Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie Studeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie Studeren

    Hallo!
    Ik zou dolgraag voor fotografie willen leren maar ik weet niet waar je daarvoor terecht kan.Kan iemand me daarbij helpen?
    Ook mensen die voor fotografie geleerd hebben of nog aan 't leren zijn,zou ik graag willen weten,hoe dit allemaal in zen werk gaat.Moet je bv een peperdure camera kopen en wat heb je buiten een camera nog nodig?
    Alvast Bedankt!!!

  • #2
    Re: Fotografie Studeren

    Ik ga komend schooljaar fotografie studeren op de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen.
    Waarom kies ik voor deze school...?
    1) Voor mij het meest dichtbij, vermits ik niet op kot wil.
    2) Hier werken ze 100% digitaal. Vele hogescholen werken nog analoog. Niets tegen analoog hoor, ik heb het ook eventje gedaan op de avondschool, maar de toekomst ligt eenmaal in het digitale, althans volgens mij.
    Het is een keuze die je zelf moet maken, wil je wel nog analoog hebben, zal je naar Gent, Brussel,... moeten.
    3) De kosten: (voor zover ik weet, want ik benadruk dat ik pas komend jaar begin!)
    Buiten het inschrijfgeld (beursstudent of niet...) komt er nog 100€ bovenop. Dat zijn de kosten voor het gebruik van het aanwezig materiaal, inkten voor de printers...
    Fotopapier moet je steeds zelf aanschaffen, dus dat zal ook wel een maandelijkse kost worden denk ik zo...

    Camera: je hebt geen peperdure camera nodig, maar allesinds wel een spiegelreflexcamera!
    In het begin van het schooljaar komt er iemand van Canon of Nikon uitleg geven over hun toestellen, en kun je ze zo ook aanschaffen. Waarschijnlijk tegen een bepaalde korting...


    Ga naar de infodagen!!!
    Heel belangrijk zulke zaken, en maak er werk van. Want de meeste infodagen zijn rond deze periode! Vele zijn al geweest...
    De volgende infodag op de kdg: Zaterdag 23 juni 2007 > van 10 tot 13 uur
    Website kdg

    Typ in google: "Hogeschool fotografie" en je zal al snel enkele scholen vinden.

    Veel succes!
    Groeten

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie Studeren

      Ik zal (als alles dit jaar goed gaat) volgend jaar beginnen aan mijn opleiding fotografie in KHLIM Genk.

      Tijdens de infodag werd me duideiljk gemaakt dat ik in het begin nog niet zo veel zou zijn met mijn digitale reflex en dat ik me waarschijnlijk wel een analoge reflex moest aanstellen (filmkes dus), een beetje tot mijn spijt want ik zou ook liever volledig digitaal willen leren (meer toekomstgericht).

      Ik dacht dat het inschrijvingsgeld (dus zonder extra kosten) 530€ bedroeg.
      Dit is dus zonder camera en toebehoren.

      Voor de rest tast ik ook nog wat in het duister.

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie Studeren

        Bedankt voor de info!!!
        Zijn er nog meer plaatsen in Antwerpen?
        En je zegt hogeschool,moet je dan een diploma van het middelbaar onderijs hebben om die richting te kunnen volgen? Hopelijk niet,want dan kan ik het wel vergeten!

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie Studeren

          Oorspronkelijk geplaatst door layla Bekijk bericht
          Bedankt voor de info!!!
          Zijn er nog meer plaatsen in Antwerpen?
          En je zegt hogeschool,moet je dan een diploma van het middelbaar onderijs hebben om die richting te kunnen volgen? Hopelijk niet,want dan kan ik het wel vergeten!
          middelbaar of beroeps+7de dacht'k

          eventueel een gelijkschakelattestje ofzo (als je van buite belgiek omt of je hebt al x jaren werkervaring)
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie Studeren

            Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
            Ik dacht dat het inschrijvingsgeld (dus zonder extra kosten) 530€ bedroeg.
            Dit is dus zonder camera en toebehoren.
            Indien je geen recht hebt op een studiebeurs... anders kost het inschrijfgeld je ongeveer 100€ dacht ik.


