaan toen ik mijn 17-55/2.8 kocht. Ik vond de optische kwaliteit van deze all-round te goed om deze lens voor een prikje te verkopen. Alleen het gemis aan een echte breedhoek heb je met deze lens, anders geen opmerkingen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

              ter info : de lens zou gebruikt worden op een Nikon D50. Zijn deze hierop te gebruiken ?

              @ Spanjaart : de 24-120 VR is dan ook wel een pakje duurder hé ...

              Comment


              • #8
                Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                ter info : de lens zou gebruikt worden op een Nikon D50. Zijn deze hierop te gebruiken ?

                @ Spanjaart : de 24-120 VR is dan ook wel een pakje duurder hé ...
                Geen probleem. die werkt daar prima op
                Website : www.alextimmermans.com
                Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                  Ik heb de 28-105 en dit ding is echt supergoed in zijn klasse
                  Enige nadeel : weinig groothoek, zelf mis ik dit eigenlijk niet
                  Kijk maar op onderstaande link voor voorbeelden (zoals bvb Ballon 2005)

                  Wat dat ander objectief betreft, vergeet vooral niet dat die bij 135 mm terugvalt op F 5.6, wat toch vrij donker is
                  Last edited by mexicano; 5 mei 2007, 17:19.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                    24-120vr 2e hands vanaf rond de 325-350 euro tegenwoordig.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                      Wat dat ander objectief betreft, vergeet vooral niet dat die bij 135 mm terugvalt op F 5.6, wat toch vrij donker is
                      Maar de lens die Spanjaart voorstelt : 24-120 VR is ook F 5,6 ... nog even en ik begin weer vanaf 0 met mijn selecties ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                        ter info : de lens zou gebruikt worden op een Nikon D50. Zijn deze hierop te gebruiken ?...
                        Alle AF objectieven werken compleet automatisch.
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                          Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, en overweeg volgende oplossing
                          de Nikor 70-300 VR als aanvulling op mijn 18-135 kitlenske.

                          Heeft hier iemand ervaring met dit lenske ? tevreden van ? pro/contra ?
                          Nikon D80 + 18-135 f3.5-5.6 + sigma 50-150 f2.8 + 50 f1.8 + AFD80-200 f2.8 + sb600 + veel geduld
                          Professionele fotografie is duur ... kijk maar naar de flitsboetes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FouteFoto Bekijk bericht
                            Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, en overweeg volgende oplossing
                            de Nikor 70-300 VR als aanvulling op mijn 18-135 kitlenske.

                            Heeft hier iemand ervaring met dit lenske ? tevreden van ? pro/contra ?
                            En ben jij tevreden van je 18-135 kitlenske ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze tussen 2 Nikon objectieven-welke ?

                              Ik ben zeeer tevreden van men kitlenske ...

                              let wel, als er slechte lichtomstandigheden zijn ... dan zit je wel "in de ****".
                              F5.6 op 135mm en rond de F4.5 op 70 mm en rond de F4 op 50mm

                              Dingen zoals concerten, zelfs al sta je frontrow, zijn niet echt evident.
                              Iso pompen om te compenseren is een mogelijkheid, hierdoor krijg je wel veel ruis. Sluitertijden van 1/50ste op F4 of 5.6 zijn mogelijkheden, maar dan is je foto niet haarscherp.

                              Onlangs ben ik eens gaan testshooten op een basketbalwedstrijd. Ook hier vind ik de lens niet echt ideaal. Eveneens omwille van de diafragmabeperking.
                              Sluitertijd zat rond 1/80ste op F5.6 (135mm), daar 1/125 ste of kleiner ideaal had geweest. Nu heb je echter wel de bewegingsonscherpte van de basketspelers, wat net een tikje extra bewegingsaktie geeft. Anderzijds heb je dan fotos die "bevroren moeten zijn" die je niet echt kan maken.(zeker niet als de spelers eens een sprintje inzetten).
                              Van de 300 fotos die ik gemaakt heb, waren er een 30 scherp en doenbaar.

                              Onder ideale lichtomstandigheden, bangelijke lens omdat je zowel ietsje groothoek hebt, als een lichte tele.

                              Ga je naar een dierenpark, dan zal je merken dat de 135mm soms toch net iets te kort is.

                              Over het algemeen, vind ik het dus een toffe huis-tuin-keuken lens voor alledaags gebruik.

                              Ik zou zeggen, ga eens kijken naar de fotos op www.foutefoto.be (mijn webstekje) dan kan je eens kijken wat ik al allemaal ineengeknutseld heb met dit lensje. Overal staat diafragme/sluitertijd/iso bij.

                              Als je onderwerp natuurlijk niet beweegt, en je kan gebruik maken van een statiefje, of een flitsertje, dan ben je ook al een eind verder. (Let wel, je mag bvb op concerten niet flitsen. Op sportevenementen mag het ook niet altijd)
                              Dus als je zulke dingen wil doen, dan zou ik die kitlens niet echt kopen.

                              Al bij al toch een toffe lens... genomen dat de lichtomstandigheden optimaal zijn

                              Mijn verlanglijstje momenteel :
                              - sigma 50-150/F2.8 (concertjes)
                              - nikkor 70-300 VR (iets zwaardere tele... enkele stops winst, met die voorwaarde dat je onderwerp niet beweegt. de VR compenseert enkel je eigen trillingen)

                              De sportfotos/concertfotos mag ik hier helaas niet neerpoten, dus als je hier eens een blik wil op werpen, dan laat je maar iets weten, kunnen we eens samen kijken en evalueren.

                              Groetjes,
                              Sven
                              Nikon D80 + 18-135 f3.5-5.6 + sigma 50-150 f2.8 + 50 f1.8 + AFD80-200 f2.8 + sb600 + veel geduld
                              Professionele fotografie is duur ... kijk maar naar de flitsboetes ...

                              Comment

                              Working...
                              X