            Maar je hebt blijkbaar meer interesse in avondschool ofzo...? Dan zou ik eens opzoeken naar een academie in je buurt, er zal er zeker één zijn. Gebruik verder de zoekfunctie hier eens op het forum, qua avondschool is dit zeker al aan bod gekomen.

            Misschien moet je eens duidelijk omschrijven wat je zoekt, en welke regio...

            Groeten, Cahor

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie Studeren

              vergeet analoge fotografie maar met enkel een studiebeurs
              zeker als je analoog moet werken

              filmpjes : 4 euro /stuk
              ontwikkelaar: 13 euro / 5 liter
              papier: 20 tot 30 euro / 50 vellen

              een deftige school zal je vragen om (enkele) tientallen goede prints per maand te leveren

              100 euro / maand aan 'werkmiddelen' alleen is al niet overdreven. dan heb je geen slr of lenzen
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie Studeren

                Analoog is duur, dat herinner ik mij nog van mijn opleiding een jaar of 12geleden. Blijkbaar vinden sommigen het overbodig om de basisbeginselen van de fotografie via filmpjes, écht fotopapier en chemische baden aan te leren. Wel, ik denk dat dit nog steeds de beste manier is, toch om de basis aan te leren.
                Er zijn ook kunstscholen waar je de 3e graad van je secundair (5e en 6e middelbaar) fotografie kan volgen. Misschien ideaal om én je diploma fotografie én je diploma secundair in één klap te halen.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie Studeren

                  Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                  Er zijn ook kunstscholen waar je de 3e graad van je secundair (5e en 6e middelbaar) fotografie kan volgen. Misschien ideaal om én je diploma fotografie én je diploma secundair in één klap te halen.
                  Ben ik mee eens, bekijk zeker de verschillen tussen die opleidingen eens. Sommige zijn een soort beroepsonderwijs en leren je het "vak" maar stel je dan van de waarde van het diploma niet te veel voor. Andere richtingen zoals de richting Multi-Media aan de Kunsthumaniora in Antwerpen zijn een volwaardige secundaire opleiding met mogelijkheid tot verder studeren. Nog een andere mogelijkheid is je middelbaar diploma halen bij een TKO ( tweede kans onderwijs) bvb in Antwerpen, Leuven, Mechelen waar een individueel traject voor je wordt uitgestippeld ( met misschien vrijstelling voor vakken waar je al ver genoeg in bent ) en je tussen leeftijdsgenoten zit ( je bent 19 ?) en dan kan je eventueel tegelijkertijd fotografie in avondschool doen.


                  Marcel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie Studeren

                    Toch denk ik dat je met een ASO-diploma meer bent. Ik twijfelde vorig schooljaar tussen KSO en ASO. Gelukkig heb ik voor ASO gekozen. Na mijn middelbaar ga ik zeer waarschijnlijk fotografie studeren in het KASK in Gent. Ik kijk er al naar uit

                    KSO= kunst secundair onderwijs
                    ASO= algemeen secundair onderwijs
                    [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

                    FotoBlog

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie Studeren

                      Je bent van Zonhoven zie ik... kijk eens op de site van de kunstschool in Genk http://users.pandora.be/kunstschool.genk Morgen zondag 6 mei hebben ze een opendeurdag. Zij bieden een opleiding audiovisuele vorming in de 3e graad van het secundair. Nadien kan je met je KSO diploma nog alle richtingen uit (in theorie zelfs unief). Ik heb goede herinneringen aan deze school!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie Studeren

                        Oorspronkelijk geplaatst door CaHoR Bekijk bericht
                        Ik ga komend schooljaar fotografie studeren op de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen.
                        Waarom kies ik voor deze school...?
                        1) Voor mij het meest dichtbij, vermits ik niet op kot wil.
                        2) Hier werken ze 100% digitaal. Vele hogescholen werken nog analoog. Niets tegen analoog hoor, ik heb het ook eventje gedaan op de avondschool, maar de toekomst ligt eenmaal in het digitale, althans volgens mij.
                        Het is een keuze die je zelf moet maken, wil je wel nog analoog hebben, zal je naar Gent, Brussel,... moeten.
                        3) De kosten: (voor zover ik weet, want ik benadruk dat ik pas komend jaar begin!)
                        Buiten het inschrijfgeld (beursstudent of niet...) komt er nog 100€ bovenop. Dat zijn de kosten voor het gebruik van het aanwezig materiaal, inkten voor de printers...
                        Fotopapier moet je steeds zelf aanschaffen, dus dat zal ook wel een maandelijkse kost worden denk ik zo...

                        Camera: je hebt geen peperdure camera nodig, maar allesinds wel een spiegelreflexcamera!
                        In het begin van het schooljaar komt er iemand van Canon of Nikon uitleg geven over hun toestellen, en kun je ze zo ook aanschaffen. Waarschijnlijk tegen een bepaalde korting...


                        Ga naar de infodagen!!!
                        Heel belangrijk zulke zaken, en maak er werk van. Want de meeste infodagen zijn rond deze periode! Vele zijn al geweest...
                        De volgende infodag op de kdg: Zaterdag 23 juni 2007 > van 10 tot 13 uur
                        Website kdg

                        Typ in google: "Hogeschool fotografie" en je zal al snel enkele scholen vinden.

                        Veel succes!
                        Groeten
                        Niks dan miserie met de KDG

                        Neem ook een kijkje op NARAFI
                        Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                        Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie Studeren

                          Verklaar je nader Xentro...

                          Groeten, Cahor

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie Studeren

                            Ik ben zelf ook van Zonhoven en ga volgend jaar (normaalgezien) in KHLIM Genk mijn opleiding fotografie doen.

                            Van waar in Zonhoven ben je?

                            Groetjes

                            Joris

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie Studeren

                              Ik begrijp dat iedereen het leuker vindt om digitale foto's te maken. Doch leer je het best foto's maken op een analoge manier. Je leert er beter door kijken, kadreren en sneller werken.

                              Als je denkt dat digitaal goedkoper is dan analoog komt wel bedrogen uit !

                              Voor mijn analoge fotografie heb ik een body voor 100 euro en een objectief van 1000 euro gekocht. Hiermee kan je de scherpste afdrukken krijgen. Je dient enkel een aantal filmrolletjes, papier en ontwikkelproducten te kopen. (max. 200 euro) Het resultaat van de afdrukken zie je direct en je kan altijd nog aanpassingen qua belichting uitvoeren.

                              Als je daarnaast kijkt wat digitaal kost: +/- 1000 euro voor een body (ik heb het objectief opnieuw gebruikt), een PC (1250 euro) met een fotobewerkingsprogramma (tussen 100 en 1000 euro voor Photoshop), ... Daarnaast heb je een calibratietoestel (450 euro) nodig om de kleuren je scherm af te stellen, zodat je afdruk identiek is aan hetgeen je op de PC ziet. Normaal gezien zal je de afdruk zelf niet even goed kunnen doen als bij een fotograaf, dus moet je ongeveer 3,5 euro per afdruk van 20x30 rekenen.

                              Als je naar de prijs kijkt is analoog véél goedkoper, maar wel tijdsintensiever.

                              Een fotograaf geniet best een analoge opleiding alvorens digitaal te beginnen.

                              P.S.: voor die mensen die denken dat de afdruk bij www.foto.com (0,5 euro voor 20x30) goed is, komen bedrogen uit ! De zwart/wit foto's zijn te flets en de kleurfoto's worden bewerkt.

                              Kom gerust eens kijken op onze open deur bij het Syntra te Hasselt. Op 1 juni is er een expositie en op 2 juni is er een informatiedag.
                              Canon spul

                              Comment

                              Working...
                              X